Sverddrage babyer

For 2 uker siden fikk jeg meg en ny sverddrage. En helt sort. Den var litt tykk, men syntes ikke at den var tykk nok til at den kunne være gravid. 
Da jeg skulle mate dem i morges, reagerte jeg på at den var blitt litt slankere. Og da fikk jeg meg en gledelig overraskelse!! En liten baby tittet frem bak den ene planten, og like etter en baby til 😊 
Hun har nok da fødet i løpet av natten, og resten av yngelet har nok desverre blitt oppspist... Men de 2 som overlevde har jeg nå flyttet over i et annet kar 😊
Så jeg har noen spørsmål rundt dette...
Er mor nå ferdig med å føde for denne gang? Eller kan de føde over tid/dager?
Når kan man se kjønnet på babyene? Og når kan man se hvilke farger disse babyene kommer til å få?
Når er babyene store nok til å være sammen med de andre fiskene uten å bli oppspist?
Håper på svar! Veldig gøy opplevelse dette. Er første gang jeg får yngel 😊 
Har du flere sverddragere
En hunn vil kunne føde flere ganger med  en parring ved at de gjemmer sperm i buken. Men da må de gå gravide ca 28 dager mellom hver gang de yngler. Når hun først har født, noe hun gjør om natten eller kvelden vanligvis,  avslutter hun det kullet. Men hun spiser egen yngel i likhet med annen fisk i karet. Om du har flere Sverddragere,  anbefaler jeg tre hunner per hann, da hannen er veldig ivrig på å parre seg. Han kan faktisk stresse hunner så de dør. Yngelen vil vanligvis få farge i løpet av de tre fire første ukene eller litt mer.
Når ser en kjønn
Sverddragere er spesielle på den måten at det en tror er en hunn kan være en sent utviklet hann. Du ser kanskje antydning til gonopodium under buken på de etter hvert små tidligst  utviklede hannene ved 2 til 3 cm lengde. Mens de sent utviklede vil bli store som velvoksne hunner før du ser at de er hanner. På grunn av dette trodde en før at noen hunner skiftet kjønn etter å ha født flere kull. Dette er altså en myte. Den siste typen hanner er å foretrekke. Særlig fordi de blir mye større og har mer sperm. 
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap