Vannet fordamper

Jeg har et 70 liters akvarium uten topplate så mye av vannet fordamper, ofte 2-4 liter i uken. Har sjekket litt på forumet og anbefalingen er å gå til en glassmester og få laget en plate, men jeg har pumpe på utsiden, og lis over slik som på bildet. Hvordan går det an å løse dette? Eller er det noe problem å ha det åpent og bare etterfylle vann ukentlig istedenfor å bytte større mengder?

Du må nok bytte vann jevnlig, f.eks en gang i uken eller annenhver uke, likevel. Husk at fordampet vann gjør at skitt og avfallsstoffer blir mer og mer konsentrert i vannet som er igjen. Møkka fordamper ikke, den blir værende.

Så fyll på fordampet vann jevnlig, kanskje en liter annenhver dag eller noe sånn, og så tar du faste, ukentlige vannbytter som normalt i tillegg. Karet trenger å få "tynnet ut" skitt og avfall, og få ned nitratnivået. Etterfyller du kun vann og aldri bytter ordentlig, vil også nitratnivået stige til svært usunne nivåer for fiskene dine. Man får også ofte algeproblemer ved høye nitratverdier.

Slik jeg ser den løsningen du har på lys o.l. til karet ditt, så har du en akvarietype som er ment å være åpen løsning. Det er ingen fast-silikonerte "hyller" på innsiden av karet oppe ved kanten heller, til å legge en eventuell glassplate på. En glassplate kan ha utskårede åpninger til det som ligger på akvariekanten (lys, filter), så det hadde latt seg gjøre om du bare fikk på plass et par lister. Har dessverre ikke noe eksempelbilde å vise deg på slike kantlister, men de er et par cm brede og ca tre fjerdedeler av akvariet lengde lange, og limes (med silikon) en cm nede på akvarieglasset (innvending såklart) på front- og bakglass. På disse hyllene legges så dekkglasset.

En dyktig glassmester kan nok lage dekkglass OG glasslister til hyller for deg om du tegner opp og skriver mål på alt sammen, og merker av hvor det skal skjæres ut små åpninger til lys og filter. Du må måle opp hvor store/små disse åpningene skal være for å romme det som trengs.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap