Nitritt

Den 9/9 tok vi våre 6 gullfisk fra hagedam (utsatt juni 2016) inn i et nyinnkjøpt Rio 240 med Bioflow 3:0. Vi fylte halve akvariet med vann fra hagedammen og fylte resten med vann fra springen. Vi bruker ikke varmekolbe. I bunnen av akvariet fylte vi 30-40 kg med engelsk sjøstein (5-9 mm).

Vi er helt nybegynnere, og etter å ha lest om vannbytte startet vi med det etter 1 uke, dvs. i går. I den forbindelse satte vi også inn noen innkjøpte steiner og 3 planter. Vi tok med en vannprøve. Den ble helt rosa og vi fikk beskjed om at Nitritt nivået var svært høyt.

Vi har nå tappet ut 20 liter og helt på med 20 liter fra hagedammen etter råd fra forretningen, og stoppet foringen (i 3 dager ble vi anbefalt). Vi har fram til nå foret 2 ganger om dagen.

Hva gjør vi galt. Har vi startet med utskifting av vann for tidlig?

Takknemlig for svar og råd.
Dere har vel ikke kjørt inn filteret da, regner jeg med? Det tar 4-6 uker før bakteriebestanden i et filter er stor nok til å bryte ned ammoniakk og nitritt til mindre giftig nitrat så raskt at det ikke akkumulerer og blir giftig for fiskene. I denne perioden skal det ikke være fisk i akvariet, samtidig som bakteriene må mates med f.eks. salmiakk eller fiskemat. Les om "fiskeløs innkjøring" for å forstå prosesser og metode.

Det dere bør gjøre nå, er å få tak i filtermedier fra et velfungerende, innkjørt filter som går i et kar uten sykdom (eller om dere har filter i dammen?? Jeg kan ikke noe om dam.....), og legge dette inn i filteret i dette karet. Store vannbytter (50 %) hver dag er nødvendig til ammoniakk og nitritt har stabilisert seg på 0 ppm. Bytte 20 liter her og der holder ikke i denne situasjonen, og vann fra dammen har liten funksjon - det er lite av de nødvendige bakteriene i selve vannet. Dere bør måle vannverdier selv, med dråpetester, helst fra JBL.
Takk for respons. Forstår at vi har feilet skikkelig her. Vi har ikke "filtermedier fra et velfungerende....", men får sjekke med forretningen om det er mulig å kjøpe derfra. Når du anbefaler store vannbytter hver dag, mener du da vann fra springen? Takk for tips om dråpetest JBL. Det skal vi kjøpe.
Jeg tror det skal godt gjøres å kjøpe filtermedier fra en forretning. Om så skulle være mulig, ville jeg vært noe skeptisk grunnet mulig fare for sykdomssmitte. Men kanskje dere kjenner noen akvarister som har litt å avse?

Jeg mener vann fra springen ja, men skal ikke utelukke at vann fra en dam også kan tilføre andre typer positive bakterier - dette vet jeg for lite om. I utgangspunktet tenker jeg at det er avfallsstoffer i damvannet, og at dette bidrar til ekstra belastning i denne situasjonen. Kranvannet bør helst luftes og gjerne tempereres litt på forhånd. Jo mer "likt" kranvann og akvarievann er mht. pH, GH og temperatur, jo mindre stress er det (for fiskene) med store vannbytter.

Har dere forresten et godt nok dimensjonert filter? Gullfisk er ekstremt grisete, de tilfører MYE avfallsstoffer.
Vi bruker et Bioflow 3:0 som jeg forstår sirkulerer 600 liter/t i vårt 240 liters akvarium.
Har dere tenkt å holde akvariet varmt (inne-temperatur) og fôre fiskene gjennom vinteren, eller skal dere senke temperaturen til noen få grader og la dem gå i dvale?
Jeg har samme filter som fulgte med originalt til mitt kar på 125 liter, så for meg høres filteret ut til å være i minste laget? Men det kommer også ann på den totale fiske belastningen, så det kommer nok etterhvert mer kvalifiserte svar her enn mitt
Bioflow 3.0 er vel standard på det karet der.
Det at du kjører akvarium uten varmekolbe gjør jo bare at vannet er like varmt som innetemp, gjerne litt varmere pga varme fra belysning. Som oftest blir mellom 24-28
Hei. Vi tenkte først å holde dem i dvale, men fant ut at vi heller ville sette dem i et selskapsakvarium og fore dem gjennom vinteren. Vi ble anbefalt å sette dem inn i et akvarium med vann fra hagedammen, men forstår nå at vi ikke fikk det rådet som trolig hadde reddet oss fra å havne i nitritt-klemma, nemlig å kjøre inn filteret/akvariet uten fisk i 4-6 uker. Vi foretar nå 50% vannbytte (i går og i dag). Nitritt verdien har sunket vesentlig, men ligger fortsatt alt for høyt. Vi fortsetter vannbytteregimet til nivået på nitritt er akseptabelt, - og i mellomtiden krysser vi fingrene får fiskene våre.
Ja, av hensyn til fisken har vi satt akvariet i kjelleren og senket romtemperaturen slik at vannet p.t. holder 20-22 grader.
Nå er jeg ganske nybegynner jeg også, men Tetra SafeStart e.l. bør vel kunne hjelpe med å bygge opp bakteriebestanden?
Tetra SafeStart?? Veldig interessant tips. Kan noen verifisere om dette er en mulig kvikk-fix siden vi nå engang er havnet i dette klemma her?
Sånt skal jo vistnok fungere.
Selv har jeg easystart eller lignende fra akvaremagasinet
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap