På let etter et mindre akvarium som er i toppsjiktet.

Hei,

Jeg og guttungen har et lite "gutte"prosjekt i heimen. Vi skal til med et akvarie, og da er vi på let etter et akvarie av den litt mindre størrelse og som er av god kvalitet med topp funksjonalitet. Er villig til å betale noen lapper ekstra for best mulig akvarium.

Størrelsen vi ser etter er gjerne mellom 80-130 liter ich.

Tanken er å ha 3-5 fiskevarianter som gjerne er fordelt mellom de ulike sonene (bunn, midt og topp). I første omgang er det tiltenkt lettstelt fisk, men også med muligheter for mer avansert fisk på sikt, som selvfølgelig kan trives i størrelsen.

Det er viktig at det er et akvarium som gjør arbeidet minst mulig krevende ved vedlikehold, samt et som best mulig ivaretar forholdene for fisken (vannkvalitet ol.). Estetisk fint å se på inkl. møbel er også viktig.

Hva anbefaler dere av merker eller spesifikke akvarier? Hva er liksom bra/best..

Her er en link til vår lokale fiskeforhandler:
https://www.akvarieboden.net/

Det hadde selvfølgelig vært lettvint om de hadde det vi trengte, men vi er også åpne for å kjøpe utstyr fra andre steder over nett.

Har sett litt på dette fra Eheim i 126l, som virker bra, men kanskje ikke topp moderne i teknologi? Tenker da på mobilovervåking ol. (vi er tross alt i 2021 nå):

https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/aquariums-fresh-water/vivalineled/vivalineled-126?c=1612

I tillegg til Fluval sin:
https://www.akvarieboden.net/products/fluval-flex-123-liter-hvit

De utfyller hverandre bra, og skulle selvfølgelig hatt en blanding av begge disse karene :P Fluval sin teknologi med app/belysning og Eheim sitt utseende og kvalitet.
Om du tenker på et akvarium som møbel/verktøy, og ikke som leketøy/gadget, blir kanskje valget enklere.

Husk at dette potensielt skal vare i mange år eller tiår, og at de mer finurlige funksjonene gjerne blir lekt med i noen uker og deretter glemt.

Se også Akvastabil. Jeg har ikke selv prøvd noen av deres produkter de siste årene, men forbinder dem med høy kvalitet. De nyere produktene deres ser også ganske stilrene ut.

Juwel er også et alternativ, disse er veldig tilgjengelige på markedet, og gir en god balanse mellom pris, kvalitet, utseende og funksjonalitet.
Hei,
Jeg er må si meg enig med det andre svaret her. Om du ønsker et tidløst, bra kvalitetskar så vil jeg gå for akvastabil. Den klassiske 125L er bra. Folk har jo fortsatt 40 år gamle Akvastabil kar i stua fortsatt Det er dansk og selv om det ikke er noe møbelakvarie, så får de det til å se stilrent ut. Juwel rio er selvfølgelig også bra bare du bytter ut pumpen. Mye for pengene i alle fall.

Når det kommer til filter og pumper, så er Eheim selvfølgelig bra. Men etter min mening så har Fluval gått forbi med teknologi og de er bedre på pris med veldig bra kvalitet. Jeg har et innvendig pumpe på et 60l kar med skikkelig filtre som gør en like bra jobb som et utvendig tradisjonelt et. Kullfilter, medie etc. Fluval U2, om du lurer.
Har også hatt et utvendig filter en gang fra de som jeg mener er bedre enn Eheim.

Hei,
Jeg er må si meg enig med det andre svaret her. Om du ønsker et tidløst, bra kvalitetskar så vil jeg gå for akvastabil. Den klassiske 125L er bra. Folk har jo fortsatt 40 år gamle Akvastabil kar i stua fortsatt Det er dansk og selv om det ikke er noe møbelakvarie, så får de det til å se stilrent ut. Juwel rio er selvfølgelig også bra bare du bytter ut pumpen. Mye for pengene i alle fall.

Når det kommer til filter og pumper, så er Eheim selvfølgelig bra. Men etter min mening så har Fluval gått forbi med teknologi og de er bedre på pris med veldig bra kvalitet. Jeg har et innvendig pumpe på et 60l kar med skikkelig filtre som gør en like bra jobb som et utvendig tradisjonelt et. Kullfilter, medie etc. Fluval U2, om du lurer.
Har også hatt et utvendig filter en gang fra de som jeg mener er bedre enn Eheim.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap