Valg av akvariestørrelse, plassering og bærevekt

Hei, jeg er veldig ny i akvarieverdenen og ønsker å skaffe meg et akvarium med litt størrelse (240 - 350L) i fremtiden. Jeg startet opp med et mindre akvarium ( 70 liter). I utgangspunktet ønsket jeg meg større akvarium, men klarte ikke bestemme meg for størrelse pga. flere faktorer. Derfor valgte jeg å starte med et mindre akvarium og teste ut hobbyen først.

Foreløpig er jeg leietaker som bor i et eldre rekkehus(trebygg før 1980) og dermed tenker jeg på bærevekten til gulvet. Ønsket er egentlig ikke å ha akvariumet mot en vegg med langsiden, men heller langs armlenet på sofaen(og dermed gå ut fra veggen - med kortsiden mot veggen). Er dette uaktuelt for begge akvariumstørrelsene med tanke på bæreevne? Ser for meg at akvariumet på denne størrelsen kommer til å veie en god del.

Vil akvarium på denne størrelsen også bli for tunge i forhold til å stå med langsiden mot veggen ?
2 ting.
1. i hvilken retning ligger bærebjelkerne under gulvet ? Ville vere lurt å sette akvariet på tvers av 2(eller flere)
2.
Hvis Du ligger en treplate under akvariet, så fordeler Du vegten over en større flate, end hvis det bare står på 4 små punkter.
Faktisk utroligt hvad Du så kan sette opp.
Held og lykke
Roland Dreinø
2 ting. 1. i hvilken retning ligger bærebjelkerne under gulvet ? Ville vere lurt å sette akvariet på tvers av 2(eller flere) 2. Hvis Du ligger en treplate under akvariet, så fordeler Du vegten over en større flate, end hvis det bare står på 4 små punkter. Faktisk utroligt hvad Du så kan sette opp. Held og lykke :-)



Takk det gir mange ideer!
Tilfeldig bekjentskap
© baard@minside.se
Reklame for plussmedlemskap