Fiskene gisper etter luft

Jeg har flyttet noen gullfisker fra en dam i hagen over i et 30 liters akvarium inne. De trivdes ute, men nå virker det som de gisper etter luft i akvariumet. Jeg har montert en Amtop at 600f filter på veggen og plantet litt planter. Jeg lot akvariet stå på en uke før jeg flyttet over fiskene, men to døde likevel. Jeg har testet PH verdi og den ligger på 7-7,5.

Hva gjør jeg galt? Bør jeg ha en luftpumpe i tillegg?

Jeg legger ved et bilde som viser statusen nå.
Fiskene forgiftes av ammoniakk og nitritt, for filteret ditt er ikke innkjørt etter en uke. Nå er det vannbytter som gjelder - mye, og daglig. Tilsvarende problemstilling her.

30 liter er ALTFOR lite for gullfisk. Minimum 200 liter.
Ok. Da er nok det hovedårsaken. Skal få tak i meg nitrittmåler, og skal få byttet det meste av vannet daglig. Gjorde det nettopp. Er litt ny på området, så jeg har forsøkt å lese meg opp en del. Men mener å ha lest at en uke med tomt akvarium er nok, men skjønner at det burde stått tomt lenger.

Men trenger jeg en luftpumpe i tillegg?
Nei du trenger ikke luft pumpe. Ett filter skal plasseres så det lages krusninger i overflaten, det er nok.

Når det kommer til å måle nitritt så har ikke det så mye for seg om du ikke vet hvorfor du måler og hvordan du blir kvitt det. Du skriver at du skulle latt det stå tom lenger. Har heller ingenting for seg så lenge du ikke får opp bakterie kulturen du trenger i filteret ditt.

Filteret ditt må kjøres inn, det må få bakterier i seg som spiser opp avfallsstoffene. Dette kan gjøres på flere måter, den skånsomme måten for fiskene dine er salmi metoden. Om du allerede har tatt fisk oppi og har ingen plass å gjøre av de så er det mange vannbytter på deg fremover. Om du kjenner noen som har ett akvarie gående så kan du låne en bit med filtermateriale av de og stappe inni, eller skvise noe filtergugg inni ditt filter, det vil kansje fremskyde prosessen litt. Og så er det ikke riktig å hive slørhaler i en så liten tank heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap