Nybegynner og ny eier av akvarium - trenger råd og tips

Hei alle sammen

Jeg ble medlem i dag etter å ha funnet en lenke om denne siden på Google. Jeg er en 40 år gammel mann og jobber som psykolog til vanlig. Nå har jeg fått opp interessen for akvarium og fisk. Derfor ønsker jeg å lære av dere som kan mye om det. På forhånd har jeg allerede lest artiklene og gjort meg notater.

Akvariet jeg har kjøpt er Juwel Akvarium Primo 60 LED. Det mefølger LED lys,varmekolbe og pumpe. I tillegg har jeg kjøpt håv, Tetra test pH, akvariesalt, TetraMin Flakes, AquaSafe samt gjødsel for vannplanter. Jeg får akvariet på lørdag.

Ifølge denne artikkelen bør jeg vente en del dager før fiskene slippes ut i akvariet. Hvor mange dager blir det?

Har sikkert flere spørsmål etter hvert. På forhånd takk

Grunnen til at man bør vente er at akvariet må gjennom en syklus der bakterier for nedbryting av avfallstoffer skal få etablert seg.

I denne syklusen er det flere steg, der de to første er giftige for fisk og levende vesener i akvariet. Det starter med amoniak(NH3) som du finner i feks fiske avføring osv. Dette omdannes av bakterier til nitritt(NO2-). En ny gruppe bakterier omdanner dette til nitrat(NO3-) som er trygt for fisk i moderate mengder. Dette er det man igjen fjerner via vannbytter/blir tatt opp som næring av planter.

NH3 og NO2- er direkte skadelig for fiskene dine og vil ta livet av de/påføre unødvendige lidelse/skader, så det vanligste er å la karet stå en god stund før man tilfører fisk.

Hvor lang tid denne syklusen tar er avhengig av et par faktorer, blant annet om du har levende planter som vil ta opp næring i form av både NH3,NO2- og NO31, men ikke tenk at plantene evt gjør at man kan hoppe over å "cycle" karet.

Det kan ta godt over 3-4 uker før dette er ferdig, og uten noe levende i karet så bør man tilføre en kilde med NH3 for å starte syklusen. Jeg bruker selv salmiakk til dette, da dette er amoniakk + vann. For å ha kontroll er det lurt å ha vanntester for NH3, NO2- OG NO3-. Da kan man måle og følge med på nedbryting og omdanning.

Det finnes også metoder for å etablere syklusen med fisk, men da bruker man gjerne spesielt hardføre fisk eller fisk man er villig til å miste. Det er også produkter å få kjøpt som skal få prosessen til å gå raskere, der man tilfører bakteriekulturer osv, eller tilsetter stoffer for å gjøre NH3 og NO2- mindre giftige. Jeg foretrekker å la syklusen gå fult og helt, fremfor slike Quickfix'es da jeg synes dette fort er ustabilt i ettertid.

Litt lang post, men håper det gir noe svar!
https://www.buildyouraquarium.com/how-to-fishless-cycle/

En liten engelsk link med info på engelsk, litt mer detaljerert enn det jeg skrev
Anbefaler fiskeløs innkjøring.

Jeg startet mitt kar med noen få fisk og oppstartskjemikalier etter (dårlige) råd fra dyrebutikken. Endte opp med å kjøre til nabokommunen for filterguffe for å redde stumpene, men mistet mange fisker før alt var stabilt. Endte også opp med 50+% vannbytter hver eneste dag i flere uker for å forsøke å redde stumpene - tok bort litt av gleden.

Søk på salmiakkmetoden her inne, og bruk den. Kjøp tester for ammonium, nitritt og nitrat, og ha is i magen. Det er mye triveligere med et kar som står og gjør seg klart og ser pent ut uten fisk, enn et kar der du må plukke død fisk om noen uker/måneder fordi du lot dem "gjøre jobben" for deg.

Hva slags fisk har du tenkt å sette inn da?
Må slenge meg på siste taler, og anbefaler også salmimetoden.

Det virker litt komplisert i starten, men dette er faktisk en idiotsikker måte å forsikre seg om at karet faktisk er klart for fisk før man setter inn fisken. Alle andre metoder for fiskeløs innkjøring er mer eller mindre usikre, for selv med filterguffe fra et etablert akvarium er det litt varierende hvor mange gode bakterier man får med seg. Å la akvariet stå tomt i ukesvis uten at man tilfører noe har ingen hensikt, for det blir ingen filterbakterier med mindre man tilfører noe "mat" (noen bruker fiskemat, men salmimetoden er mye mer treffsikker). Slike startkulturer med filterbakterier som noen dyrebutikker selger, er bare bortkastede penger. En slik filterbakteriekultur må dyrkes fram, den kan man ikke kjøpe på flaske. Dessverre.

Å kjøre inn akvariet MED fisk, det mener jeg at ikke er greit av hensyn til fiskene. Før det finnes en bakteriekultur vil fiskene svømme rundt i mer og mer forgiftet vann - og det ender ofte med fiskedød. Det er nemlig denne bakteriekulturen som omdanner den farlige nitritten til mindre farlig nitrat.

Salmimetoden tar ca fem uker, men er definitivt verdt det. Les deg også opp på nitrogensyklusen, for den må alle akvarister ha et forhold til!

Ellers vil jeg gi deg en stor tommel opp for å gjøre research før du kjøper fiskene dine! Det er alt for mange som ikke gjør det! Ikke stol blindt på dyrebutikker, men gjør alltid egen research. Det er mange flinke folk som jobber i dyrebutikker, men absolutt ikke alle. Og det er vanskelig for en nybegynner å sile ut hvem som har peiling og ikke... Når du skal velge fisker, bruk feks fiskedatabasen her på siden til å finne ut hvilke fisker som passer med din akvariestørrelse og med de vannverdiene du skal ha i karet - og eventuelt hvilke fiskearter som passer sammen med hvem.

Masse lykke til!
Er enig i at her er det tålmodighet som gjelder. La akvariet stå seg til, og test vannverdiene jevnlig for å følge med på ting.

Salmiakk-metoden er, så langt jeg forstår det, for akvarier uten aktivt susbstrat - hvis man kun bruke vanlig grus/sand for eksempel. Noen bruker også helt enkelt fiskefor som 'starter' av syklusen.

Selv har jeg ikke gjort hverken eller, da jeg bruker aktive substrat - i hovedsak Tropica soil - fordi jeg har mye planter i akvariene mine og disse er tilpasset for å gi næring til dem.
'Akitve' substrat som Tropica soil og slike ting, inneholder en god del stoffer som hjelper til med å få igang syklusen - blandt annet ammonium (mener det er ammonium i dette tilfellet, og ikke ammoniakk...) - som blir omdannet til nitritt og til slutt nitrat.

Uansett hvilket substrat og/eller metode man velger, anbefaler jeg ikke å ha fisk oppi før vannverdiene er stabile. Det er heller ikke lurt å plutselig putte en stor mengde fisk oppi samtidig, men begynn noen åt gangen for å la de gode bakteriene tilpasse seg den økte mengden avfallsstoffer gradvis. Går man fra 0 til masse fisk med en gang kan det fort bli problemer med vannverdiene, selv med et godt innkjørt akvarie.

Lykke til!
Oslora
Grunnen til at man bør vente er at akvariet må gjennom en syklus der bakterier for nedbryting av avfallstoffer skal få etablert seg. I denne syklusen er det flere steg, der de to første er giftige for fisk og levende vesener i akvariet. Det starter med amoniak(NH3) som du finner i feks fiske avføring osv. Dette omdannes av bakterier til nitritt(NO2-). En ny gruppe bakterier omdanner dette til nitrat(NO3-) som er trygt for fisk i moderate mengder. Dette er det man igjen fjerner via vannbytter/blir tatt opp som næring av planter. NH3 og NO2- er direkte skadelig for fiskene dine og vil ta livet av de/påføre unødvendige lidelse/skader, så det vanligste er å la karet stå en god stund før man tilfører fisk. Hvor lang tid denne syklusen tar er avhengig av et par faktorer, blant annet om du har levende planter som vil ta opp næring i form av både NH3,NO2- og NO31, men ikke tenk at plantene evt gjør at man kan hoppe over å "cycle" karet. Det kan ta godt over 3-4 uker før dette er ferdig, og uten noe levende i karet så bør man tilføre en kilde med NH3 for å starte syklusen. Jeg bruker selv salmiakk til dette, da dette er amoniakk + vann. For å ha kontroll er det lurt å ha vanntester for NH3, NO2- OG NO3-. Da kan man måle og følge med på nedbryting og omdanning. Det finnes også metoder for å etablere syklusen med fisk, men da bruker man gjerne spesielt hardføre fisk eller fisk man er villig til å miste. Det er også produkter å få kjøpt som skal få prosessen til å gå raskere, der man tilfører bakteriekulturer osv, eller tilsetter stoffer for å gjøre NH3 og NO2- mindre giftige. Jeg foretrekker å la syklusen gå fult og helt, fremfor slike Quickfix'es da jeg synes dette fort er ustabilt i ettertid. Litt lang post, men håper det gir noe svar!


Tusen takk for svar. Da forstod jeg tankegangen bak det å la akvariet stå i minst 3 uker. Det er jo et helt økosystem som skal startes opp og i naturen tar ting tid.
Oslora
https://www.buildyouraquarium.com/how-to-fishless-cycle/ En liten engelsk link med info på engelsk, litt mer detaljerert enn det jeg skrev


Takk
StineO
Må slenge meg på siste taler, og anbefaler også salmimetoden. Det virker litt komplisert i starten, men dette er faktisk en idiotsikker måte å forsikre seg om at karet faktisk er klart for fisk før man setter inn fisken. Alle andre metoder for fiskeløs innkjøring er mer eller mindre usikre, for selv med filterguffe fra et etablert akvarium er det litt varierende hvor mange gode bakterier man får med seg. Å la akvariet stå tomt i ukesvis uten at man tilfører noe har ingen hensikt, for det blir ingen filterbakterier med mindre man tilfører noe "mat" (noen bruker fiskemat, men salmimetoden er mye mer treffsikker). Slike startkulturer med filterbakterier som noen dyrebutikker selger, er bare bortkastede penger. En slik filterbakteriekultur må dyrkes fram, den kan man ikke kjøpe på flaske. Dessverre. Å kjøre inn akvariet MED fisk, det mener jeg at ikke er greit av hensyn til fiskene. Før det finnes en bakteriekultur vil fiskene svømme rundt i mer og mer forgiftet vann - og det ender ofte med fiskedød. Det er nemlig denne bakteriekulturen som omdanner den farlige nitritten til mindre farlig nitrat. Salmimetoden tar ca fem uker, men er definitivt verdt det. Les deg også opp på nitrogensyklusen, for den må alle akvarister ha et forhold til! Ellers vil jeg gi deg en stor tommel opp for å gjøre research før du kjøper fiskene dine! Det er alt for mange som ikke gjør det! Ikke stol blindt på dyrebutikker, men gjør alltid egen research. Det er mange flinke folk som jobber i dyrebutikker, men absolutt ikke alle. Og det er vanskelig for en nybegynner å sile ut hvem som har peiling og ikke... Når du skal velge fisker, bruk feks fiskedatabasen her på siden til å finne ut hvilke fisker som passer med din akvariestørrelse og med de vannverdiene du skal ha i karet - og eventuelt hvilke fiskearter som passer sammen med hvem. Masse lykke til!


Takk for svar
Skogstrollet
Er enig i at her er det tålmodighet som gjelder. La akvariet stå seg til, og test vannverdiene jevnlig for å følge med på ting. Salmiakk-metoden er, så langt jeg forstår det, for akvarier uten aktivt susbstrat - hvis man kun bruke vanlig grus/sand for eksempel. Noen bruker også helt enkelt fiskefor som 'starter' av syklusen. Selv har jeg ikke gjort hverken eller, da jeg bruker aktive substrat - i hovedsak Tropica soil - fordi jeg har mye planter i akvariene mine og disse er tilpasset for å gi næring til dem. 'Akitve' substrat som Tropica soil og slike ting, inneholder en god del stoffer som hjelper til med å få igang syklusen - blandt annet ammonium (mener det er ammonium i dette tilfellet, og ikke ammoniakk...) - som blir omdannet til nitritt og til slutt nitrat. Uansett hvilket substrat og/eller metode man velger, anbefaler jeg ikke å ha fisk oppi før vannverdiene er stabile. Det er heller ikke lurt å plutselig putte en stor mengde fisk oppi samtidig, men begynn noen åt gangen for å la de gode bakteriene tilpasse seg den økte mengden avfallsstoffer gradvis. Går man fra 0 til masse fisk med en gang kan det fort bli problemer med vannverdiene, selv med et godt innkjørt akvarie. Lykke til! :)


Takk for tips
Tilfeldig bekjentskap
© Roar Dybing
Reklame for plussmedlemskap