Hvilke filtermedium bør jeg ha/beholde i min juwel bioflow (3.0) når akvariet er ferdig innkjørt?

Jeg føler meg mildt sagt meget forvirret av oppsettet av filtermedium og svamper i Juwel Bioflow. 
Hva er det tilsynelatende mest nødvendige eller smarte oppsettet av innhold etter et innkjørt akvarium med gode vannverdier og bakteriekultur.

Jeg har lest at kullfilterne som Juwel bioCarb og Juwel Carbax ikke er nødvendig i norske akvarier med god vannkvalitet. De er kun nødvendig ved sykdom, ved fjerning av medisinrester, og misfarging i vann. Kan også benyttes ved aquascaping for å få mest mulig krystallklart vann. 

.... mange spørsmål... kanskje noen kan svare på noe?....
* Juwel Nitrax (grønn svamp) er vel heller ikke nødvendig i akvarier som har tilstrekkelig med bakteriekultur og greie vannverdier?
* Evt. hvor ofte bør Juwel Nitrax skiftes ut, og kan den rengjøres i akvarievann eller springvann?
* Hvis jeg ender opp med å bare ha de blåe svampene Juwel bioPlus (fin og grov) pluss alternative filtermedia av diverse granulat o.l.
Hva og hvor mange av disse svampene og hvor mye granulat bør jeg fylle opp med?
* Har det noe å si om at bioPlus grov skal ligge øverst, og bioPlus fin skal være nederst? Noen som har egne erfaringer? 
* Er det et must å ha det hvite mekaniske filteret Juwel bioPad "Fleece Poly Pad" aller øverst?
* Er det å anbefale med mange beholdere av Juwel Cirax eller andre filtermedieposer som f.eks Seachem Matrix?

Følgende liste er anbefalt oppsett fra produsenten (Juwel.de) i den innvendige luftfilterpumpen Juwel Bioflow 3.0 M
(fra øverst til nederst 1-7):

1) Juwel bioPad, mekanisk filter, hvit filtervatt av polyester "Fleece poly pad", fanger grove partikler av smuss og skitt. Rengjøres ukentlig eller skiftes ut med ny.
2) Juwel bioCarb, aktivt kullfilter, svart svamp. Fjerner vond lukt, giftige forbindelser og misfarging i vannet. Filteret oppnår full metningsgrad etter 6 uker og må skiftes med nytt eller fjernes.
3) Valgfritt: Juwel Carbax, beholder med aktivt kullgranulat.
4) Juwel Nitrax, biologisk filter, grønn svamp, tilfører bakteriekultur ved kontakt m/akvarium, reduserer nitratnivå og algevekst. 
5) Juwel bioPlus, type grov, blå svamp.
6) Valgfritt: Juwel Cirax, beholder med porøst keramisk granulat. Øker biologisk nedbryting. 
7) Juwel bioPlus, type fin, blå svamp, biologisk filter, skiftes hver 9.-12.mnd? Evt skylles i akvarievann, men ikke samtidig? 


   
 [External Image][External Image]
Jeg synes denne videoen belyser temaet veldig bra:
https://youtu.be/aFXsFNApU-U

Har fulgt hans tips, å det ser meget bra ut så langt.
Ja, takk for den!
Det der "pimpoppsettet" fra Pondguru gav mye mer mening!! 
Fra Youtube-kanalen til Pondguru: Pimp My Filter #6 - Juwel Bioflow Internal Filter (all models)

Fra øverst til nederst.
1: Blå svamp, grov. BioPlus, mekanisk og biologisk filter.
2: Blå svamp, medium. BioPlus, biologisk filter.
3: Hvit filtervatt (polyester), fin. BioPad, mekanisk forfilter.
Alt under disse svampene anbefales oppfylling av filtermediekuler (Biogravel) i filtermedieposer. Mulig plass til 4-5 poser.  

Alternativ 2b) Svart svamp. BioCarb, aktivt kullfilter.
Dette filteret kan bli mettet etter ca. 6 uker. Deretter må det fjernes eller skiftes ut med nytt.
Den svarte kullsvampen BioCarb ser jeg heller ikke på som nødvendig til vanlig, kun ved spesielle behov. 

Dermed blir det kun blåsvampene BioPlus med grovest øverst, og den finere under, til slutt den hvite BioPad (1 stk om gangen). 

Det lønner seg nok å kjøpe filtervatt i større pakker av en annen produsent. Mye mer for pengene hvis du gidder å klippe til selv? 
Ved å ha filtervattet lengre ned i filtersystemet så blir det ikke så fort gjennomskittent. Trenger neppe å skiftes ut så hyppig som hver uke slik som Juwel anbefaler...
 
Siden jeg har over 30 akvarier i forskjellige størrelser foretrekker jeg løsninger som krever lite vedlikehold og som fungerer bra fordet.
Jeg har derfor valgt å ha en av de hvite pads’ene helt øverst.
Da kan jeg vaske/bytte den på sekunder, å vil trolig kunne kjøre resten av svampene mye lengre før de trenger å tas ut å skylles.
Ser andre og anbefaler der da man dermed får et slags forfilter. Spent på hvordan jeg blir fornøyd.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap