Noen som har en lysende idé ang. akvarium som mangler lys?

Har hatt et akvarium stående å samle støv et par år. Byttet det til meg for litt lommerusk, med beskjed om at lysrøret var gåen. Fant ut at jeg skulle finne lysrør og prøve å få karet i gang..... Lettere sagt enn gjort. Etter litt googling fant jeg ut at akvariumet har sitt opphav på Europris og at lysrør hadde ukurant sokkel, så jeg havnet på ebay, hvor riktig lys dukket opp etter en del leting. Det viste seg at det ikke var lysrøret som var gåen, men hele elektronikken til armaturet I lystoppen... Og der har jeg satt et foreløpig punktum for min gryende nye hobby. Jeg må ha lys, men skulle jo gjerne funnet noe som kunne passe inni lystoppen når det gamle rælet er fjerna. Skal sies at det er snakk om 70 liter.Tips mottas, LED? Noen har foreslått billige "kina-LEDs", led-tubes som kan senkes under vann og festes med sugekopp, men når det er så møkkbillig(!?) så tenker jeg at dette er for godt til å være sant?
Visst er jeg nybegynner, men jeg vil gjøre ting skikkelig fra starten og ikke drepe gleden ved hobbyen før jeg i det hele er kommet i gang! Er glad i grønt og vil gjerne få til et velplantet akvarium

Eeeeeller bør jeg levere karet på gjenvinningsanlegget i glasscontainern?!
Plussmedlem
Hva er mål på karet?
Jeg måtte bytte ballast på min Juwel-topp for å få den til å funke. Bortsett fra at jeg måtte skjære opp en luke var det ikke så veldig komplisert. Fikk tak i ny ballast fra ebay.
Ytre mål er l:58cm b:30cm h:39cm
Sikkert ikke så vrient om man er litt praktisk anlagt, men så var det å finne riktig sort og den slags, aner ikke hva jeg skal leite etter i så måte, selv om praktisk sans og problemløserevner kan regnes som ganske gode, med diverse forbehold ??
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap