Lukt fra brukt akvarium.

Hei!
Har fått et brukt akvarium inkludert stein og diverse pynt. Når jeg skulle vaske det merket jeg at det var en sur/rotten lukt spesielt fra steinene..
Forsøkte å skylle disse gjentatte ganger uten å få det helt bort. Bør jeg bytte ut steinen med nye eller går dette greit å bruke? Forøvrig er akvariumet på ca 40 liter og planen er i første omgang 2 gullfisker.
Lukta gir seg sikkert etter hvert.

Men gullfisk trenger minst 200 liter, så ikke putt gullfisk i et 40-litersakvarium.
Jeg har tatt over et par brukte akvarier og har opplevd lukt i noen av de. Jeg har vasket disse skikkelig med eddik, da typ 35% styrke (kjøpes på europris).

Dette har funket bra, blitt kvitt lukt og evt uønskede bakterier/algerester. Anbefaler å gjøre dette ute da det lukter en del av eddiken, spesielt når den blandes med gammelt gunk og vann.

Måten jeg har gjort det er å bruke en sprayflaske, spraye alle overflater/gjenstander og la det sitte i et par timer. Etterpå skyller jeg det av med vann.

Husk bare at om steinene dine inneholder feks kalk, vil dette reagere med eddiken. Det er ikke farlig, men kan hende man skvetter litt om det plutselig begynner å bruse av steinene.

Utover det, ikke kjør på med gullfisk i små akvarier, de trenger plass for å vokse og kan bli store ??
Ok, takker for svar. vasket å skylte d så lukten ble mindre.. har fylt akvariumet med vann og fått kjøpt sirkulasjonspumpe med filter som skal stå å rense 1 uke før jeg går til innkjøp av fisk etter tips fra dyrebutikken. Tips til fisk for en nybegynner?
Fint du endte med å gi det en god vaskm

Stusser litt over at dyrebutikken har sagt en uke men, da dette er noe kort tid mtp etablering av nødvendige bakterier. Kort oppsummert trenger akvariet tid for å etablere bakteriene som omdanner avfallstoff som er giftig til et mindre giftig stoff som du bytter ut med vannbytter og som benyttes av evt planter som næring. Syklusen er avfall/nedbryting->amoniakk->nitritt->nitrat.

Putter du fisk oppi mens akvariet er i fasen med amoniakk/nitritt vil du oppleve fisk som sliter/dør. Normalt beregnes dette til ca en måneds tid. Akvariebutikkene jeg bruker har en policy på at de vil ha vannprøve fra nye akvarister, slik at de vet vannet er ok og kunden ikke kommer tilbake med død fisk.

Anbefaler uansett levende planter sammen med fisk i akvariet. Enkle arter limnophila sessiliflora, ludwigia, Javabregne er fine og lette å få til. De hjelper også til med opptak av overflødige næringsstoffer i akvariet.
Fisk i en 40l blir noe begrenset med tanke på størrelse, men pygme corydora, micro rasbora, galaxy rasbora (annet navn stjernedanio), endlers og reker er små fine arter som passer.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap