De bare dør...

Hei!
Har et nystartet 70-liters akvarium som har stått ca. 6 uker før vi puttet fisk i. Grus i bunnen, planter og små røtter pluss litt pynt. Vi startet med 11 neontetra og 4 Platy, 1 hjelmsnegle og 1 annen snegle. Etterhvert begynte platyene å dø, en etter en. Vi fikk 4 Molly i innbytte, men de også døde. Alle neontetra overlevde.
I forrige uke fikk vi inn 7 øksefisk og 2 jegersnegler pga. en del pestsnegler. Den første døde samme natt, og nå har vi bare tre igjen. De siste dagene har neontetraene også dødd. Vi har nå 5 neontetra igjen.
Vi har fått vannet undersøkt hos dyrebutikken og alt ser greit ut. PH på 7,2 og alle andre verdier på normal. Temperaturen ligger på ca. 25,2 grader. Onsdag satte jeg inn sephia til jegersneglene og litt plantenæring. Ellers mates de 6-10 ganger i uka. Tørrfôr, bittelitt fôr til ancistrusen og et par ganger i uka får de frossenmat.

Hva gjør vi galt?
Hvilken innkjøringsmetode brukte du i de 6 ukene?

Mistenker at filteret ikke er innkjørt

Hva er verdiene på amoniakk og nitritt? (holder ikke at butikken sier at dette er ok/bra)


Nå som det er sagt. 50% vannbytte hver eneste dag i minst 4 uker vil mest sansynlig redusere fiskedøden
Plussmedlem
Hei, og velkommen til akvaforum.

Sharanu har flere gode poenger her.

Det er dessverre ikke nok å bare sette opp akvariet og la det stå i 6 uker, selv om det er veldig riktig tenkt.
Skal det utvikles filterbakterier, må de ha "mat" de også.

Jeg er også enig i at pH alene sier ingenting om vannkjemien ellers. (den er dessuten for lav til mollyer, som bør ha høyere pH og ikke er god erstatning for platyer).

Mine råd er som følger:
Ikke kjøp flere fisker i første omgang. Uansett om det er sykdom eller vannkjemi så må vi få bukt med problemet først, så ikke enda flere dør.

Bruk noen kroner på vanntester, hvis mulig. Det går helt fint å kjøpe teststrips, selv om de er mer unøyaktige enn de dyrere dråpetestene. De vil uansett kunne gi dere en pekepinn på tilstand og utvikling i kjemien.

Hvis jeg forstår deg riktig nå så har dere 5 neontetra, en ancistrus og noen snegler.
En voksende populasjon av pestsnegler tyder på at det er rikelig med overskuddsmat i karet. Fisk er ikke som oss pattedyr og må ikke spise to-tre ganger om dagen, så dere kan trygt redusere mating ganske mye. Gjerne bare annenhver dag til man ser at fiskene ikke dør lenger.

Og følg så Sharanus råd om hyppige vannbytter fremover. Så lenge dere ikke ser noen utvendige tegn til sykdom (flisete finner, innsunkne mager, utstående skjell, hvite prikker osv.) er nok vannet deres ikke så "OK" som butikken sier.
Sharanu
Hvilken innkjøringsmetode brukte du i de 6 ukene? Mistenker at filteret ikke er innkjørt Hva er verdiene på amoniakk og nitritt? (holder ikke at butikken sier at dette er ok/bra) Nå som det er sagt. 50% vannbytte hver eneste dag i minst 4 uker vil mest sansynlig redusere fiskedøden


Takk for svar!

Jeg tror nok du har rett i dette med filteret, ja.

Vi har brukt teststrips ganske ofte og de viser innenfor normalt på alt. Det var like teststrips som dyrebutikken brukte. Altså alle verdier på disse var fine, både hjemme og dyrebutikken.
Det er derfor jeg ble så usikker her.
Viktor
Hei, og velkommen til akvaforum. Sharanu har flere gode poenger her. Det er dessverre ikke nok å bare sette opp akvariet og la det stå i 6 uker, selv om det er veldig riktig tenkt. Skal det utvikles filterbakterier, må de ha "mat" de også. Jeg er også enig i at pH alene sier ingenting om vannkjemien ellers. (den er dessuten for lav til mollyer, som bør ha høyere pH og ikke er god erstatning for platyer). Mine råd er som følger: Ikke kjøp flere fisker i første omgang. Uansett om det er sykdom eller vannkjemi så må vi få bukt med problemet først, så ikke enda flere dør. Bruk noen kroner på vanntester, hvis mulig. Det går helt fint å kjøpe teststrips, selv om de er mer unøyaktige enn de dyrere dråpetestene. De vil uansett kunne gi dere en pekepinn på tilstand og utvikling i kjemien. Hvis jeg forstår deg riktig nå så har dere 5 neontetra, en ancistrus og noen snegler. En voksende populasjon av pestsnegler tyder på at det er rikelig med overskuddsmat i karet. Fisk er ikke som oss pattedyr og må ikke spise to-tre ganger om dagen, så dere kan trygt redusere mating ganske mye. Gjerne bare annenhver dag til man ser at fiskene ikke dør lenger. Og følg så Sharanus råd om hyppige vannbytter fremover. Så lenge dere ikke ser noen utvendige tegn til sykdom (flisete finner, innsunkne mager, utstående skjell, hvite prikker osv.) er nok vannet deres ikke så "OK" som butikken sier.


Tusen takk for svar!
Som jeg svarte vedkommende over her så har vi teststrips og alt er normalt her.
Du skriver at pestsnegler kan være et tegn på overskuddsmat, men vi hadde ganske mange av dem før vi puttet fisker inn og begynte å mate. Vet ikke helt hva de livnærte seg på før dette. Regner med de kom inn via plantene, selv om vi var ganske nøye med å vaske de før vi putta de oppi.
Men er det nødvendig å skifte vann når vannverdiene er ok? Og kan jeg stole på stripsene?
Plussmedlem
Mulv
Tusen takk for svar! Som jeg svarte vedkommende over her så har vi teststrips og alt er normalt her. Du skriver at pestsnegler kan være et tegn på overskuddsmat, men vi hadde ganske mange av dem før vi puttet fisker inn og begynte å mate. Vet ikke helt hva de livnærte seg på før dette. Regner med de kom inn via plantene, selv om vi var ganske nøye med å vaske de før vi putta de oppi. Men er det nødvendig å skifte vann når vannverdiene er ok? Og kan jeg stole på stripsene?


Jeg misforsto deg og trodde sneglene kom etter fisk ble satt inn.
Sneglene er detrivoriske og spiser hva som helst, nærmest. Alger, restemat, dødt plantemateriale, biofilm osv. Så de finner stort sett etter eller annet.

Jeg vil anta at stripsene deres ikke måler for ammoniakk. De gjør sjelden det, erfaringsmessig er det stort sett nitritt og nitrat de måler.
Så en mulig forklaring kan være filterkrasj som følge av for stor biologisk belastning for fort. Da får man en plutselig ammoniakktopp som fort vil kunne ta knekken på det meste.
Alternativet er sykdom.

Vannbytter er i utgangspunktet ikke skadelig, tvert imot. Og uansett årsak til fiskedøden så er det absolutt å anbefale at man skifter.
Det finnes situasjoner og akvarieoppsett der man ikke trenger å bytte vann, bare etterfylle - men det fordrer en solid porsjon forhåndskunnskaper.

Stripsene er stort sett til å stole på. Det er vanligvis først om de eksponeres for mye luft og de blir gamle at de gir unøyaktige/feilaktige målinger.
Viktor
Jeg misforsto deg og trodde sneglene kom etter fisk ble satt inn. Sneglene er detrivoriske og spiser hva som helst, nærmest. Alger, restemat, dødt plantemateriale, biofilm osv. Så de finner stort sett etter eller annet. Jeg vil anta at stripsene deres ikke måler for ammoniakk. De gjør sjelden det, erfaringsmessig er det stort sett nitritt og nitrat de måler. Så en mulig forklaring kan være filterkrasj som følge av for stor biologisk belastning for fort. Da får man en plutselig ammoniakktopp som fort vil kunne ta knekken på det meste. Alternativet er sykdom. Vannbytter er i utgangspunktet ikke skadelig, tvert imot. Og uansett årsak til fiskedøden så er det absolutt å anbefale at man skifter. Det finnes situasjoner og akvarieoppsett der man ikke trenger å bytte vann, bare etterfylle - men det fordrer en solid porsjon forhåndskunnskaper. Stripsene er stort sett til å stole på. Det er vanligvis først om de eksponeres for mye luft og de blir gamle at de gir unøyaktige/feilaktige målinger.


Igjen - tusen takk for svar!
Vi bytter vann og venter med mer fisk og håper at det bedrer seg!
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap