Oppstartsproblemer - helt fersk i dette

Jeg har etter mye masing etterkommet 10-åringens ønske om akvarium. Vil gjerne gjøre det skikkelig, men har aldri vært borti akvarium før. Jeg har allerede gjort en del tabber, skjønner jeg. Her er det bare å være ydmyk. Derfor lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre. Det er fortsatt ikke fisk i, men guttungen er etterhvert ganske sår etter å ha ventet nesten to uker med å få fisk i akvariet.

Jeg har kjøpt et Juwel 125 l med medfølgende basisutstyr. Kjøpte også temp måler.

Googlet litt først (ikke nok tydeligvis) og ba om å få vite det jeg trengte i butikken.
Fylte karet med sand og fylte det med vann. Tabbe nr 1: Skylte ikke sanden...
Etter at mesteparten av støvet hadde lagt seg og det utrolig nok var ganske klart vann så kjøpte jeg planter og guttungen plukket ut noen gjenstander som skulle i. Så var det tabbe nr 2. Mangroveroten.. De sa ingenting i butikken selv om jeg spurte om det var noe vi trengte å vite. Etterhvert skjønner jeg at roten må "druknes" før den synker så jeg har den i bøtte med varm vann som jeg bytter innimellom. Når den synker så plasserer jeg roten og lar planter og vann godgjøre seg som anbefalt. Jeg lar alt stå på av lys, varme og pumpe og reiser bort i 4 dager. Se bildet av hvordan det så ut når jeg dro (temp var da 29,4) og stilt på 20 grader. Så langt alt vel, tenker jeg.

Når jeg kommer tilbake er akvariet helt brunt. Temp i vannet var da 30 grader. Jeg bytter ut ca harlvparten av vannet. Vannet er fortsatt ganske gult. Må jeg tømme det helt og begynne helt på nytt?

Dernest: Temperaturen virker vanskelig å få ned. Ift de fiskene vi skal ha vil jeg ha det på 24 grader. Skal lyset stå på hele tiden? Det avgir jo en del varme. Jeg har skrudd ned på varmeren 3-4 ganger, men av en eller annen grunn så er vannet varmere. Nå har jeg stilt det ned til 16 grader og det er fortsatt 27 grader i karet? Det har ikke vært lys på de 12 timene.

Plantene: Etter at akvariet ble farget av roten og var borte flere dager med lyset på, så ser det ut som plantene sliter. Er det varmen? Kan de ta seg opp igjen.

Noen som kan gi meg noen gode råd her. Jeg skulle ta med vannprøve til butikken før vi kjøpte fisk, men det er vel ikke noe vits?

Gode råd mottas med takk hilsen en som ikke gir seg
Hei, og velkommen, Skalleknarpen!

Så lenge du fortsatt ikke har fisk, kan alt rettes på! Det er fortsatt lenge til fisk kan komme. De gode bakteriene skal få tid til å etablere seg i filtermediene, så de kan bryte ned giftige avfallsstoffer (ammoniakk og nitritt) fra fôr, fiskeavføring, osv. til mindre giftig nitrat, som vi fjerner ved regelmessige vannbytter. Men disse avfallsstoffene er nødvendige for at bakteriekolonien skal bygge seg opp, derfor må man tilføre et substitutt for fiskebæsj: Noen bruker fiskemat, andre (f.eks. jeg) bruker ren salmiakk (Lilleborg Salmi). Du bør starte med å lese deg opp på fiskeløs innkjøring. Her er en konkret steg for steg-guide.

En 10-åring holder ut ventingen, det er bare å forklare at ting må ta den tida det tar (oftest 4-6 uker) og hvorfor det må være slik, og så ha et felles prosjekt på å lære og lese seg opp mens man venter. Det er jo bare gøy

Så til dine konkrete "tabber" (utdrag uthevet):

Tabbe nr 1: Skylte ikke sanden...
Det går nok bra, du sier at vannet er ganske klart nå. Det er ikke all sand som trenger å skylles så veldig godt. Mulig det er lurt å bytte ut filterflossen (hvis det er noe sånt i filteret) og ta en liten filterrens, i tilfelle filteret nå er fullt av partikler. Partikler kan tette, og dessuten slite på mekaniske deler.

Tabbe nr 2. Mangroveroten..
Mangroverøtter trenger ofte litt tid til å synke, det stemmer. Men det er ikke noe problem at den har vært oppi der. Den har nok bare avgitt litt syre og farge. Hvis den ennå ikke har sunket, vil jeg anbefale å koke den i noen timer (og skifte ut det kokende vannet noen ganger). Da forsvinner litt mer av fargestoffer og syre.

Dernest: Temperaturen virker vanskelig å få ned. Skal lyset stå på hele tiden?
Det virker som varmekolben din ikke er helt god. Sjekk om den er kalibrert/må kalibreres. Eller kanskje den er defekt? Sjekk også om den har riktig wattstyrke til ditt kar (ca 1 W pr liter pleier å være greit). Lyset skal absolutt ikke stå på hele tida, nei. 6-8 timer er nok i denne omgang. Koble lyset til en timer.

Plantene: Etter at akvariet ble farget av roten og var borte flere dager med lyset på, så ser det ut som plantene sliter. Er det varmen? Kan de ta seg opp igjen.
De plantene har nok fått litt sjokk, men burde vel klare seg. Bare se om de kommer seg igjen. Planter bør velges etter hva slags temperatur, vannverdier, lysforhold og CO2-nivå det blir i karet. Noen planter liker næringsrikt bunnlag. Enkle, hurtigvoksende stilkplanter er greit å starte med.

Jeg skulle ta med vannprøve til butikken før vi kjøpte fisk, men det er vel ikke noe vits?
Nei, det er ikke noe vits. Som sagt, les om fiskeløs innkjøring. Skaff deg dråpetester, helst fra JBL, til å måle vannverdier selv. Du trenger tester for pH, GH, KH, NH3/NH4, NO2 og NO3.

Fiskevalg er et kapittel for seg, og bør i høyeste grad tilpasses de forholdene du kan tilby mht. pH, GH, temperatur, størrelse på karet, lys og strømningsforhold. Og det er viktig å ta hensyn til artenes ulike temperament - noen trives i stim, noen alene, noen er sky og forsiktige, noen er aggressive, osv. Noen arter passer overhodet ikke sammen, andre passer strålende. Fiskebasen er et godt sted å starte for å lære om ulike arters krav og behov.

Håper dette hjelper, spør gjerne om du lurer på noe mer! Og lykke til
Først, takk til Kuledrøm for et utfyllende svar.
Her har jeg litt av hvert å lese meg opp på, skjønner jeg. Det er lenge siden jeg har hatt en slik følelse av å være dummere enn gjennomsnittet, for jeg har ikke hatt naturfag siden ungdomskolen og det er over 30 år siden. Man får jo en følelse av at de fleste umiddelbart vet hva de skal gjøre etter å ha lest den siden

Jeg henger "nogenlunde" med frem til det som står som Praktisk utførelse av innkjøring med Salmiakk, Salmi
Hvordan vet jeg hvor mye Salmi jeg skal tilsette i mitt 125l akvarium? Når er det på tide å fylle på med mer Salmi?

Ettersom NH3/NH4->NO2 går fortere enn NO2->NO3 hvordan reguleres dette? Og hvordan regulerer jeg pH? Er det flere ting enn Salmi man har oppi?

Sikkert såre enkelt for mange dette, men jeg skjønte det ikke

P.S. finnes det en link til hvor jeg kan kjøpe den vanntesteren fra JBL her?

Veldig takknemlig for hjelp
Her har du en link til vanntester. Denne innholder det meste du trenger, men det kan være greit å ta med GH test og evt. en mer nøyaktig pH.
JBL CombiSet
Skalleknarpen
Her har jeg litt av hvert å lese meg opp på, skjønner jeg. Det er lenge siden jeg har hatt en slik følelse av å være dummere enn gjennomsnittet, for jeg har ikke hatt naturfag siden ungdomskolen og det er over 30 år siden. Man får jo en følelse av at de fleste umiddelbart vet hva de skal gjøre etter å ha lest den siden :-)

Neida! Alle akvarister har da vært ferske en gang! Jeg tror de aller fleste lurer på ett eller flere punkter i den metoden, særlig helt ved oppstart, men også ettersom prosessen skrider fram.

Skalleknarpen
Jeg henger "nogenlunde" med frem til det som står som [B]Praktisk utførelse av innkjøring med Salmiakk, Salmi[/B] Hvordan vet jeg hvor mye Salmi jeg skal tilsette i mitt 125l akvarium? Når er det på tide å fylle på med mer Salmi?

Har du sett på steg for steg-guiden jeg linket til? Der er det link til en kalkulator for mengde Salmi også. Den guiden forklarer også når du skal fylle på mer Salmi. Prøv å se nærmere på guiden og prøv kalkulatoren, og spør så på nytt hvis du fortsatt ikke skjønner.

Skalleknarpen
Ettersom NH3/NH4->NO2 går fortere enn NO2->NO3 hvordan reguleres dette? Og hvordan regulerer jeg pH? Er det flere ting enn Salmi man har oppi?

At den ene går fortere enn den andre, trenger du ikke tenke på. Det du skal tenke på, er at bakteriene skal ha nok "mat" til riktig tidspunkt. Og hvis pH faller ned på 6-tallet, kan du tilsette natron. pH vil øke kraftig rett etter tilsats av Salmi - det skal du ikke bry deg noe særlig om, det er normalt. Og etterhvert som produksjon av NO3 kommer skikkelig i gang, bør man også passe på å bytte vann hvis NO3 blir veldig høy (over 60-80 ppm).
Hvis du har en ivrig sønn ville jeg ikke valgt Salmi metoden.. Hadde heller sjekket on noen har akvarie rundt meg og hentet filterguffe fra demmes filter, da er karet klart ila et par dager..

Gro svampen som ligger i pumpa på et kar inneholder alle bakteriene du trenger for å få rett bio miljø.. Henter du dette fra en annen pumpe vil det ikke ta lang tid før din grosvamp gjør skikkelig jobb..

Det kan svare seg og sette ut noen maller og et par hardhause fisk til å hjelpe med innkjøring også..

Skaffer du deg et Dråpetest Kit (Helst JBL da dette er mest nøyaktig) kan du følge med på Amoniakk (NH4), Nitritt (NO2) samt PH og Hardhet i vannet (GH)..

Dette gjør at opplevelsen med akvarium blir mye mer morro og lærerikt (Vannkjemi) enn bare å satse på at alt går seg til..

Lykke til
Heng deg på "Vi med Akvarie" på FB.. Der er det mange som er aktive og kan gi deg gode råd..

Råd nr.1 - Ikke handle for mye på lokal butikk, bruk nettet det vil fort svare seg. Vi har mange nettbutikker som selger varer til betydelig lavere priser enn lokal butikk.. Ebay er også flitting brukt til utstyr og småting..

Råd nr.2 - Ikke gjør som meg, sjekk grundig hvilke fisk dere vil ha før du handler, sjekk private selgere før du handler i butikk (Butikkene selger deg hva som helst).. PASS PÅ OG VELGE FISK SOM GÅR I SAMME VANNVERDIER.. Skrev det med store bokstaver fordi dette gjør alle nybegynner feil.. Inkl meg selv..

Råd nr.3 - Bytt ikke mer enn 30% på en fast dag i uka med mindre du har vannverdier som krever noe annet..

Råd nr.4 - Aldri rør filter pumpa di med mindre den går tett eller gjør andre ting som bidrar til at du måå åpne den..

Råd nr.5 - Simuler en elv når du innreder karet.. Unngå "menneske ornamenter" det blir du fort lei av, samt at det ikke harmonerer med hva fiskene dine svømmer rundt i ute i det fri..

(Mange råd, men du får bare spørre etterhvert)
Forresten, en ting til...

Glem varmekolbe nå.. tipper du har 24-26 uten.. Pumpa gir varme, samme gjør lysene.. Bruk maks 8-9 timer lys på karet ellers fremkaller du alger og dritt..

Sleng gjerne på et blått ledlys (Strimle) med timer som gir deg koselig kveldslys etter hovedlyset er slukket.. Det vil ungene like.. (Handlet selv på ikea og skrudde det til blått på klossen som fulgte med, henger på en timer)

Altså maks 9 på og 15 timer av.. Mine går på kl 13 og av kl 22 hver kveld (går over til blått frem til 24.00 etter dette er alt mørkt..

Da falt ting litt mer på greip her...
Til Kuledrøm: Til tross for å ha lest gjennom gang på gang så fikk jeg bare med meg den første linken. Etter å ha sett den neste med kalkulatoren ble det noget lettere...

Til RazorEdge: Takk, da er den bestilt. Regner med at den kommer godt med, uansett salmiakk metode eller ei.

Til Frode Nærbø: Takk for massevis av innspill. Jeg suger til meg alt jeg kan. Jeg har meldt meg på FB siden også. Generelt så er det jo litt konkurranse med sosiale medier og dedikerte nettsider med forum, men det er jo plass til begge deler Ved å melde meg inn der, så jeg at jeg hadde en nabo som hadde akvarium. Sendte en melding dit og skal bort og hente litt vann i løpet av dagen Han har bare et 55l akvarium og lurer på hvor mye jeg trenger. (??) Du nevner varmekolben. Som du antar så ligger nå varmen på mellom 26 og 27 grader og lavere får jeg ikke vannet. Jeg skal jo ikke ha det lavere så skal jeg slå varmekolben helt av da? Så var det den led-belysningen fra IKEA.. For meg så ser det ikke ut som den finnes der lenger. Har du noen tips til alternativ?

Nå har jeg vært i 3 forskjellige butikker de siste dagene, dels for å titte på fisker og generelt få råd. Må medgi at jeg blir mer og mer kritisk (det virker sunt i denne sammenhengen) ettersom det er så tydelig at hensyn til fisk blant noen kommer etter mulighet for salg. Salmi metoden har visst ingen noe kunnskap om...

Jeg har nå lest i bok og på nettet og snakket med folk så øya renner og øra henger som våte potetlomper. Etterhvert så begynner jeg å sirkle inn den gruppen fisk jeg har lyst på. Da skjønner jeg fort dette begrepet med liter-sykdommen.. Jeg har fått veldig sansen for Malawi-fisker (joda, pH8) og ser jo at 125l var lite da. Det var bare et hjertesukk til slutt. Tusen takk for hjelpen så langt folkens
Bare så du ikke har missforstått, det er ikke så mye vits i å hente bare vann fra naboen, da dette ikke inneholder så mye av bakteriene du trenger. Det du skal ha er "grumset" som ligge inne i filterhuset på pumpa til naboen, evt. klemme ut litt av det som er i svamp filteret.
RazorEdge
Bare så du ikke har missforstått, det er ikke så mye vits i å hente bare vann fra naboen, da dette ikke inneholder så mye av bakteriene du trenger. Det du skal ha er "grumset" som ligge inne i filterhuset på pumpa til naboen, evt. klemme ut litt av det som er i svamp filteret.


Der kan du se. Da trenger jeg ihvertfall ikke ha med bøtte Takk skal du ha.
Hvis du ikke er helt sikker på hvordan du kickstarter filter ditt, så ta et søk på "filtergugge" her på forumet. Det er viktigst å forstå at det er filteret, ikke vannet som innholder/trenger bakteriene. Derfor skal du overfør bakteriene fra gammelt til nytt filter, ved å tilføre "gugge"til det nye filteret.
Skalleknarpen
[QUOTE=RazorEdge]Bare så du ikke har missforstått, det er ikke så mye vits i å hente bare vann fra naboen, da dette ikke inneholder så mye av bakteriene du trenger. Det du skal ha er "grumset" som ligge inne i filterhuset på pumpa til naboen, evt. klemme ut litt av det som er i svamp filteret.


Der kan du se. Da trenger jeg ihvertfall ikke ha med bøtte Takk skal du ha.

Jo du trenger bøtte, hvordan skal du ellers få med deg filterguggen som skal helles i ditt filter?
Kickstart er en grei snarvei, det, men da bør du starte forsiktig, ikke sette inn for mange fisk på en gang. Kickstart med innkjørte filtermedier er antakelig også mer effektivt enn å bare bruke slam/filterskvis. Og så kan det ta tid før filterbakteriene etablerer seg godt i et nytt kar, særlig hvis du har veldig avvikende vannverdier og temperatur sammenliknet med "bakteriedonoren". Kickstart kan også kombineres med Salmi-innkjøring, hvis du er interessert i å utnytte Salmi-metodens fortrinn - å kunne sette inn full fiskebelastning med en gang, samt at du da har sikret deg at kickstarten faktisk fungerte før du har oppi fisk. En vellykket kickstart gir betydelig redusert innkjøringstid - jeg har prøvd det (med slam), og da tok Salmi-innkjøringen 8-9 dager.
Skalleknarpen
Til Kuledrøm: Til tross for å ha lest gjennom gang på gang så fikk jeg bare med meg den første linken. Etter å ha sett den neste med kalkulatoren ble det noget lettere... Til RazorEdge: Takk, da er den bestilt. Regner med at den kommer godt med, uansett salmiakk metode eller ei. Til Frode Nærbø: Takk for massevis av innspill. Jeg suger til meg alt jeg kan. Jeg har meldt meg på FB siden også. Generelt så er det jo litt konkurranse med sosiale medier og dedikerte nettsider med forum, men det er jo plass til begge deler :-) Ved å melde meg inn der, så jeg at jeg hadde en nabo som hadde akvarium. Sendte en melding dit og skal bort og hente litt vann i løpet av dagen :-) Han har bare et 55l akvarium og lurer på hvor mye jeg trenger. (??) Du nevner varmekolben. Som du antar så ligger nå varmen på mellom 26 og 27 grader og lavere får jeg ikke vannet. Jeg skal jo ikke ha det lavere så skal jeg slå varmekolben helt av da? Så var det den led-belysningen fra IKEA.. For meg så ser det ikke ut som den finnes der lenger. Har du noen tips til alternativ? Nå har jeg vært i 3 forskjellige butikker de siste dagene, dels for å titte på fisker og generelt få råd. Må medgi at jeg blir mer og mer kritisk (det virker sunt i denne sammenhengen) ettersom det er så tydelig at hensyn til fisk blant noen kommer etter mulighet for salg. Salmi metoden har visst ingen noe kunnskap om... Jeg har nå lest i bok og på nettet og snakket med folk så øya renner og øra henger som våte potetlomper. Etterhvert så begynner jeg å sirkle inn den gruppen fisk jeg har lyst på. Da skjønner jeg fort dette begrepet med liter-sykdommen.. Jeg har fått veldig sansen for Malawi-fisker (joda, pH8) og ser jo at 125l var lite da. Det var bare et hjertesukk til slutt. Tusen takk for hjelpen så langt folkens


He he, det er ikke enkelt når man skal gjennom en så bratt læringskurve. Jeg har vært av og på med kar siden jeg var 15 år.. Siste gang for 10 år siden, myyye skjer hele tiden både via meninger og selverfarte opplevelser som motstrider andres råd etc..

Det beste er å benytte forumet her og Facebook sider samt Youtube.. Via disse kildene vil du selv kunne bedømme hvilke råd du ønsker og følge. Min erfaring her er at det enda ikke har slått feil, verken via FB eller via Youtube..

Salmi metoden er jeg ikke særlig fan av, kan fremkalle mye dritt i innkjøringen. Liker heller og sette inn noen fisker som er hardbarket, f.eks Guppy sammen med noen maller og kanskje noen eplesnegler og planter..

Kjøre 30% vannbytte daglig til det ikke viser amoniakk eller Nitritt.. (sjekk for amoniakk først fordi denne viser gift tegn tidligere enn Nitritt) Stopper det å vise amoniakk kan du gå over til kun Nitritt testing.. Lite vits i å sløse med disse dyre dråpene..

Sjekk også Ph verdien i kranen din.. da vet du hele tiden hvor mye ph/gh+ pulver du evt bør tilsette ved for lave verdier.. Dråpetest kit og slikt pulver sammen med akvarie salt er et must å ha i hus.. Akvariesalt kan kurere sykdom samt nøytralisere vannet..

Ikea har slike led lys på rull, skal ligge en adapter og en fargekontroll i samme pakke.. koster 249 pr stk.. jeg handlet 2 stk slik at en remse lyser blått og en hvitt.. bruke silicone til å tette alle åpninger på strimla slik at den ble vanntett.. funker fjell.. får en slags ettermiddag/kveld stemning etter hovedlyset går. Litt senere slukker den hvite strimla seg slik at det kun lyser fra den blå.. Moonlight

Bruk gørra fra et annet filter og rubb det inn i ditt grofilter (det nederste filteret i pumpa di) der nede skal gørra ligge (helt i bunn) når du starter pumpa.. dette gjør at prosessen allerede har et godt grunnlag.. noen dager senere (med fisk i) så er hele systemet i vadder.. (ikke bytt mer enn 30% vann daglig til verdiene for Nitritt er 0)

Lykke til
Frode Nordbø
Salmi metoden er jeg ikke særlig fan av, kan fremkalle mye dritt i innkjøringen. Liker heller og sette inn noen fisker som er hardbarket, f.eks Guppy sammen med noen maller og kanskje noen eplesnegler og planter.. Kjøre 30% vannbytte daglig til det ikke viser amoniakk eller Nitritt.. Sjekk også Ph verdien i kranen din.. da vet du hele tiden hvor mye ph/gh+ pulver du evt bør tilsette ved for lave verdier.. Dråpetest kit og slikt pulver sammen med akvarie salt er et must å ha i hus.. Akvariesalt kan kurere sykdom samt nøytralisere vannet..


Har du prøvd Salmi-metoden selv? Hva slags "dritt" er det du snakker om?? Salmi-metoden er jo den reneste og mest skånsomme måten å kjøre inn på, jeg skjønner ikke hvorfor folk fortsatt prøver å påstå noe annet! Å kjøre inn med "hardføre" fisk er en utdatert metode, det er rent dyreplageri. Hvorfor skal fisk være nødt til å gå i GIFTIG nitritt og ammoniakk når dette ikke er nødvendig i det hele tatt? Videre er det jo mye mindre krevende å måle vannverdier og tilsette Salmi i noen uker framfor å bytte vann daglig. Trådstarter, du nevner at de dyrebutikkene du har snakket med ikke har hørt om metoden - nei, selvsagt, kunnskapsnivået er generelt lavt blant dyrebutikkansatte. Dessuten er de selgere. De vil vel ikke innrømme at det fins en bedre metode enn å kjøre inn med fisk, for da risikerer de jo at alle fiskene du kjøper overlever, og at du derfor ikke kommer og kjøper flere.

Og så angående pH og GH. pH og KH henger sammen, og kan økes med f.eks. natron. GH derimot, kan økes med GH/TH+, gips, utah ice, mm. Kalkstein, aragonitt, skjellsand, mm, vil øke både pH, KH og GH. Men hvem har sagt at det skal være nødvendig for trådstarter å øke pH eller GH? Først må han jo finne ut hvilke vannverdier han har, og så må han finne ut hva fiskene han skal ha krever, eller finne fisk som passer til de vannverdiene han allerede har. Akvariesalt kan han saktens ha stående, men kun til bruk i spesielle tilfeller der det er til nytte. Ferskvannsfisk skal normalt ikke ha salt i vannet, noen fisk er også ekstra sensitive overfor salt, f.eks. endel maller. Hvor har du det fra at akvariesalt "nøytraliserer" vannet? Hva mener du med det?
Ikke helt sikker på hva som stakk deg når noen underkjenner salmimetoden.. Jeg liker den ikke, ferdig med det.. Kamp med snegler og alger og hysterisk bruk av dråpetester.. Nei takk, holder du orden på vannbytte ved innkjøring så sliter ikke fiskene du kjører inn med mer enn andre fisk vil gjøre fra tid til annen..

Salt nøytraliserer enkelte vanlige sykdommer.. Ikke helt sikker på hvorfor du skal hive deg på mine råd? Dette var til trådstarter..

Hva amgår vannverdier og kontroll på ph i krana di så trenger du ikke fisk, samtidig så var hele mitt råd å benytte fisk og ikke salmi.. ergo enda viktigere å ha kontroll på vannverdier..

Nh4 samt ph vil være testene å bruke frem til Nh4 viser 0.. etter dette tester du videre med No2 i stedet for Nh4.. på dette viset vet du til enhver tid hvor mye som forsvinner ila 1 døgn..

Resten av vannverdiene tester du normalt (stikk prøver).. GH tester du på samme tid som PH fra kran slik at du vet hvor mye du trenger å justere dette.. Etter første måling trenger du kun kontroll måle deg mht GH..

Ha i fisk og skip salmimetoden er og blir mitt råd..

(Nå mener jeg at han allerede har fått guffe så da ville jeg absolutt ikke brukt Salmi)
"Hiver meg på" når noe høres feil, misvisende eller villedende ut. Og det som "stakk" er at du fraråder trådstarter å bruke en metode som fungerer utmerket og sparer fisk for mulige lidelser, og i stedet anbefaler innkjøring med fisk. Her på forumet har jeg sett altfor mange eksempler på sykdom og død som følge av innkjøring med fisk, derfor vil jeg ikke at noen (inkl. trådstarter) skal lese denne tråden og tro at det er et greit alternativ. Det er selvsagt helt opp til trådstarter hva han velger å gjøre, og filterguffe hjelper sannsynligvis godt hvis han gjennomfører kickstarten riktig.

Mange dyrebutikker anbefaler å bruke akvariesalt i vannet til vanlig, og sånn skal det jo ikke være, derfor er det greit å være litt mer presis på hva det skal brukes til sånn at det ikke blir misforstått.
Ikke uenig med deg i dette med salt, men det er blant produktene du bør ha i hus. Hva angår innkjøring av kar så sier jeg ikke at salmimetoden er feil, jeg konstaterer kun at jeg ikke liker metoden.

Lang innkjøringstid er det også.... Med guffe går dette betydelig raskerere..
Det at du ikke liker metoden er i og for seg greit. Men det handler om dyrevelferd her også. Salmi metoden er den beste og den mest skånsomme metoden å bruke. Men helt klart så kan filterboost også brukes om en har gått i fella som 99% av alle ferske akvarister gjør ved å sette fisk bare etter ett par dager med Aqua Safe el. Men noe annet enn en 100% skånsom metode for fisken å klargjøre ett akvarie burde ikke vert annbefalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap