Leter etter ny fiskeart - men aner ikke hvor jeg skal begynne

Ikke helt nybegynner, men fant ikke annet sted å spørre. Flytt gjerne tråd om dette ble feil.

Har et 120 liters Juwel Rio kar som har gått siden 2015 (godt innkjørt nå ). Har også et lite Aquael 30 liter som har kjørt mange år.

Innbyggere: 5 amanoreker, 2 voksne ancistrus sp hanner og en liten stim glødebåndstetra.

Da jeg startet kjøpte jeg platy og guppy (sikkert sjokkerende...), men jeg er litt lei av fiskesuppa som blir når de føder, og har derfor skilt hanner og hunner et par år nå. Nå er det ikke så mange igjen av dem, og fiskebutikken tar dem som "omplasseringsfisk".

Dermed har jeg to kar som trenger nye innbyggere. Men hva i all verden velger jeg?

Jeg er forelsket i kampfisk - det var derfor jeg i sin tid kjøpte 30-literen, så der kommer det nok sikkert en av arten. Ideelt sett ville jeg hatt en i 120-literen også, det var derfor jeg kjøpte glødebåndstetra - hørte de kunne gå sammen med kampfisken (hadde en mildt sagt røff nybegynner-greie med kampfisk og guppy for fem år siden - "gode råd" i fiskebutikken, har byttet butikk siden). Men så går visstnok ikke amanoene med kampfisk (?), og de har jeg hatt i snart 5 år, så de er som familie å regne . Skulle gjerne hatt noe med litt størrelse på fisken - 5-6 cm kanskje? På jakt etter midt-/toppsjikt, siden ancistrusene "ruler" bunnen. Og aller helst med litt farge på.

Karet har pt en blanding av sand og grus som bunnlag, er godt beplantet og har røtter og huler til ancistrusene og rekene. PH 7 og GH 0 i krana, kan endres litt (har brukt noe GH+ i tiden jeg hadde masse levendefødere), men helst ikke altfor mye kjemikalier om jeg kan slippe. Temp justeres til fiskene jeg ender opp med.

Noen som har lyst til å hjelpe?
Plussmedlem
Hei!

Har aldri hatt problemer med at kampfisk har tatt reker. Det betyr selvsagt ikke at det aldri forekommer, men erfaringsmessig er rekene for kjappe for kampfiskene. Amanoreker blir også såpass store at det i seg selv virker avskrekkende på kampfisken, tilsynelatende.

Ellers er jeg svak for andre labyrintfisker, sånn som guramier. Her er det både mye vakkert og interessant å lete blant. Jeg ville gått for dvergvarianter som honning/rubingurami, lakrisgurami, sjokoladegurami, knurregurami osv. De likner veldig på kampfisk i væremåte og behov.
Og det begynner etter hvert å bli mange fargevarianter av gurami også.
Jeg har to kmapfisker som jeg har sammen med amanoreker, og det går fint. Som nevnt over her er amanorekene ganske så store, sammenlignet med kampfiskene, så de er nok trygge

Jeg har også mindre reker i desamme karene, sorte neocaridina i det ene og tigerreker i det andre, og virker ikke som de er i noen stor fare for å bli spist heller, selv om risikoen selvfølgelig er der. Kan ha mistet en av de sorte neo'ene til den ene kampfisken, uten at jeg kan si sikkert at det er han som har skylda.

Med alt dette sagt, så er det en del forskjell fra individ til individ når det gjelder kampfisker, og noen kan godt finne på å bli rene reke-jegere. Av hva jeg sett er det større risiko jo større kampfisken er, naturlig nok.
Takk for svar
Da slutter jeg å bekymre meg for rekene. Skal også sjekke ut gurami. Er de også solitære?
Plussmedlem
Sissan
Takk for svar :-) Da slutter jeg å bekymre meg for rekene. Skal også sjekke ut gurami. Er de også solitære?


De kan du helt fint ha alene ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap