Perleguramier spiser ikke

Hei,

Håper på gode råd her siden jeg er Ganske fersk i denne hobbyen.

Kjapt om akvariumet:
Akvariumsoppsett:
Akvarium: mp Eheim ca 200l (er montert bakvegg så reelt volum er nok litt mindre)
Pumpe: Aquael 750 uv LED, iflg. Produsent beregnet på 200-300l akvarium
Varmekolbe: Tetra HT150
Hvit Ciklidesand fra eldorado 25kg
Planter (usikker på navn)
Temperatur: 24°C

Karet ble fylt opp 04.11.16.

Har nå fått fylt opp med alle fiskene jeg ville ha
:
1 Pansermalle
2 albino pansermaller
1 kinesisk algespiser (den må ut dersom den blir en trussel mot de andre fiskene når den blir stor.)
1 Ancistrus(?)
12 Kardinaltetra
4 regnbuefisk (2 hanner, 2 damer)
4 Platy
2 Perlegurami (1 hann, 1 dame)

Så til problemet: Kjøpte Perleguramiene for 6 dager siden. Men de spiser ikke. De ser ut til å trives I akvariumet og har ingen tegn på sykdom. Mater med flakfor. Alle de andre fiskene spiser.

Tips tas i mot med stor takk!
Forstår jeg deg rett når du skriver at du startet opp akvariet 4/11 og allerede har den store gjengen med fisk...? Hadde du ingen innkjøringsperiode uten fisk, altså? Alle disse fiskene har gjennomlevd nitrittperioden?
Det er ren og skjær flaks at de har overlevd, i så fall, men vær obs på ettersykdommer. Stresset ved å leve i nitritt-gift kan slå ut i sykdommer som hvitprikk i etterkant.

Det tar omkring fem uker å kjøre inn et akvariefilter. I denne perioden er vannet fullt av gift; ammoniakk og nitritt. Det kan være at du fremdeles har rester av nitritt i vannet, og at det er derfor de nye fiskene ikke spiser.
Har du tatt noen vanntester i det hele tatt, har du byttet noe vann overhodet i disse kritiske ukene? ALLE akvarister bør minimum ha en nitritt-test hjemme og en ph-test. Det bør du skaffe deg (dråpetester, ikke strips!), hvis du ikke har det fra før. Kjøp på nett, det er halve prisen. PS! Sleng på en test for nitrat også. Den er grei å ha. Ser du har lite planter i akvariet ditt, og da kan nitrat bli litt for høy.

Foreslår at du bytter litt vann nå, og ser om det kan ha noen innvirkning på appetitten til de sist ankomne. Har du noen rutiner på vannbytter? En god tommelfinger-regel for alminnelige selskapskar som ikke er altfor tett befolket, er å bytte ca 30% av vannet en gang i uken. Mange har en fast dag for dette, søndag for eksempel.
Har du forsøkt å gi fiskene dine frossentfôr som f.eks. røde mygglarver? Det elsker de! Du får kjøpt det i de aller fleste zoobutikker.

Til akvariet bør du kjøpe egne vannbøtter. IKKE bruk husets vaskebøtter til akvariebruk! Selv små rester av rengjøringsmidler er svært giftig for fisk og reker. Kjøp egne til akvariet, gjerne i en annen farge enn husets vaskebøtter, og skriv gjerne utenpå dem med sprittusj; "KUN til akvariebruk!" Det kan forhindre forgiftning.

Jeg ville begynt å spare opp penger til et større og bedre filter, om jeg var deg. F.eks. et uvendig EHeim tønnefilter. De beste!
Det er en grei tommelfingerregel å alltid halvere hva produsenten sier at filteret skal holde til. Sier produsenten 200, bruk det til et 100 liters kar f.eks. Det er alltid best å overdimensjonere filterets biologiske kapasitet (hvor mye filtermedie det er plass til teller), så slipper man f.eks. nitritt-oppblussinger ved overfôring, eller om en fisk dør i karet og blir liggende litt før man oppdager den. Dette er eksempler på ting som gir nitritt, men som et kar med god nok filterkapasitet vil kunne håndtere greit.
Hei,

Takk for svar.

Jeg kjøpte først en albino Pansermalle og den Kinesiske algespiseren ca 3 uker etter oppstart. Er klar over at dette er alt for tidlig. Alle vannverdiene har blitt målt underveis, og er fine. Jeg måler ofte. Har aldri vert høye Nitritt-nivå, men jeg har da også hatt regelmessige vannbytter. Dog bare 20l i uka.

Altså ca 3 uker med planter, uten fisk
ca en uke med to fisk
ca en uke full rule med fisk

Alle ser ut til å trives, og spiser godt. (med unntak av PG)

Bytter ca 20l vann hver uke. Karet har som sagt litt under 200l.

Utvendig pumpe tør jeg ikke. Er det evt et alternative med enda en pumpe i karet? F.eks på andre siden? Eller kan noen anbefale innvendige pumper som er kraftigere enn denne?

Og ja har egne bøtter til akvarium-bruk
20 liter på en 200 liters tank? Det er jo bare 10% og altfor lite, etter min mening. Ukentlig vannbytte i et normalt befolket selskapskar bør ligge på rundt 30%.
Karet har nå vert fullt befolket i en uke. Bytta 30% av vannet i dag. Ser ut til at alle trives enda
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap