Juwel trigon akvarium 190l

Heisann!

Jeg overtok et 190L akvarium som er rundt 8 år gammelt. Har kjøpt ny varmekolbe og sirkulasjonspumpe. Sirkulasjonspumpen kjøpte jeg ny da jeg ikke følte det var noe strøm fra røyret som stikker ut av filterboksen. Sirkulasjonspumpen står for øyeblikket litt dumt til, men det var ikke poenget. Jeg har et sikkert veldig dumt spørsmål, men er sirkulasjonspumpen det en definerer «pumpe» i et akvarium? Eller er det to seperate pumper? For har lyst å oppgradere pumpen som er i filterboksen/hjørnet i akvariumet da jeg ikke føler den som er i fungerer optimalt. Noen med tips eller som kan forklare meg litt hva det forskjellige er?
Eventuelt tipse om en god pumpe som er rimelig og passer til mitt akvarium?
Plussmedlem
Hei.

Ja, sirkulasjonspumpen din er "pumpen" i akvariet.

Begge handlene dine var av det kløktige slaget, spesielt varmekolbekjøpet da disse er den mest sårbare innretningen vi har i karene. Og de har en lei tendens til å ryke på de mest ugunstige tidspunkt.

Mener å huske at Juwel brukte EccoFlow-pumpene også for 8 år siden, så det er mulig å bare bytte denne ut, om jeg tolker deg riktig i at du nå har to sirkulasjonspumper i karet? Originale EccoFlow-pumper er å få kjøpt i de fleste dyrebutikker. De er ikke rasende billige, men de er et alternativ likefult.

Vedrørende andre pumpeinnretninger så velger du egentlig det du føler er best for deg, akvariet ditt og din lommebok. Alle ting som dytter vann på en eller annen måte har merverdi i akvariehobbyen.

Den desidert rimeligste måten å filtrere/sirkulere vannet ditt på er med luftpumpe og filtersvamp. Linken går til svampfiltre, men ved å klikke deg bakover på siden finner du også luftpumper. Dette er bare en tilfeldig valgt akvariebutikk som jeg har brukt selv en del.

Luftpumpene krever ikke vedlikehold, går sjelden i stykker, koster veldig lite i forhold til andre filterløsninger og lette å erstatte. Her får du alt i fra bittesmå, enkle greier som driver en svamp i et lite rekeakvarium til svære stempelpumper som kan gi luft til flere dusin filter i like mange akvarium.
Selve svampfiltrene er det bare å plukke ut av karet (dekk det gjerne med en plastpose mens det er i akvariet slik at man slipper at gugga spres over hele karet) og klemmes godt i et par bøtter akvarievann når det må rengjøres.
Ulempene med slike filtre er at de er ikke verdens beste på å gi krystallklart vann, det kan være en del søl å skulle rengjøre de og de tar plass inne i akvariet. I tillegg er de vanskelig å modifisere med eksempelvis mer biologisk filtermedia.
I større akvarium kan det også være en utfordring med få nok sirkulasjon i hele karet, men dette kan løses med å eksempelvis bruke to filtersvamper, eller en ekstra luftestein.

Det finnes også flere relativt rimelige innvendige filtre, av typen man gjerne setter fast til akvarieglasset med sugekopper. Her er det etter hvert blitt ganske så mange varianter, lagd av alt i fra velrennomerte akvarieprodusenter som Eheim og Fluval til totalt obskure entiteter man aldri har hørt om før.
Prinsippet er i stor grad det som allerede finnes i Juwel-akvariene, nemlig et pumpehus med en sirkulasjonpumpe som driver vann gjennom og over en beholder med filtermateriale.
Fordelen med disse kontra svampfilter er at beholderen er lukket og vedlikeholdet er lett. Ulempene er gjerne at filtervolumet er lite, de er som svampene ikke alltid så vakre å se på og selv om de er driftssikre, så er det vanskeligere (og gjerne dyrere) å skulle reparere/erstatte ødelagte deler.

HOB-filter (hang on back) er utvendige filter av typen som henger på utsiden av akvariet. Disse kommer i mange størrelser, men disse er sjelden aktuelle for folk med akvarier med lukket topp, sånn som på Juwelkarene. Disse har blitt en liten aquascaper-favoritt.
Som sagt passer de ikke over alt, men jeg nevner de likevel da de er gode filter som ofte ikke koster så himla mye.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap