Hva tenker dere.

'Akuratt nå er bare Ancistrusen oppi.

Skal jeg ha flere neon Tetraer kansje?

Akvariet er kjøpt brukt. ganske sikker på at det er en Juwel Primo 110.
Lurer egentlig på det samme.
Er det noen tommelfinger-regel for hvor mange fisk man kan/bør ha?

Jeg har følgende i min 90L:

3 x Ancistrus
4 x Pakistan Botia
5 x Platy
1 x Ildhale


Er det fullt da?
Jeg kan ikke masse om akvarium men så vidt jeg vet
Det er definitivt fullt ja. Og ildhalen trenger mer plass en det.
Takk for svar. Klar over at Ildhalen i utgangspunktet trenger mer plass, den var en del av et impulsivt oppstartskjøp godt hjulpet av en ivrig butikkansatt …..men den er ikke mer enn 3-4 cm foreløpig, så får heller omplassere når den vokser ut av karet.
Plussmedlem
Morten Peterson
Lurer egentlig på det samme. Er det noen tommelfinger-regel for hvor mange fisk man kan/bør ha?


Hei!

Det verserer flere slike "regler" rundt omkring, gjerne av typen "så mange centimeter fisk pr liter vann". Men generelt er disse feil av flere grunner. Og det finnes ingen korte svar på dette spørsmålet, egentlig.

Hvor mange fisk i hvor stort/lite akvarium avhenger av kosthold og renholdsrutiner, og sunn fornuft.
I laboratorieforsøk har forskere holdt fisk i akvarium som til en hver tid aldri var større enn at de kun kunne svømme motstrøms. Vannet deres ble konstant byttet ut og maten var selvsagt av ypperste kvalitet. Fiskene fikk også det beste innen veterinærmedisin så snart det var behov for det. Fiskene var, ikke overraskende, i utmerket form.
I slike scenarier er det mulig å holde omtrent hva som helst og så mange man får stappa nedi.
Men dette er ikke oppnåelig for den vanlige akvarist, så vi må utbrodere spørsmålet.
- Hvor mange fisk er JEG kapabel til å ta vare på over tid og likevel synes at hobbyen er interessant?

Eksempel: Det er teoretisk mulig for deg å ha 100 platy i 90-literen, men da MÅ du skifte vann som en gud hele tiden over flere år. I tillegg blir man ekstremt sårbar for sykdom, og man balanserer på en knivsegg vedrørende vannverdier. Ett plutselig pH-fall eller ammoiakk-topp, så utraderes flere dusin fisk.

Derfor er det viktig å være rasjonell og å tenke seg om når man bosetter et akvarium.
Jeg bruker igjen platyene som eksempel:
Platy er ikke stimfisk så man MÅ ikke ha mange, og har man minimum en av hvert kjønn så får man nesten garantert flere etter hvert. Du har 5, så sannsynligvis har du både en og to hunner, kanskje flere.
Jo flere hunner du har, jo fortere vil du få mange platy.
Så om du aldri kjøper nye fisk til dette akvariet igjen, så vil du likevel ende opp med langt flere fisk i det enn du satte inn. Hver hunnfisk kan føde 20-50 yngel i en smell, hver måned. Så om du har tre platyhunner som skissert over vil du kunne ha en produksjon på 60-150 yngel i måneden! Potensielt 300 platy i løpet av 2 måneder. Og etter hvert vil de eldste platyyngelen bli kjønnsmodne og man vil få ENDA flere platy.
Så selv om de føder bare 20 hver, og halvparten av disse ikke overlever de første ukene, så vil du kunne ha 6 ganger så mange fisk i løpet av en måned som det du begynte med.
Det blir ekstremt mye fisk ekstremt fort.

Derfor er det fåfengt å snakke om "hvor mange fisk i hvor mange liter".
Hvilke fisk har jeg/har jeg lyst på, hvilke unike behov har fiskene, hvilket stell kan jeg gi, hvor mange kan de bli av seg selv og hvilken plan har jeg for å sørge for at disse får det bra? Slike spørsmål må vi stille oss selv.

Og konklusjonen for mange av oss mer erfarne akvarister er ofte - FLERE AKVARIUM!

Ett av mine sprakk her en dag, så jeg må ut å handle!




Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap