Nybegynner og ny eier av akvarium - trenger råd og tips

Hei alle sammen

Jeg ble medlem i dag etter å ha funnet en lenke om denne siden på Google. Jeg er en 40 år gammel mann og jobber som psykolog til vanlig. Nå har jeg fått opp interessen for akvarium og fisk. Derfor ønsker jeg å lære av dere som kan mye om det. På forhånd har jeg allerede lest artiklene og gjort meg notater.

Akvariet jeg har kjøpt er Juwel Akvarium Primo 60 LED. Det mefølger LED lys,varmekolbe og pumpe. I tillegg har jeg kjøpt håv, Tetra test pH, akvariesalt, TetraMin Flakes, AquaSafe samt gjødsel for vannplanter. Jeg får akvariet på lørdag.

Ifølge denne artikkelen bør jeg vente en del dager før fiskene slippes ut i akvariet. Hvor mange dager blir det?

Har sikkert flere spørsmål etter hvert. På forhånd takk

Grunnen til at man bør vente er at akvariet må gjennom en syklus der bakterier for nedbryting av avfallstoffer skal få etablert seg.

I denne syklusen er det flere steg, der de to første er giftige for fisk og levende vesener i akvariet. Det starter med amoniak(NH3) som du finner i feks fiske avføring osv. Dette omdannes av bakterier til nitritt(NO2-). En ny gruppe bakterier omdanner dette til nitrat(NO3-) som er trygt for fisk i moderate mengder. Dette er det man igjen fjerner via vannbytter/blir tatt opp som næring av planter.

NH3 og NO2- er direkte skadelig for fiskene dine og vil ta livet av de/påføre unødvendige lidelse/skader, så det vanligste er å la karet stå en god stund før man tilfører fisk.

Hvor lang tid denne syklusen tar er avhengig av et par faktorer, blant annet om du har levende planter som vil ta opp næring i form av både NH3,NO2- og NO31, men ikke tenk at plantene evt gjør at man kan hoppe over å "cycle" karet.