2 slørhaler i 95liter?

Hei, jeg fikk en slørhale fra noen venner som ikke ønsket å ha den lenger. De har hatt den i en bolle, som den har levd i i ca to år. Jeg har lest litt rundt og ser jo det at gullfisker helst skal ha akvarier på 200+ liter. Jeg har blitt veldig glad i den vesle slørhalen og ønsker å beholde den. Derfor har jeg kjøpt et større akvarium, den er på 95 liter. Jeg holder fortsatt på med oppstarten, så slørhalen har ikke fått kommet oppi enda. Har også lest at gullfisker er veldig sosiale og vil leve med andre fisk, så kan jeg kjøpe en slørhale til den kan bo med? Hvis ikke, hva bør jeg gjøre da? Er det en annen type fisk jeg heller burde ha med den? Vil så gjerne beholde fisken, men vil jo ikke at den skal lide heller...
Så bra at du har oppgradert En stor forbedring! For å ta det siste først, så trives gullfisk best med sine egne, blandt annet pga. lavere temperaturpreferanse enn mange tropiske fisk. Fiskebasen her på akvaforum sier at 200 liter er ideelt for gullfiskens trivsel og den amerikanske gullfisk entusiasten Jennie Lynx (solidgoldaquatics.com - mye nyttig info der) anbefaler minst 75 liter (20 gallon) til 1 gullfisk+ 37 liter (10 gallon) til per nye gullfisk. Det blir 112 liter (la oss runde det av til 110 som er ganske vanlig størrelse). Så da er 95 liter litt i underkant til 2 voksne fisker. Hvor stor har den blitt den fisken? En liten gullfisk på 3-4 cm rett fra butikken trenger ikke like mye plass som en 15 cm gullfisk - men ideelt sett bør de vokse opp i et så stort kar som mulig for å bli friske og fine som voksne.

Jeg synes du høres ut som en veldig ansvarlig gullfiskeier, og at fisken skal være glad for at det var akkurat du som tok over. Hvis jeg var deg ville jeg latt den ene flytte inni 95liters karet når det er klart. Samtidig ville jeg sett etter brukte akvarier på f,eks. Finn, der du kan få dem for en brøkdel av prisen i butikkene. Det hadde helt sikkert gått fint med en liten gullfisk ekstra i 95 liter en liten stund, til du fant et bra kjøp å oppgradere til. Den klarer seg nok alene litt også, det har den jo gjort i 2 år, hvis du vil vente og kanskje heller adoptere en litt større kamerat om en stund.

Har egentlig ikke noe fasitsvar til deg. Håper det hjelper litt likevel. Lykke til med avgjørelsen
Tusen takk! Ja den er fortsatt liten
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap