Tørrlagt i 11 år - to 120-litere i hus.

Heisann! Jeg skal starte opp igjen etter 11 år uten akvarier, og tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen innspill til tankene jeg har gjort meg. Foreløpig holder jeg på med nedvask av akvariene (Juwel Lido 120 og Ferplast (Dubai?) 120).


Først: har noen erfaring med å så bunndekkende planter fra frø, før man fyller vann i karet? Eller så utenfor akvariet?


Planer for akvarium med 60x40 cm bunnflate:
Tungt beplantet med nokså små planter, og med reker (med mål om oppdrett). Ønsker å begynne med en gruppe neocaridina når akvariet er innkjørt, og i tillegg en gruppe caridina senere. F.eks. når jeg får til oppdrett på neo. Muligens en liten liten gruppe otocinclus.

Fikk med en Amtop 3336 (800 l/h), men har lest at svampfilter med luftpumpe er å foretrekke for rekeyngel. Har noen forslag til gode filter og stillegående luftpumper til rekekar av denne størrelsen? Det står for øyeblikket to ulike T5, men tenker å bytte til, eller legge til, led-plantelys. Jeg har ikke erfaring med plantesubstrat, men forstår at man må ha det for at plantene skal trives. Her er det mange typer å velge mellom, og jeg tar gjerne imot forslag.


Planer for akvarium med 80x34 bunnflate:
Lettere beplantet. Innredning inspirert av elv, med sand, noe røtter og runde elvestener av varierende str. Lekspar (dverg-)ciklider, tetrastim og en gruppe corydoras eller kanskje noen L-maller.

Til denne fikk jeg med en Amtop 3335 (600 l/h). Vil det være positivt eller negativt å benytte begge filtrene i dette akvariet, hvis jeg går for luftfilter i det andre? Hvis positivt, hvordan bør jeg plassere innsug og utblås for å unngå urolig vann? Jeg leker med tanken å teste ut bruk av økologisk plantejord som substrat i dette akvariet, med et lokk av sand. Er det noen andre som har forsøkt seg på noe sånt?


Så morro at du returnerer til hobbyen. Velkommen tilbake!

Jeg har ingen egen erfaring med bunndekkende frø, men konsensus online ser ut til å være at de frøpakkene som selges på nett er en scam. Vanligvis ser det ut til å være en form for hygrophila som er en ganske hurtigvoksende stengelplante som blir ganske så høy. Hvis du har frøene fra en kilde du stoler på kan du alltids prøve. Det verste som kan skje er at det ikke funker..

Hvis du vil drive oppdrett av rekene så tror jeg det er en fordel å ikke blande caridina og neocaridina. Vanligvis vil caridina arter foretrekke bløtere vann med lavere pH mens neocaridina liker litt hardhet og pH nermere nøytral. Selv om jeg har hatt stor suksess med vanlige kirsebærsreker (neocaridina) i bløtt og surt vann med nok kalsium i maten, så tenderer det til å bli slik at den arten som trives best i vannforholdene dine vil utkonkurere den andre.

For luftdrevet filtrering liker jeg gammeldagse boks/hjørne filtre eller å sette inn hamburg-mattenfilter med blåfiltermatte. Jeg driver mine med marina sine luftpumper og har ingen klager over lydnivå.

Når det kommer til plantesubstrat er dette helt avhengig av plantene du skal ha. Krevende gressliknende planter, og mange av de andre krevende plantene som danner tykke lave tepper, liker spesielle plantesubstrat. Vanlige stengelplanter tar mesteparten av næringen sin fra vannet, da de ofte like gjerne kan finnes flri fytende i vannmassen som rotet til bunnen, og er ikke så sære når det gjelder substrat. Enkle rosett type planter som vallisineria, cryptocoryne og sverdplanter (echinodorus) liker spesielle plantesubstrat, men trenger det ikke og kan godt trives med næring fra vannmassen, selv om de vil ha stor nytte av næring ved røttene ved hjelp av gjødselkapsler eller leirekuler.
Hvis du skal ha plantesubstrat er jeg fan av tropica soil. ADA er luksus versjonen, men frigjør store mengder ammoniakk i vannet en stund, så innkjøring er ekstra viktig og det er fort gjort å få mye alger. Plantene elsker det, men det er litt mer jobb, spesielt i starten. Det finnes også spesielle reke substrat for caridina hvis du vil se på det.

Elveinspirert karr er alltid fint og morsomt, men jeg tror nok at 80x34 er lite for å ha både et lekspar med ciklider og l-maller eller corydoras. Hvis du ønsker å avle på dem, vil jeg tro det er bedre å ha ciklidene som de eneste på bunn, men dette håper jeg at TomC kanskje vil komme med et innspill om. Skulle du likevel velge å gjøre det så er det utrolig viktig at du sørger for et stort overskudd av lekshuler, gjemmesteder og siktbrudd.

Jeg har flere ganger brukt jord under sand med stort hell. Da bør du nok gå med et ganske tykt lag av (relativt)grov sand, jeg bruker jula og biltema sand. Triksene er å ikke ha for tykt lag jord, tykt lag sand over, være forsiktig med fisk som graver for mye i sanda, MASSE planter ( spesielt hurtigvoksende), være forsiktig med å flytte planter som er rotet i sanda, ikke bruk hevert for å rense bunn, vær forsiktig når du fyller vann og vit at det kan ta en god stund før det balanserer seg.

Lykke til!
Takk for innspill!

Når det kommer til elvekaret tenker jeg å bruke en del elvestener og røtter slik at det blir mange steder å gjemme seg, spredt utover. Det sagt, så ser jeg at det kan bli problematisk, særlig hvis det blir yngel. Det er uansett lenge til, så jeg tar gjerne imot andre forslag!
Elve/bekk akvarium..

Jeg har også vert tørrlagt, mot min vilje. Hilsen NAV. I over 10 år. Og har nettopp startet igjen..

Jeg har ikke noen erfaring.. Men jeg har Alltid drømt om å lage et asiatisk elve/bekk akvarium... Langt å smalt. Med god strøm..

https://www.shrimpspot.com/topic/3696-anyone-keep-neocaridina-and-caridina-together-in-same-tank/

Så lenge kravene til vannkvalitet matcher ser det ut til at det bør gå bra å blande neo og caridina.

Det burde gå.

Jeg hadde samme tankene..

Helt til jeg oppdaget Thai mikrokrabber...

Men resten av oppsettet mitt er asiatisk..

RunarH
https://www.shrimpspot.com/topic/3696-anyone-keep-neocaridina-and-caridina-together-in-same-tank/ Så lenge kravene til vannkvalitet matcher ser det ut til at det bør gå bra å blande neo og caridina.


Gå an gjør det, men som de fleste pekte ut i linken over må du i såfall finne riktig art caridina. Tipsene jeg kom med var på mer generelt grunnlag, men det er caridina arter som kan trives og yngle i samme vann som neo. Så hvis du skal blande bør du finne en god selger som vet hva de driver med så du får riktig art.

Lykke til!
Skautrollet
Det burde gå. Jeg hadde samme tankene.. Helt til jeg oppdaget Thai mikrokrabber... Men resten av oppsettet mitt er asiatisk..


Mikrokrabber er kjempekule! Jeg har ikke kommet så langt som til å ha noen selv, men ser frem til å gjøre det etterhvert.
Grov hardscape noenlunde ferdig. Gjenstår å lime de fem smårøttene på den store, og skal toppe med noe grovere sand for mer naturlig variasjon, så planter.
Ser jo veldig bra ut detta!
Ser frem til å følge utviklinga
Hardscape: Plant soil brown rundt rot og i bakkant, toppet med sand (1mm) i visse områder og litt flere steiner i sand til venstre.

Planter:
* Cryptocoryne parva - i sand rundt rot. Veldig tynt plantet.
* Aponogeton henkipolimus - i sand bak rot. Solgt under dette navnet, men det nærmeste jeg finner i slekten er longiplumulosus, selv om den ligner mer på en Crinum calamistratum.
* Bolbitis heudelotii - på rot og stein, venstre bakkant
* Microsorum pteropus 'trident' - på rot, bakkant midt
* Bucephalandra pygmaea 'wavy green' - på rot, høyre
* Anubias nana 'pinto' - på rot, oppe til venstre. Skal overføres til et annet kar med bedre belysning. Liten avlegger blir værende.
* Anubias nana 'pangolina' - på rot, oppe til venstre og nede midt.
* Anubias nana 'yellow heart' - på rot, nede til venstre.
Kun saktevoksende, små planter, bortsett fra Aponogeton og Bolbitis som kan nå 40 cm. Med unntak av Anubias 'pinto' har alle plantene relativt lave krav til lys. Hovedsakelig epifytter, så her går det med flytende næring i tillegg til noe bunn-næring strategisk plassert til crypt og aponogeton.

Gjenstående:
Vil bygge opp litt høyere i bakkant, særlig høyre side, men vil beholde skråningen opp mot venstre bakre hjørne (mot "elvekanten"). Grovest grus mot høyre fremre hjørne (mot "midten av elven"), og der det føles naturlig ifm. stein og tre og strøm. Nye lysrør er på vei (de som står i er gamle og under 3000K).
Less is more..

Alt ser bedre ut med 2-3 forskjellige planter, i 400l..

Ikke sats på formange planter.. I naturen finnes det skjeldent mere enn 1-3planter,i området..

Mange plasser i Afrika, og andre plasser. Finnes ikke vannplanter, overhodet...

Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap