Sammensetning av fisk

Vi har et 240l akvarie med 11 guppy, 8-10 platy, 2 l144, 3 amanoreker, 3 voksne eplesnegler og en del sneglebabyer.
Vi er veldig fornøyde med de fiskene vi har, vurderer å evt supplere med noen Mollyer av noe slag. Men så kunne vi veldig gjerne tenke oss noen litt større fisker også. Tenkte på Skalarer, men forstår at de vil komme til å spise opp guppyene? Gjelder det dvergskalare også? Noen forslag på andre fisker som kan gå i dette akvariet? Gjerne litt større enn de som allerede er der?
Fortsettelse....
Vurderer blue neon scalare? Hvor store kan de bli, kan de funke i kar med de fiskene nevnt i hovedinnlegget? Hva med Gurami? Noen anbefalinger?
Plussmedlem
Hei!

Scalare er utpreget rovfisk og vil ete det de får plass til i munnen - noen ganger vil de forsøke på ting som ikke gjør det også.
Det kan gå bra, men det kan også gå veldig dårlig. Og det er ingen forskjell på type scalare egentlig. De har stort sett samme lynne alle sammen. Jeg kan ikke si at du ikke skal, men personlig ville jeg ikke gått for denne sammensetningen. Scalarene kan også finne på å herje med amanorekene.

Gurami pleier å funke bra, men da ville jeg gått for dvergguramier. De blir ikke voldsomt mye større enn de du har, rundt en 6-7 cm fullvoksen, men er stort sett fredelige fisk og er veldig fine å se på. De mer vanlige gule guramiene (finnes også som blå og andre fargevarianter) eller perleguramier kan være litt "jagete", særlig under lek, og tenderer til å bli verre jo gamlere de blir.

Du har jo i hovedsak levendefødende fisk i dette karet, hva med sverddragere?

Håper dette er til litt hjelp.
Viktor
Hei! Scalare er utpreget rovfisk og vil ete det de får plass til i munnen - noen ganger vil de forsøke på ting som ikke gjør det også. Det kan gå bra, men det kan også gå veldig dårlig. Og det er ingen forskjell på type scalare egentlig. De har stort sett samme lynne alle sammen. Jeg kan ikke si at du ikke skal, men personlig ville jeg ikke gått for denne sammensetningen. Scalarene kan også finne på å herje med amanorekene. Gurami pleier å funke bra, men da ville jeg gått for dvergguramier. De blir ikke voldsomt mye større enn de du har, rundt en 6-7 cm fullvoksen, men er stort sett fredelige fisk og er veldig fine å se på. De mer vanlige gule guramiene (finnes også som blå og andre fargevarianter) eller perleguramier kan være litt "jagete", særlig under lek, og tenderer til å bli verre jo gamlere de blir. Du har jo i hovedsak levendefødende fisk i dette karet, hva med sverddragere? Håper dette er til litt hjelp. :)


Veldig til hjelp, da får vi kutte drømmen om scalarer for denne gang he he. Men blir nok å se på noen dvergguramier da, og kanskje noen sverddragere og mollyer ??
Plussmedlem
Personlig ville jeg stoppet med guramiene, da disse liksom blir hovedfiskene.
Men det er bare mitt synspunkt.
I utgangspunktet, om man har plass og setter inn nye fisk litt etter litt, så er det lite i veien for denne sammensetningen.

Om du går for gurami så husk dekkglass da de må kunne puste fuktig luft, og veldig gjerne flyteplanter. Da føler de seg mer "hjemme".
Viktor
Personlig ville jeg stoppet med guramiene, da disse liksom blir hovedfiskene. Men det er bare mitt synspunkt. I utgangspunktet, om man har plass og setter inn nye fisk litt etter litt, så er det lite i veien for denne sammensetningen. :) Om du går for gurami så husk dekkglass da de må kunne puste fuktig luft, og veldig gjerne flyteplanter. Da føler de seg mer "hjemme".


Det er lokk på akvarie så det er ikke noe problem.
Åh, har så lyst på noen mollyer også, sorte/knallgule, sorte og gule også dalmantiner molley he he.

Vi får se hva det blir ????
Plussmedlem
Cluloe
Det er lokk på akvarie så det er ikke noe problem. Åh, har så lyst på noen mollyer også, sorte/knallgule, sorte og gule også dalmantiner molley he he. Vi får se hva det blir ????


Hehehe. En kjent problemstilling.

Det du egentlig sier, Cluloe, er at du vil ha flere akvarium. Da kan du anskaffe absolutt alle de fiskene du har lyst på, uten å måtte tenke på sammensetning.
???? sant! Men det har jeg ikke plass til ?? vi får se med tiden hva det blir til he he
Plussmedlem
Åjooda. Alle har plass. Det handler bare om å være kreativ
Sant! Får se, får se! Fristelsen er stor selvfølgelig
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap