Innkjøring

Når jeg har innredet 60 literen med sand, røtter, stein og litt ekte planter, er det da bare å vente i noen uker, og så har bakteriene i filteret blitt mange nok til å beskjempe nitritten, eller MÅ jeg tilsette noe for å få igang modningsprosessen? Leser om salmi, filterguffe fra andre osv, men kan denne prosessen gå sin gang kun ved hjelp av røtter og planter i karet? Og hvor lang tid vil dét ta? Vil det ta holde å sjekke nitritten etter to uker, og sjekke etter noen uker igjen at det har gått ned igjen? 
Og en annen ting, skal man ta vannbytter i det hele tatt under fiskeløs innkjøring, eller kun rett før fiskene settes oppi?
Inaktiv bruker
Hvis du vil ha akvariet ditt fullt syklert før innføring av fisk blir det vanskelig/tidkrevende hvis det bare er litt dekor og planter oppi der. Du må ha noe som foringer vannet for at bakteriene du ønsker skal gro , noen legger uønsket avfall som en pillet reke eller mygglarver i vannet til det blir giftig. først da tar du vannbytter frem til vannet ikke trengs bytte mer. Når bakteriene er på plass, i et lite akvarie kan du fint syklere det inn med fisk oppi så lenge vannbyttene er hyppige nok. Mange bruker salmiakk , mitt råd for fiskeløs syklering er å kjøpe bakterier i butikken. Eller få fra eventuellt venners akvariums biomedia.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap