Forslag til en nybegynner? :)

Heisann!

Etter at jeg ble voksen har jeg tenkt en stund på finne frem det gamle akvariet, og har nå fått plassert det i stua. Sønnen min på 5 skal få være med og bestemme til en viss grad her, men etter å ha begynt å lese forstår jeg at jeg faktisk må ta avgjørelsene på hva som skal få bo her hos oss.
Han vil veldig gjerne dra og skaffe fisk omgående, så selv om det kommer til å bli prøvende for ham å vente noen uker nå er det i alle fall artig at han synes dette er kjempespennende!

Dette er et 54-liters akvarie, som jeg foreløpig kun har fylt med sand fra biltema og et par planter. Også vann da

Det har stått med pumpa i gang i 4-5 dager nå.

Jeg hadde i en bitteliten dæsj med salmiakk den første dagen, og kommer til å ta prøver med teststrips med noen dagers mellomrom fremover.

Er det andre ting jeg bør gjøre mens jeg venter på OK verdier?
Skrape alger, evt. la det gro litt?
Plante mer enn to planter?

Karet er plassert på en vestvegg der det ikke kommer til å få direkte sollys.
Lyset er koblet til en timer som skrur det av mellom 20.00 og 08.00.

Jeg har lyst til å gjøre dette så enkelt som mulig i grunn, for å forsøke å både lette jobben med det og forsøke å øke sjansene for at dette blir et positivt prosjekt.
For en som har lite erfaring, hvilke (og hvor mange) fisk ville du foreslått?

Husker nå med gru tilbake på barndommen da dette fungerte som kar for slørhaler, scalare, tetra og noen hjemmefangede ørekyte fra en bekk i nærheten, alt i "skjønn" forening...
Den gang tok fattern oss med i dyrebutikken, og vi ungene slapp fisk rett oppi et akvarie som hadde blitt fylt med vann samme dag. :/

Det virker mye mer interessant å skulle drive med dette når man forstår litt av hva som skjer oppi der
Jeg har ikke investert i annet testutstyr enn strips hvor jeg kan lese av omtrentlig område for pH, NO2 og NO3, håper dette skal fungere greit nok til å gi meg indikasjon på om bakteriekulturene er "modne" nok etter noen uker.

Bør jeg sørge for å ha kontroll på NH4 og dosere salmi for å opprettholde det under innkjøring, eller kan jeg føle meg frem og dosere forsiktig frem til jeg begynner å se NO2 begynne å avta en gang frem i tid...?

Igjen, prøver å holde dette så enkelt jeg kan
(Selv om jeg innser at enklere i form av mindre utstyr tilser at det slett ikke blir lettere å gjennomføre)
Så bra at du har tatt fram akvariumet igjen. Du gjør mye riktig!
Først og fremst ville jeg brukt tiden fremover på å studere hvilke fisk dere vil gå for. Her må dere tenke på hvilke vannverdier dere har (pH, GH, KH) og få disse til å stemme overens med fiskene dere vil ha. Dere må også finne fisk som passer i 54liters kar og hvilke fisk som kan gå sammen og ikke.
Du finner mange flotte fisk i Fiskebasen. Søk litt rundt på fisk som passer 20 til 60 liter og som stemmer med verdiene dere kan tilby
Jeg ville også plantet flere planter i karet. Minst 4-5stk planter i karet.

Etter min mening, så er ikke salmiakk nødvendig. Innkjøring av akvarium er veldig omdiskutert om hva som er riktig og ikke. Jeg derimot er ikke så ømfintlig på det som jeg kanskje burde være. Jeg har god erfaring med å starte opp akvarium med vann, sand og masse planter. La dette stå og modne i minst 1-2 uker. Deretter tilsetter jeg sunt filterslam fra et velfungerende akvarium i det nye filteret.
Så kan man flytte inn et par HARDFØRE fisk. Ikke mange kun 2-3stk.
Mål nitritt og pH hver dag og pass på. Sliter du med nitritt så bytter man 50% vann etter man oppdager det og deretter fortsetter med daglig vannbytte med mellom 30% til 10% vann hver gang. Fortsett vannbytte til nitritten er stabil.
Etter ca 2 uker etter de første fiskene var innsatt kan man tenke på sette inn en liten pulje med fisk. Fyll opp akvariumet sakte men sikkert, mens man følger med på nitritt og pH. Ikke fyll på med mer fisk dersom du har nitritt.

Min tante har et 60liters akvarium som hun fikk av meg i en sær julegave. Men det ser ut til at hun syntes dette er gøy. Hun har 28 fisk i sitt akvarium. Hun har platy, ancistrus, sommerfuglciklide, kardinaltetra, eplesnegle osv...
Disse går veldig bra sammen og det fungerer veldig bra!

I en 54liter så ville jeg ikke hatt mer enn 30stk fisk maks. Dette er maksimum grensen jeg råder deg til fordelt på de ulike sjiktene. Dvs 10stk fisk i hver sjikt maks.
Om du har et stort og bra filter så går det fint. Anbefaler deg å investere i et godt filter med det samme. Som er beregnet for minst dobbelt av størrelsen på karet ditt (120L)
Har du filter som er beregnet feks opptil 60 liter så begrenser dette fiskemengden din mye.
Fisk er veldig vanskelig å anbefale uten å vite pH, GH og KH. Men for å gjøre det enkelt så kan jeg sette opp en fiskeliste jeg syntes hadde vært kult også kan du eventuelt rette inn vannverdiene etter den.

- 1stk Ancistrus sp oppdrettvariant
- 5stk platy
- 3stk Apistogramma cacatuoides (Prøv å få en han og to hunner)
- 4stk Dverggurami
- 6stk Corydoras atropersonatus (Du må ha fin sandbunn)
- 11stk Neontetra

Her har du en interessant fiskeliste for nybegynnere og som passer ditt kar. Alle disse krever pH på 7 (Nøytralt) Her har du fisk fordelt ut på sjiktene. Noen tar seg av maten som havner på bunnen, noen renser alger, noen har mulighet for skape lek og noen er veldig flotte og fargerike.
Bruk tid på innsette karet med fisk. Jeg vil si 3-4 uker minst mellom hver pulje fisk. Kan feks ta en art hver fjerde uke. Bruk god tid og mål nitritt!


Lykke til!
For et herlig svar, akkurat noe slikt jeg håpet på!

Plussmedlem
Fo å korrigere fiskelisten til Keiser Gill litt

Neontetra, bør ha surt vann.
Apistogramma cacatuoides, bør ha surt vann. Trives best med ph ned mot 5.5
Corydoras atropersonatus, bør ha surt vann.

Som det har blitt forklart før : At GRENSEVERDIENE kanskje ligger rundt ph 7 betyr ikke at det er verdier som vil være bra i lengden. Dette er en hobby som omfatter levende vesener og vi bør bestrebe oss på at VI tilpasser ting til fiskene, ikke at vi tvinger fiskene til å tilpasse seg oss.
Klarer du ikke gi fiskene riktige vannverdier, så velger du andre fisker.
endre87
For et herlig svar...

Litt trist at du liker et svar så blottet for kunnskap og omtanke for fiskenes ve og vel...

Keiser Gill
... - 1stk Ancistrus sp oppdrettvariant - 5stk platy - 3stk Apistogramma cacatuoides (Prøv å få en han og to hunner) - 4stk Dverggurami - 6stk Corydoras atropersonatus (Du må ha fin sandbunn) - 11stk Neontetra

- Platy trenger vann med høy pH og høy hardhet, og som Milo sier: de fleste andre trenger surt, bløtt vann.
Med andre ord en elendig kombinasjon.

- Om man følger rådet om begge kjønn av dvergcichliden Apistogramma cacatuoides, vil de på et eller annet tidspunkt leke (om forholdene er tilfredsstillende).
Dette er revirhevdende fisk. De kan hevde et revir på over 2 kvadratmeter, så de vil anse hele karet på 54 liter som sitt revir.
Og de vil beskytte egge/yngel med livet som innsats innenfor dette reviret.
Andre fisk som nærmer seg, vil bli jaget vekk, med sterkere og sterkere angrep dersom inntrengeren ikke forvinner ved hjelp av milde signaler.
I et så lite akvarium som 54 liter er det ikke plass til å komme seg lang unna, og de vil bli jaget så mye at de må gjemme seg hele tiden om de vil unngå skader.
Om det finnes gjemmesteder...
Dvergguramiene kan ligge dårlig an...

-Å kombinere Coydoras med dvergcichlider er enda verre:
Corydoras forstår ikke dette med revir. I naturen passerer de kanskje et cichliderevir når de i flokk svømmer forbi, men de blir jo ikke værende på samme sted lenge. I et lite akvarium vil de være innenfor reviret til dvergcichlidene hele tiden.
Cichlidene vil angripe dem for å jage dem bort, men det nytter jo ikke. Angrepene vil derfor bli sterkere og sterkere, og siden Corydoras har en kropp kledd med benplater ( de kalles ikke pansermaller for ingen ting), vil cichlidene prøve å finne andre sårbare punkter de kan angripe for å få de til å forflytte seg. I mange tilfeller finner de da øynene...
Mange akvarister har ikke gjort noe med dette før de har en stim med Corydoras uten øyne...

- Ancistrus er natt-aktive. De kan da rasere huler og andre eggleggingsplasser dvergcichlidene benytter, og spise opp både egg og yngel.
Og verre: Dvergcichlidene hviler/sover på bunnen om natten. Ancistrusen vil komme seilende og jage dem opp gang på gang på gang hele natten,
til de til slutt er jaget langt opp mot akvariets øvre lag, opp mot overflaten.
Dette vil stresse og plage dvergcichlidene hele natten, natt etter natt, og de vil ofte bli alvorlig syke av det.

Disse eksemplene viser etter min mening hvor langt unna man er fra å tilfredsstille lovens krav om forsvarlig dyrevelferd, om man følger "Keiser Gill"s mildt sagt skremmende råd...


Nå må dere faktisk gi dere med å hakke på andres svar...
Hvem har gjort deg til allvitende om fiskens ve og vel? har du snakket med fisken selv kanskje?

Når det kommer til pH verdier så er de verdiene som er oppgitt her på forumet det fisken trives med. Dvs at om en fisk trives i en pH mellom 6 og 7, så trives den i en pH mellom 6 og 7. Den MÅ ikke være 6,5 for at fisken skal trives best. Det som fiskene ikke liker er ustabile pH verdier som svinger opp og ned som en bergogdalbane. En pH som går fra 5 og opp til 8 gjennom en uke setter fisken ikke pris på. Har selv hatt fisk i mine første år som akvarist som egentlig skulle ha 6 i pH og disse har levd i pH på 8,5. Det GÅR men det er ikke optimalt. Poenget er at noen her inne må slutte å være så firkantet. Å kalle at fisk blir presset til grenseverdier når den trives fint med pH på 7 går meget bra!

Forskjellen her er at Keiser Gill faktisk SVARER på det innleggstarter spør om. Og ikke kommer med kritiserende svada og på slutten så svarer man litt hva det som faktisk blir spurt om. Saken er den at alle har forskjellige erfaringer og meninger. Derfor er ingenting riktig eller galt. Så jo, Ancistrus, platy, Apistogramma, cory, dverggurami og neontetra er en grei fiskeliste for en nybegynner. Fin gjeng som gir en fersk akvarist smaken på akvarie livet. Jeg tar ingen sitt parti i denne saken her men mange på dette forumet burde ta seg en bolle. Og faktisk skjønne det at vi snakker faktisk om FISK. Når jeg begynte som akvarist på 80 tallet så hadde alle fiskene sine i skittne 5 liters boller.
Er ikke mer enn for 10-15 år siden hvor vannbytte i et akvarium var No Go. Men filteret derimot skulle skures rent. Ny info kommer stadig om hva som er best for en god fiskevelstand.

I stedet for å svartmale en som faktisk prøve å hjelpe så kan dere heller prøve å sette opp egne fiskelister som DERE anbefaler. I stedet for å klage på andres. Har selv hatt flere titalls av de fiskene keisergill ramset opp i listen sin i samme kar. Og det gikk strålende i mange år.
Plussmedlem
Og slike ting er faktisk mye av grunnen til at mange av de dyktige akvaristene ikke lenger svarer på ting her på Akvaforum, og dermed mye av grunnen til at det er få svar å få.

Jeg kan si det på denne måten her...

Om Lars Monsen ga tips om hvordan overleve i villmarka, om Petter Solberg ga deg tips til hvordan du ble en bedre bilfører, om Aksel Lun Svindal ville lære deg å stå alpin eller Marit Bjørgen ville gi deg langrennstips, ville du da lyttet? Eller ville du hevdet at de ikke hadde filla peil på hva de snakker om...

Tom C er en av de dyktigste i Norge på sitt felt, kanskje den aller dyktigste. Når han uttaler seg om et av sine spesialfelt burde man lytte. Men det er bare min mening....
Nettopp. Jeg og flere fra min akvarieklubb rømte akvaforum for flere år siden da det ble bare for dumt når dette ble et diskusjonsforum. Hva skjedde med hyggelige svar?

Syns det er rart at vi "drevne" akvarister først skal svare når vi er sterkt uenige i noe. Men aldri når en nybegynner faktisk spør om hjelp. Blir for dumt å slakte hele svaret til en som faktisk prøver å svarer på det som blir spurt om. Å komme med tips og endringer i etterkant skal selvfølgelig være lov.
I toppen av Nybegynner kategorien står det at ingen spørsmål er for dumme. Da burde virkelig ingen svar være for dumme heller.

Og over til argumentet ditt så blir det litt tørt når det meste du nevner er sport hvor man faktisk kan bli god. Akvarie er ingen sport og man kan bruke et helt liv innen hobbyen og likevel lære nye ting. Folk har forskjellige erfaringer og det er ingenting som er rett eller galt. Selvfølgelig, å sette saltvannsfisk i ferskvannskar er GALT. Men å ha platy sammen med neontetra er ikke galt. Det er derfor det blir diskusjon her fordi folk har forskjellige meninger og erfaringer om hva som er riktig. Men det finnes ikke noe fullstendig riktig i dette tilfellet.
Jeg er enig med Mango! Blir for dumt å diskutere.
Jeg svarte det jeg sa fordi jeg har sett flere kar med denne blandingen. Og disse har vært oppe og går i hvertfall 3 år nå. Fisken har god apetitt og flotte farger. Samt oppfører seg naturlig. Hva mer kan man be om? Er det noen vits å endre?

Om dere mener jeg tar feil så kan jeg gjerne legge meg flat. Men syns jeg ikke trenger å bli skutt for svara jeg gir heller.. Akvarium skal jo være gøy!
Plussmedlem
Veldig synd å høre at du rømte Akvaforum for flere år siden.
Må dog innrømme at jeg tror du og Keiser Gill er samme person
Det stemmer ikke. Jeg kjenner keisergill litt fra før og har hjulpet han en del på vei med sitt akvarium. Han fortalte meg meg om at alt han skriver blir besvart med feil, feil og feil. Lagde ny bruker nå sammen med keisergill etter 9 år borte fra akvaforum. Har ikke bedret seg mye siden sist må jeg ærlig innrømme.......

Plussmedlem
Finner det bare en smule rart med måten du går ut på her samtidig med at du har samme ip som Keiser Gill
Som jeg sa, lagde ny bruker med keisergill. Samme IP.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap