Passer maller med slørhale?

Hei!
Jeg er relativt ny i akvarielanskapet, og har etter mye lesing bestemt meg for å ha et akvarie som kun vil bestå av små slørhaler. Til nå var jeg ganske sikker på at jeg skulle ha akvarie sammen med et par maller, men ble plutselig litt usikker om dette faktisk gikk etter å ha vært i den lokale dyrebutikken. Har dere noen erfaringer med maller og slørhaler sammen?

- Jeg vet at slørhaler ikke er tropiske fisker, mens det er maller (derav varmere vann), men finnes det likevel ikke noen som kan passe med disse vakre fiskene? Det finnes vel noen maller som ikke krever så varmt vann?

Er fint om jeg kan ha noen rensere, med tanke på at slørhalene er glad i å gi fra seg mye avfall.

Hei!

For å svare kort og direkte på spørsmålet ditt: nei. Optimalt er det best for gullfisk å kun holdes sammen med sin egen art, altså gullfisk. Samtidig finnes det jo mange ulike varianter av gullfisken, for eksempel Shubunkin (enhalet, likner den originale gullfisken) og Ryukin (typisk "slørhale" med rund, dyp kroppsfasong som ikke er en like dyktig svømmer som en Shubunkin eller Koi) med mange fler. Skal du holde gullfisk, er det viktig å tenke på hvor "funksjonshemmet" den er, altså evnen til å komme seg rundt i karet. Det lønner seg ikke å holde en fancy variant (aka slørhale) med den originale varianten eller liknende den originale varianten. Dette resulterer i at de raske svømmerene tar all maten og plassen, or dominerer i karet. Ikke særlig gøy for de andre som er avlet frem for kun utseende

Jeg har selv hatt Ancistrus sp og gullfisk sammen før, og det fungerte trivselmessig, men temperaturforskjellene er jo ikke optimale. Skal du ha gullfisk må du regne med noen ekstra minutter til å skrubbe glasset i ny og ne med en svamp. Værre er det ikke! Har også hatt eplesnegler som vaskemannskap, med samme resultat, men har erfart at gullfisk er vakrest og best med sine egne

Husk også at gullfisk trenger plass. Ha ALDRI mindre akvarium enn 150 liter, uansett om du skal ha en eller ti fisker. Jeg holdt 2 gullfisker i 180 liter, og enda det er litt for liten plass, særlig til fler enn 2. Særlig hvis du skal ha enhalede varianter. De trenger nesten hagedam, med mindre du vil bruke 700-1000 liter på dem. Jeg får nå en 450 liter som skal fordeles på noen få fisker. Husk at, siden gullfisk griser noe voldsomt, er filtrering veeeldig viktig og vedlikehold. Minst 50% vann skal byttes 2 ganger i uken.

Det er en del jobb med denne fisken, og du skjønner kanskje nå hvorfor de ikke skal bo i bolle Lykke til!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap