Guppystopp!

Hei.
Min datter på 10 har brukt bursdagspengene på et akvarium og fisk. Vi fikk 5-6 guppyer av en barnehage, pga innavelsproblematikk, og siden det viste seg å være tre hanner, så måtte vi på dyrebutikken og investere i noen hunner. Men nesten alle døde i løpet av tre-fire uker. Den ene begynte å svømme som en pil oppned og pang,stein død. Noen så ut til å gå i oppløsning før dødsfall. Men en to hunner i fra butikken overlevde, og det å salte akvariumet hjalp. Den ene hunnen døde etter fødsel, da det ble oppdagen en bitteliten yngel. Den vokser og trives. Jeg fikk en hann og hunn til, i fra denne barnehagen, og nå har det gått fra 4 fisk, til 15. Inkludert en hann og en algespiser. Kan man skru ned termostaten, slik at ynglingen begrenses? Det er kun tre fisker som er fruktbare, og jeg kjenner det blir litt drøyt når yngelen blir kjønnsmoden. Hvor stopper det liksom?
Guppystopp!
Og med det samme jeg lurer; Hannen er sølvblå, men ser ut til å skifte over i rødt,spesielt halen, når han brisker seg for hunnen. Skifte han faktisk farge eller er det bare lyset som gjør det?
Grunnen til at alle døde, var nitritt-forgiftning. Den vanlige tabben mange nybegynnere gjør, er å sette inn fisk i akvariet med en gang, før filteret er innkjørt. Det tar fire-fem uker å innkjøre et akvariefilter, før filterbakteriene er utviklet og på plass. Nitritt er som du har merket giftig, og dødelig for en god del. Nå som det har gått noen uker, er nok akvariet ditt blitt gift-fritt etter innkjøringen.

Du bør som akvarist absolutt ha en dråpe-test for nitritt og en for ph liggende. Det kan komme tilfeller der vannet må testes. Alle som har akvarie, bør ha dette liggende selv.

Anbefaler at du legger inn en god vedlikeholdsrutine, og det er å skifte ca en tredjedel av vannet en gang pr uke.

Filteret skal ALDRI vaskes i varmt eller kaldt vann. Det skal være mest mulig i fred, for å ikke ødelegge eller drepe de skjøre filterbakteriene. Kun når du ser at utblåset fra filteret er blitt vesentlig svakere (det signaliserer at det er i ferd med å gå tett), skal du rense det forsiktig. Det gjøres på den måten at du tapper ut en bøtte akvarievann, og så tar du filtersvampen og klemmer og skviser på den nede i bøtta til den er sånn passe ren igjen. Helt gullende ren skal den aldri være, det kan godt være litt slam igjen i den. Filterbakteriene sitter i slammet også. Når du er ferdig, setter du filtersvampen tilbake igjen så fort som mulig (må ikke tørke ut!), og tømmer det skitne vannet i do. Fyll opp akvariet igjen med kaldt vann, og start filteret igjen med det samme. Filteret skal aldri slås av, annet enn når man skifter vann (og dermed må tappe ned vannet litt) eller når det skal renses litt. Filterbakteriene dør hvis det står avslått for lenge. Og da får man nitritt-forgiftning igjen... Så behandle filteret pent, og som den levende organismen det faktisk er

Guppy er den fisken i akvariehobbyen som yngler mest og lettest. Dere har altså valgt fisken som yngler som kaniner, og det er ikke noe dere får gjort noe med, så lenge dere har de fiskene dere har. Løsningen på å få slutt på det, kan være å kun holde det ene kjønnet. F.eks. kun hanner, de er jo mest fargerike og dekorative. Selg hunnene f.eks. på annonseforumet her på Akvaforum. Halv pris av butikkpris er vanlig pris for fisk som selges privat. Det er ikke uvanlig at guppy (som yngler så voldsomt) gis bort gratis.

Det hjelper ikke å skru av varmen i akvariet. Guppy yngler i romtemperatur også. Guppy trenger strengt tatt ikke varmekolbe innendørs i et normalt oppvarmet rom.
NB!
Jeg må understreke en ting; når du skal bytte vann på akvariet ditt, kjøp en EGEN bøtte som kun brukes til akvariebruk! IKKE bruk husets vaskebøtte! Selv små spor av vaskemidler er svært giftig for livet under vann. Kjøp en bøtte i hvitt for eksempel, og skriv utenpå den "KUN til akvariebruk", så tar ingen feil
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap