Hei!
Hvilken rekkefølge skal jeg tilsette reker, snegl, algespiser og fisk?
Jeg tester ut nå akvarium på 30 L, og startet det opp for ca. to uker siden. Planter vokser, det gror litt alger og snegl som fulgte med en plante jeg kjøpe sprer seg (mange babysnegl).
Bunnsubstrat er bygd opp med akvasoil i strømpebukse, og strandgrus på toppen på to tredjedeler av bunnarealet. På en tredjedel av bunnarealet er det finkornet akvariumsand. Så har jeg en rot, en lavastein, litt andre små stein, små skjell og en del planter og mose.
Jeg skal ta en vannprøve når jeg kommer hjem fra jobb i dag, da jeg tenker at det er klart for de første innbyggerne, men jeg er usikker på hvilke type innbyggere jeg skal begynne med. Jeg planlegger følge innbyggere: pygmepansermalle (5 stk) eller otocinclus (5 stk), reker (blå eller gul: 10 stk), nerita snegl (2 stk), chili rasbora (5-7 stk) + ev. en liten mikrokrabbe. Bør jeg begynne med reker og snegl? Eller algespiser? Eller Chili rasbora?
(ja, jeg vet 30L er lite, men har ikke plass til mer her jeg er nå, men vurderer å gå for et større akvarium som romdeler i ny leilighet. Så tester ut litt nå i 30L)
På forhånd takk for svar.