- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Jeg trenger hjelp! hva gjør en pumpe?
Jeg trenger hjelp! hva gjør en pumpe?
Jeg har kjøpt en pumpe til akvariet mitt, det er sånn som er under vann uten å lage bobler i akvariet, altså det et ingen "slange" fra overflaten som gjør at det kommer luft.. Jeg spurte om det på dyrebutikken, og han sa at det kom nok oksygen i vannet så lenge det er bevegelse i overflaten.. Stemmer dette??? Jeg er redd det er for lite oksygen i vannet.. Nå har to av øksefiskene mine dødd, kan det ha en sammenheng?? Det er bare 20 liter akvarium..
Setter pris på hjelp!
Setter pris på hjelp!
Postet 02.02.17 kl 22:38
Postet 02.02.17 kl 22:40
Det skal vanligvis ikke være nødvendig med noen slange til å ta inn luft, god bevegelse i overflaten skal holde (hvis det ikke er fisk med helt spesielle behov). Men du spør også om hva en pumpe gjør? Regner da med at du mener pumpe i betydningen filter. Filteret har en livsviktig funksjon, for det er hovedsakelig i filtermediene (svamp o.l.) bakteriene som bryter ned giftig ammoniakk og nitritt skal bo. Og filteret/pumpa lager da også sirkulasjon i vannet. Siden du spør om dette, regner jeg nesten med at filteret ditt ikke er innkjørt, og at du har satt inn fisk for tidlig, og at de kanskje dør av giftstoffene som holder på å bygge seg opp. Hva har du testet, med hva slags test, og hva er de faktiske verdiene? Når ble karet startet? Når fikk du fisk, og hvor mange? 20 liter er veldig lite, og da blir vannet fort forurenset.
Postet 02.02.17 kl 23:46
Postet 03.02.17 kl 00:09
Jaha. Les innlegg nr 3 i denne tråden, kanskje: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=80971&sr=1&msr=1
Postet 03.02.17 kl 00:18
Postet 03.02.17 kl 00:43
Postet 03.02.17 kl 09:31
Postet 03.02.17 kl 16:58
Postet 04.02.17 kl 11:22
Nei, filter og pumpe er ikke en og samme ting. Selv om mange "slurver" og bruker begge betegnelsene på et filter.
En sirkulasjonespumpe/powerhead er ikke et filter alene, det er bare en pumpe som pumper vannet rundt i karet. Den renser ikke noe.
Sett på den en bit filtersvamp og den blir teknisk sett et filter, fordi den da kan filtrere vannet i tillegg til å pumpe det rundt.
Men legg helst ut et bilde, så kan vi hjelpe videre derfra....
En sirkulasjonespumpe/powerhead er ikke et filter alene, det er bare en pumpe som pumper vannet rundt i karet. Den renser ikke noe.
Sett på den en bit filtersvamp og den blir teknisk sett et filter, fordi den da kan filtrere vannet i tillegg til å pumpe det rundt.
Men legg helst ut et bilde, så kan vi hjelpe videre derfra....
Postet 04.02.17 kl 11:57