Juwel 180l bioflow 3 filter

Hei, måtte melde meg inn her siden jeg er fersking og hver dag dukker det opp 10 nye spørsmål...

Kjøpte på lørdag et brukt 180 liters juwel som var godt innkjørt. Tappet det ned sammen med selger, fikk med en liten pleco på kjøpet, og satte det opp og fylte det i full fart hjemme hos oss. Satte planter og alt ned og lot det stå å kjøre over natten. Flyttet deretter fiskene over fra det overbefolkede 49l karet(kjøpte det også brukt med fisk), og fiskene ser ut til å trives i sitt nye hjem. Vi har 18 fisk med stort og smått, fra serpatetra til ancistrus og tre eplesnegler.


Så kommer spørsmålene:
1. I og med at filteret sto og gikk sammen med planter og plecoen hos selger, og de hadde hatt mye mer fisk tidligere over en lang periode, følte jeg at det var trygt å sette ut fisk dagen etter. Var det dumt av meg?

2. Har målt vannverdier nesten daglig, syntes det er vanskelig å se forskjell på nyansene på dråpetestene (jbl pro aquatest), men føler at jeg begynner å få kontroll på det. I dag måler jeg følgende verdier: no2 0,01, no3 0,5-1, nh4 under 0,05, pH 7, kh 2-3, temp 26 grader. Har vært nesten helt stabile siden søndag før jeg satte ut fiskene med unntak av nitrat som ser ut til å ha steget litt. Spørsmålet er, trenger jeg å foreta meg noe med disse verdiene? Sånn jeg har forstått det, så vil man ha et visst nivå av nitrat i vannet, for næring til plantene. Og om jeg bytter 1/3 av vannet, så vil jeg jo tynne nitratnivået ut, og de andre nivåene er jo veldig fine... Så, må man egentlig bytte vann når verdiene er stabile?

3. Jeg blir helt svimmel når jeg ser alle de forskjellige filterinnsatsene, har søkt litt på forumet, og blir egentlig ikke så mye klokere. Har vel nesten mest lyst til å kaste både kullfilter, nitratfilter og og alt utenom svampene, og erstatte disse med enten blåsvamper eller sånne kuler. Bør jeg det, eller bør jeg bare la ting være som det er. Jeg tenker billigst og minst mulig vedlikehold er det beste. Spørsmål her blir vel også, trenger jeg å gjøre noe så lenge det er såpass god flow som du ser på bildet?

Det blei mye tekst her ser jeg, men jeg føler at jeg har blitt pappa for første gang for tredje gang her, for hvert svar dukker det opp 5-10 nye spørsmål. Om det er noen erfarne akvarister i Oslo så spanderer jeg kaffe og kake i bytte mot en akvarieprat ??
Bumper denne, sette veldig stor pris på et svar eller ti
Fredrik Bendiksen
... følte jeg at det var trygt å sette ut fisk dagen etter. Var det dumt av meg?
Nei

Fredrik Bendiksen
...med unntak av nitrat som ser ut til å ha steget litt. Spørsmålet er, trenger jeg å foreta meg noe med disse verdiene? ... Så, må man egentlig bytte vann når verdiene er stabile?
Det at nitrat dannes er jo en indikasjon på at filteret fungerer som det skal. Du trenger ikke bytte vann enda, la nitraten stige litt til. Men følg med på nitritt de første ukene!

Fredrik Bendiksen
...Har vel nesten mest lyst til å kaste både kullfilter, nitratfilter og og alt utenom svampene, og erstatte disse med enten blåsvamper eller sånne kuler. Bør jeg det, eller bør jeg bare la ting være som det er.
Jeg kjenner ikke til hvordan filtrene i Juwel er bygget opp, men ville definitivt gjort som du selv tenker.
Kullfilter brukes jo fortrinnsvis til å f.eks. fjerne medisinrester aller andre uønskede stoffer, i en kort periode. Når kullfilteret er fullt, og ikke kan oppta mer, vil det kunne begynne å avgi de giftstoffene det tidligere har absorbert. Så ja, kast det ut.
Nitratfilter har jeg aldri forstått vitsen ved i et beplantet akvarium. Kast det ut.
Hvis du kun skal ha blåsvamp og keramiske "kuler", kan det være lurt å ha en type for-filter som stanser grovere materiale fra å komme inn i disse mediene, da vil de fungere bedre og mye lenger uten å måtte skylles/renses. Dette kan ordnes utenfor filteret, eller inne i filteret før vannstrømmen når blåsvampen og "kulene".
Bytter du ut alt innvendig i filteret, er du sikkert inneforstått med at du må prøve å overføre mikroorganismene som bryter ned avfallsstoffene fra de gamle til de nye mediene, enten ved å bytte ut litt av gangen, eller ved å la de nye mediene bade en stund i den "gugga" du kan vaske ut av de gamle svampene.

Lykke til!
Tusen takk for gode svar!

Da blir det endring i filteret til uka. Jeg ser ingen grunn til å bytte ut blåsvampene som allerede står i filteret. Tenker bare at jeg bytter ut kullfilteret og kanskje nitratfilteret (men har hørt/lest at det også fungerer som magasin for de gode bakteriene når denne nitrittfjernefunksjonen er borte...) og setter inn filtermedia som erstatning.

En annen ting er hardheten på vannet. Bør jeg prøve å få opp hardheten litt, siden den nesten ligger på 0? Og evt hva gjør dette med pH-nivået? Bør justering for hardheten tilsettes litt og litt over noen dager, eller kan man justere opp til feks 8 i en smekk?
Økt hardhet
Det er alltid gunstig med litt hardhet i vannet som en "buffer"mot syredropp.En hardhet på 3-5 er fint,gjerne høyere dersom du har levendefødere og ikke minst malawi/tanganyika ciklider.Ph en stiger ofte ved heving av hardhet og denne forandringen må skje i forbindelse m vannbytte(viktig).Jeg har lest en plass at heving av ph uten ved vannbytte kan få ammonium til å bli ammonjak(gift).Alle forandringer bør uansett skje gradvis.Hilsen Terje.
Har ingen levendefødere, så det er ikke noe å tenke på. Jeg vil jo egentlig ikke ha pH så mye høyere. Har Noraq GH/TH+ og på boksen sier det at den ikke skal forandre pH. Men når jeg tok en test på et kar jeg har stående med bare en plante i, og null fisk, Hoppet pH fra 7 til 8 når jeg økte gh med 3 grader DH. Så om jeg skal opp på 8 DH er jeg redd for at vannet blir for surt for plantene og fiskene mine...
Ph verdier
Ph lavere enn 7 er surt, ph 7 nøytral og høyere enn 7 er alkalisk.PH skalaen er logaritmisk dvs.ph 6 er 10 ganger surere enn ph syv og da blir ph 5 100 ganger surere enn ph syv og motsatt på den alkaliske siden.Her gjelder det å trå varsomt.Jeg behandler ikke vannet annet enn med gode vannbytterutiner, så gjør røtter jobben der det trengs og like så kalkstein for litt høyere ph.
Hmmm, så du sier at kanskje jeg ikke skal gjøre noen justeringer? Det ser ut til at fiskene trives med de forholdene de har. Oslovannet er veldig bløtt, blir svakt blått på første dråpen og slår med en gang over på gul/oransje på andre dråpen.

Syre-base har jeg relativt god kontroll på, men jeg blir usikker når man kommer inn på hvordan hardheten i vannet påvirker pH. Slik jeg forstår det, fungerer en viss hardhet som en buffer, slik at det feks ikke er så store døgnvariasjoner i pH siden plantene begynner å konsumere o2 istedenfor å produsere, og da tilfører også dem CO2 til vannet som gjør vannet surere, mens på dagtid er det mer balanse mellom produksjon og konsum. Samtidig vil tilførsel av mineraler for å øke GH kanskje løfte pH verdien noe, det vil jo føre til at vannet om natten vil være enda surere? Eller er tanken at selv om ph øker litt, så er den mer stabil igjennom døgnet? Skulle fulgt bedre med i kjemitimene kjenner jeg, do meg var det biologi som fenget mest ??
Inaktiv bruker
Hei!

Kanskje denne artikkelen kan hjelpe? http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685
Hei Eva,

Den artikkelen er fin. Har lest den et par ganger allerede ?????? Men takk for tips. Jeg føler at jeg har en god rutine på dette nå. Prosjektet nå fremover blir å finne en løsning på hvordan akvariet skal ivaretas når vi er på fire ukers bilferie i sommer ?? Har begynt å teste ut forautomater, og justere inn disse....
Spørsmålstegnene skulle være emojisymboler
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap