Alger

Jeg har kjørt i gang et 57L akvarium og har seks planter og ei rot. Har vært i drift i drøye seks uker.

Algene kommer jo naturligvis i et akvarium men jeg fjerner og fjerner alger så godt jeg kan og har tilsatt noe som heter Algenkiller men det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig. Har kortet ned lystiden til ca. 8 timer daglig og karet står ikke i direkte sollys.

Er det overhodet ingenting annet å gjøre enn å fjerne alger til den store gullmedaljen?

Legger ved noen bilder.
Hva slags alger er det snakk om? en god beskrivelse og bilde vil hjelpe.
Plussmedlem
Hei!

Det er enklere å gi råd om du gir litt mer info, da algebekjempelse kan bli et voldsomt svært felt om det kun skal gis råd på generell basis.

Hvilke planter har du?
Hvor mange og hvilke typer levende vesen har du i karet?
Hvor mye forer du?
Hvor ofte og hvor store vannbytter gjør du?
Har du test kit, eller har du anledning til å skaffe et sånt?

På generelt grunnlag er det to ting alger trenger, lys og næring.
Lys kan vi regulere med å redusere lystiden eller også mørklegge akvariet helt i noen dager. Problemet med det er at om det er overskuddsnæring som gir algeveksten, så fjerner man ikke denne ved å mørklegge og algene vil raskt komme tilbake når de får lys igjen.

Da må man fjerne næringen på noen måte. Og det er stort sett ved å bytte vann, eller gi algene konkurranse.
Personlig har jeg veldig sansen for å bruke planter til dette. Gjerne da flyteplanter, da de oppfyller to funksjoner mtp alger - nemlig at de blokkerer lys og mange av dem "støvsuger" akvariet for overskuddsnæring.
En veldig flott plante til denne bruken er hornblad. Det er egentlig ikke en flyteplante, men kan brukes til dette. Den vokser som et uvær og mange akvarister gir avlegger av denne bort gratis.
Andre fine planter til denne bruken er planter i Ceratopteris-familien. De lager svære blad på vannoverflaten og forbruker mye næring som ellers algene ville fått.

Akvarium kan være ganske arbeidskrevende i starten, men trøsten får være at det stort sett blir mye bedre bare man er iherdig.




Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap