Kjører inn et nytt akvarium. men sliter med kh og ph-verdiene

I springen har jeg målt pH til 8 og KH til 2-3. Såvidt jeg vet er dette lite ideelt for både fisk og planter. Og etter googlinga mi finner jeg lite om hvordan jeg kan senke pHn og samtidig øke KHn, disse henger visst godt sammen. Noen som har noen tips til meg?
Plussmedlem
Hei, Kristoffer.

Det høres ut som klassisk norsk "kommunevann". Altså har det i utgangspunktet lavt innhold av mineraler og salter.
Vannverkene rundt omkring tilsetter gjerne litt kalk for å kvesse på pH'en litt slik at den ikke eter opp rørene.

Du har helt rett i at å øke KH vil medføre at pH øker, så du kan ikke senke pH OG øke KH sånn i utgangspunktet.
Jeg vil likevel tro at pH'en din vil falle av seg selv da all biologisk aktivitet i akvariet vil spise av bufferkapasiteten, og den er ikke høy i norsk kranvann som regel.

Generelt er dette helt ok for både fisk og planter, og så lenge man ikke kjøper noe med veldig spesifikke krav trenger man ikke foreta seg all verden.
Ønsker man å ha fisk fra Malawi eller andre hardtvannsmiljøer må man selvsagt få pH og KH opp og holde de der.
Liker man derimot sør-amerikanske eller også sør-østasiatiske fisker så vil de gjerne ha surt vann med lav bufferkapasitet.
Plantene er i stor grad likegyldige så lenge forholdene ikke er ekstreme.

Generelt synes jeg det er enklere å tilpasse fiske- og plantekjøpene til det vannet jeg har, enn å tilpasse vannet. Men det er ikke feil å gjøre motsatt, bare litt mer kjemijobb.








Det er sant som Viktor sier, at de mulighetene vi har til å øke KH også ofte vil medføre høyere pH.
Nå er ikke KH, så vidt jeg vet, det aller viktigste for verken fisk eller planter, men heller noe en ønsker for å unngå at pH faller kraftig og på den måten fører til problemer. Jeg som ofte liker lav pH i karrene mine lar som oftest KH være som den er (det vil si så og si uleselig i mitt vann) men så har jeg heller ingen mineralkjære fisk.

Jeg ville forresten også nok ha latt vannet stå noen timer, over natten for eksempel, og lufte ut for så å teste pH på nytt. Som Viktor skriver øker kommunene ofte pH kunstig for å bevare rørene, så jeg vil tippe at den vil droppe en del ned fra 8.
Mitt tips er å la verdiene gjøre som de vil, og ikke stresse med det.

Det er slitsomt å slåss mot vannverdiene i krana (de har mer utholdenhet enn deg), og man risikerer å komme tapende ut av kampen ved at man destabiliserer vannkjemien i forsøket på å kontrollere den.
Da vil alternativene mine være å enten la fisk som krever PH under f.eks 7.5 og KH under 3 mistrives, eller å ikke skaffe noen slike fisker i hele tatt. Det suger jo!
Plussmedlem
Kristoffer Norberg
Da vil alternativene mine være å enten la fisk som krever PH under f.eks 7.5 og KH under 3 mistrives, eller å ikke skaffe noen slike fisker i hele tatt. Det suger jo!


Er det slik å forstå at du ønsker å øke KH for én sort fisk, og samtidig senke pH for en annen?
Det går jo kjemisk sett ikke an, som allerede påpekt. Og hvis det betyr at man ikke kan ha disse fiskene i samme akvarium, så betyr det det.
Løsningen på dette er å ha flere akvarium.

Og det er greit å ha i mente, Kristoffer, at vannverdiene er pekepinner. Sjelden absolutte krav. Veldig mange vanlige akvariefisk kan gå i veldig forskjellige vannverdier. Om man legger seg på sånn ca 7-7,5 pH og en KH på 3-5, så er det hundrevis av arter som trives kjempefint i det. Eksempelvis neontetra.
De finnes i naturen i dammer der pH faller til langt nedpå 5-tallet. Altså ganske så surt vann, nærmest blottet for mineraler. Men vannet er jo ikke slik hele tiden. Så tetraene lever helt fint i vann som har pH langt høyere enn det. Slik også i et akvarium. De lever, og de lever lenge i vann som aldri er ned på 5-tallet pH-messig.

Kan du ikke fortelle oss hvilke fisk du ønsker å ha da, så kan vi komme med mer konkrete tips enn en masse poster om generelle ting rundt vannkjemi?
Neida, er ikke så kravstor som jeg kanskje fremsto. Planen for det nye akvariet er en elefantfisk, noen glassmaller, noen forskjellige maller og diverse reker og snegler. Og en del planter selvfølgelig Og etter min research trives fleste av disse på en pH på ikke mye høyere enn 7

Men tanken min er at deg blir vanskelig å få til når vannet jeg får ut av springen har en pH på ruindt 7.5 og KH på 3. I dette vannet finnes det jo omtrent ikke co2 og om jeg tilsetter c02 synker jo KHn og deretter pHn til bunns temmelg kjapt. Jeg er ganske amatør på dette så mulig jeg har misforstått noen forutsetninger her.

Men grunnproblemet blir i mine øyne blir som følger: Jeg får ikke til å senke pHn noe særlig og jeg får heller ikke til å tilsette co2 for plantene sin del uten at KHn også faller som en stein som jeg har oppfattet som nærmest et dommedagsscenario for tanken min.

Da håper jeg at jeg har vært spesifikk nok og at noen glupinger har noe erfaring å dele
Plussmedlem
Ahh, da skjønner jeg (tror jeg i hvert fall).

Ingen fare, Kristoffer. Du kan ha alt dette uten problemer.

PH vil ikke falle som en stein. Noe bufferkapasitet finnes i vannet ditt allerede. Så lenge du tilsetter mineraler vil pH og KH forholde seg noenlunde stabile over en viss tid.
Etter en stund vil selvsagt KH bli brukt opp, og må erstattes. Dette gjør man med vannbytter og tilsetninger som pH/KH+ eksempelvis.

Ja, co2 vil senke pH, men på dagtid vil plantene forbruke mye av karbonet og pH vil ikke synke mye. I hvert fall ikke så mye og så fort at fiskene tar skade.
På natten snur plantene konsumet og forbruker o2 og produserer co2. Da vil pH kunne falle ganske kraftig.
Dette hindrer man som oftest ved å skru av co2 en times tid før lysene går av. Da faller ikke pH så voldsomt.

Om du vil ha ekstra "KH-sikkerhet" inn i oppsettet, så vil skall fra diverse skalldyr (snegler, skjell osv) og eggeskall bidra til å holde KH oppe. I tillegg vil kalksteiner også gjøre det.
Jeg har kalkstein (kalt multi hole stone på en del butikker) i et par kar og den bufrer vannet til en pH på ca 7,4 og en KH på 4 ganske så stabilt.


Enig..
Kampfisk
Mitt tips er å la verdiene gjøre som de vil, og ikke stresse med det. Det er slitsomt å slåss mot vannverdiene i krana (de har mer utholdenhet enn deg), og man risikerer å komme tapende ut av kampen ved at man destabiliserer vannkjemien i forsøket på å kontrollere den.


Men hvis vannverdiene forandrer seg sakte nok. Så vil det gå greit..


Alle kar vil avike fra kranevannet. Så tilpass deg avviket. Ikke jag vannverdier. Det har hverken du eller fiskene godt av..

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap