Kan en bytte vann for ofte?

Har drevet med akvarier siden 2007.

Men aldri hatt dette problemet før. Lå sjuk i 2 måneder og var på sjukehuset og greier. Så akvarienen mine ble ikke renset og vedlikeholdt som de skal.

Jeg trenger å få slamsugd det ene skikkelig. Men rekker ikke over stort før 20-30 liter er sugd ut..

Det er 105 liter. Så det er jo anbefalt mengde å bytte i uka.

Men for å få slamsugd alt. Trenger jeg å byter mere vann. Eller tilbakefører noe av det gamle når slammet legger seg i bøtta?

Hvor ofte er for ofte å bytte vann?

I dette tempoet vil det ta mange måneder før jeg får orden på det igjen..

Generell info om 105 literen min:
Har kun snegler i akvariet. 5 planter og litt mose. Har nytt ledlys. (Fluval plant 3.0 .. ) Og fluval U3 filter pumpe. Og en varmekolbe da.
Har sand substrat og bruker kalksteiner for å få vannet passe hardt.
Det ble startet 2015 og har stått å surra og gått helt uten problemer før jeg havnet på sjukehuset/lå sjuk i ca 2 måneder..
Hei Gomp,
Godt at du har kommet deg hjem igjen

Jeg vil ikke vært bekymret over større vannbytte på 50-60%. Jeg ville vært obs hvis jeg hadde sensitive fisk som kunne reagert på større svingninger i vannverdier. Du skriver at du kun har snegler i akvariet, vanligvis er disse hardføre og tåler en del.
Hva slags type snegler har du?

Hvis du har stor forskjell i hardhet mellom kranen og akvariet kan du kanskje tilføre litt mineraler. Ellers bør vannet du fyller tilbake i akvariet ha tilnærmet samme temperatur som tidligere.

Mvh Vegard

Vegard Søderholm
Hei Gomp, Godt at du har kommet deg hjem igjen :) Jeg vil ikke vært bekymret over større vannbytte på 50-60%. Jeg ville vært obs hvis jeg hadde sensitive fisk som kunne reagert på større svingninger i vannverdier. Du skriver at du kun har snegler i akvariet, vanligvis er disse hardføre og tåler en del. Hva slags type snegler har du? Hvis du har stor forskjell i hardhet mellom kranen og akvariet kan du kanskje tilføre litt mineraler. Ellers bør vannet du fyller tilbake i akvariet ha tilnærmet samme temperatur som tidligere. Mvh Vegard


Takker.

Har damsnegler, leverikte, sandsnegler, sulawesi snegler, skivesnegler og elefantsnegler i dette karet. Også har jeg thiara winteri, posthorn, og tigersnegler i tillegg i andre kar. Trur ikke jeg glemte noen slag nå.

Har både kalksteiner og pulver/grus kalk. Så det skal gå bra.

Takker for informationen.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap