Innkjøring, vannverdier og forvirring

Hei, vi prøver å innkjøre vårt første akvarium og er veldig forvirrede. Vi har lest forskjellige steder om innføring, og spurt i dyrebutikker, lest på forumer, sett videoer etc. Vi føler vi forstår godt nitrogensyklusen, men synes det er vanskelig å sette i gang.
Akvariumet vårt har stått med vann og noe planter i over en ukes tid, vi la til flere planter underveis. Det har forekommet alger, og vi har blant annet fått hoppekreps, og uheldigvis pestsnegler. Vi har en luftpumpe gående (om det er av betydning).

- Vi ønsker en fiskeløs innkjøring
- Vi har ikke tilgang til filterguffe fra andre
- Vi har dråpetestkit (men, mangler NH3 og NO3 test, som blir kjøpt inn i morgen)
- Vi har ikke brukt aquasafe (Da vi har lest/hørt fra ansatte at det er frarådet ved innkjøring i Norge - med begrunnelse om at klor er nødvendig for de nitrifiserende bakteriene)

Etter å ha snakket med dyrebutikk ansatte som sier de har mange år erfaring med akvarium nevner at de aldri har hørt om salmiakk-metoden, noe som derfor har gjort oss noe skeptiske, og at det bare holder å helle vann i akvariumet og la det stå. Dessuten har vi lest på en annen tråd her inne at vi ikke kan ha karbonfilter hvis vi bruker salmi-metoden (noe vi har i filteret vårt). Ettersom vi fikk høre av noen dyrebutikkansatte at vi bare skulle fylle vann og la det stå i 2-3 uker så begynte vi bare med dette fordi det virket enklest. Nå sitter vi igjen med enkelte målte vannverdier vi føler ikke gir så mye mening i forhold til at vi skal legge til fisk om bare noen uker.

Etter å ha sett andres innkjøringer (både med salmi og andre metoder) så er det tydelige forandrede verdier som viser noe om selve nitrogensyklusen (At det faktisk er bakterier som omgjør ammonium til nitritt og andre bakterier som igjen omgjør nitritt til nitrat). Vi satte oss ned for å lese mer om innkjøringen fordi vi følte vi ikke skjønte så mye av dette, og dermed forstår vi at det er nødvendig å kunne teste ammonium og nitrat for i detehele tatt å forstå utviklingen i akvariumet (i dyrebutikk fikk vi høre at vi bare trengte No2- test) Over den siste uken har vi fått disse målingene:

Ph: 7,5 - 8
NO2-: 0,3
GH: 6 - 7
KH: 3 - 4
Co2: 1,3

Som viser at vi ikke har nok bikarbonat, magnesium og kalsium i vannet (GH, KH), men også for lite co2. Det er tegn til noe Nitritt i akvariumet vårt, men vi har ingen anelse av hvor mye nitrat som befinner seg i akvariumet. Vi gikk til innkjøp av planter fordi vi leste og fikk høre at dette forkortet innkjøringsfasen, i tillegg til at dette er bedre for miljøet i akvariumet. Disse plantene skal visstnok råtne og derfra får vi noe ammonium ?, men samtidig har vi lest at plantene både tar opp nitrat osv.

Så her vi sitter vi og føler at ingen ting går fremover ettersom vi ikke har nok tilgang til ammonium (tror vi), og egentlig ikke skjønner hvilken innkjøringsstrategi som vi kan bruke.

Må legge til at vi forstår noe av nitrogensyklusen, men vi forstår ikke helt hva vi skal gjøre for å kunne ha en fiskeløs innkjøring når vi ikke kan bruke salmi (pga. karbonfilteret), ikke har tilgang til filterslam og metoder som bruk av fiskemat ikke er pålitelige nok. Er det noe vi har mistforstått eller hva skal vi gjøre? Holder det at vi bare venter med akvariumet mens vi både tester ammonium, nitritt og nitrat videre?

Hvis ja: Hvor kommer ammoniumet som skal mate bakteriene da fra?
- Og åssen vet vi at det dermed er nok "riktige" bakterier for å kunne sette inn fisk senere?


Andre gode tips er alltid velkomne!
Tusen takk for all hjelp!




Hei

Så bra dere har satt dere inn i nitrogensyklus og kjører inn akvarie før dere anskaffer fisk. Håper jeg kan hjelpe dere å få svar på spørsmålene deres Noen kjappe ting før jeg går inn på nitrogensyklusen:

"klor er nødvendig for de nitrifiserende bakteriene" synes jeg var en merkelig påstand å gi dere, men er enig i at aquasafe ikke er nødvendig ved norsk vann pga. generelt gode vannverdier.

Jeg er skeptisk til bruken av aktivt kull i akvarie med mindre man ønsker å rense vannet for noe. Aktivt kull er kjekt å ha i tilfelle medisinering eller filtrering av andre forurensinger, men skal da fjernes og kastes etter bruk. Aktivt kull består av mange små porer som vil "fange" urenheter. Når porene er fulle er kullet brukt opp, og vil ikke lenger rense vannet.

Filterguffe er ikke en særlig pålitelig metode, så det er like greit å unngå det Uten ammonium i karet vil bakteriene i filterguffen sulte ihjel uansett.

CO2 verdiene dine vil øke når du tilsetter fisk. Planter produserer O2 om dagen, men CO2 om natten, og verdiene vil variere ila. døgnet.

Hardhet, GH, kommer veldig an på hvilke fisk du vil holde. Det enkleste er å anskaffe fisk som passer til din vannkvalitet slik at du slipper å bruke penger og tid på å endre dette.

La ved en graf som viser de ulike nitrogenproduktene. Kilde til nitrogen er generelt sett proteiner, som alle levende organismer inneholder i ulike mengder. Når et protein brytes ned ender vi opp med ammonium. Du har altså rett i at det ikke holder med bare vann, man må enten tilsette proteiner eller ammonium for å starte innkjøringen. Planter inneholder proteiner, men må som du sier råtne for å slippe de ut i vannet i form av ammonium. Det enkleste for deg er å tilsette fiskefor eller noe fra kjøleskapet. All mat inneholder mer eller mindre proteiner, men du trenger å tilsette mye mindre fiskemat enn agurk, fordi fiskemat har høyt proteininnhold. Du må også beregne litt ekstra tid til innkjøringen fordi maten skal brytes ned til ammonium først, kontra hvis du tilsetter ammonium direkte. Fiskemat er en pålitelig metode, men tar lengre tid.

Det er lurt å ha alle 3 testene for å få full oversikt over nitrogensyklusen, men den viktigste er nitritt. Egentlig er jeg imponert over at dyrebutikken ikke ville selge deg mest mulig Du vil se en økning i nitritt og så en senking i nitritt etterpå. Når nitritt har gått opp og så ned igjen vet man at innkjøringen er ferdig og man kan forsiktig begynne å tilsette fisk eller andre dyr. Med alle testene kan du se verdier tilsvarende grafen. Ammonium går opp, og synker samtidig som nitritt øker. Nitritt synker samtidig som nitrat øker. Grafen viser et akvarie uten planter, så du vil få en mindre økning i nitrat pga. plantene dine. Plantene bruker nitrat til å lage proteiner.
Tusen takk for godt svar, og grafen var veldig oversiktlig og fin! Føler at bitene begynner å falle på plass. Gir veldig mye mer mening at verdiene våre ikke vil være like høye som uten planter ettersom plantene vil bruke enkelte av stoffene til næring. I tillegg til at vi egentlig ikke har så mye ammonium som blir tilsatt for å starte nitrogencyklusen (var det vi mistenkte). Når det kommer til fiskemat så føler jeg det står mye forskjellig informasjon, men gir mening at mat brutt ned blir til avfallsstoffer.

Har sittet igjen med ganske gode inntrykk fra de forskjellige dyrebutikkene vi har vært innom; de har kommet med gode tips, gode anbefalinger, styrt oss unna enkelte produkter(som mange og på nett ikke synes fungerer) og generelt vært flinke og behjelpelig. Kan være at jeg i innlegget retten for mye fokus mot dyrebutikkansatte, men problemstillingene og forvirringen kommer mer at det er så mange forskjellige meninger om hvordan man skal gjøre dette på forskjellige steder(på forum, youtubevideoer, artikler på nett, i dyrebutikk osv). Som helt ny til hobbyen ble det vanskelig å få oversikt (og kunne virke avskremmende pga. mengden informasjon, og hvilke skal en høre på), som nybegynner ønsker en ikke å kjøpe levende individer som potensielt kan dø fordi en ikke har gjort ting riktig.

Jeg ville forresten startet med å tilsette snegler straks nitritt-verdiene er fine. De gjør en utrolig jobb i å rense akvarieglasset for alger med raspetungen sin. I et så stort akvarie som du har er eplesnegler en god kandidat.

Akvariet ser forresten veldig bra ut
Erlend N
Jeg ville forresten startet med å tilsette snegler straks nitritt-verdiene er fine. De gjør en utrolig jobb i å rense akvarieglasset for alger med raspetungen sin. I et så stort akvarie som du har er eplesnegler en god kandidat. Akvariet ser forresten veldig bra ut :)



Tusen takk, er jo fryktelig gøy å leke med planter og steiner! Om dette går blir det nok ikke det eneste akvariumet tror jeg Har begynt å legge i litt mat hver andre dag, og fikk endelig testet for ammonium og nitrat, og vi har nå en stigning i nitrat. Så nå føler jeg at vi har kommet skikkelig i gang!
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap