Ferie og akvarie

Hei!
Vi skal være borte i 2 uker og jeg har ganske angst for at fiskene skal være alene i denne perioden. Vi er veldig ung gul ancistrus L144 og 10 Neon Tetraer. Akvariet er på 60 liter med selvfølgelig pumpe, varmeelement og lys. Har allerede fikset at vi kan styre lyset av og på selv om vi er borte og vurderer tilogmed kamera så jeg kan ha litt oversikt ihvertfall. Noen som har erfaring med dette og har noen gode tips. Vil slik 14 dagers fôr virke eller må noe annet til f.eks.? Min største frykt er at vannet skal bli altfor dårlig i denne perioden og at fisken skal bli syk eller lide. Takk for svar!
Plussmedlem
Feriefor hadde jeg ikke brukt. Egentlig større sjanser for at noe går galt om du forer mens du er vekk enn om du ikke forer....
Foring gir forurensing som igjen øker sjansen for at noe kan gå galt om man ikke tar vannbytter..

Jeg drar også fra karene her i opptil 2 uker av gangen. Tar et par ekstra vannbytter, med det siste vannbyttet dagen før jeg drar. Forer ikke de 2-3 siste dagene før avreise. Ikke opplevd noe problemer med dette.

Men mye går nok også på at jeg etter lang tid har rutiner som jeg vet funker og som jeg er trygg på....
Du skriver ikke noe om hvor lenge akvariet har vært i drift? Dette kan ha mye å si. Har du et godt filter med god rutine på rengjøring så vil det nok gå greit.
Og har du planter så vil fisk nibble på disse om de blir veldig sultne
Ellers er det helt betimelig å være bekymret for akvariet ved ferier. Var sånn selv når jeg startet med akvarier for lang tid siden
Man lærer etterhvert hva som funker og ikke funker.
Er ikke størst på gadgets men jeg mener å ha sett at det finnes utstyr til å overvåke vannparametre med som kobles til wifi med app på mobilen?
Men det blir kanskje litt "overkill" om man er veldig nybegynner ?
Uansett, om man ser at det oppstår en kritisk situasjon mht. vannparametre så må det i et 60 l akvarium som regel handles raskt for å redde liv i tanken. Så da er man igjen avhengig av å ha noen som kan ta et vannbytte mens man er bortreist.
Men, som nevnt, så lærer man av sånt

Så, det går nok greit. Du skal se at akvariet ditt er så reint og fint når du kommer hjem igjen
God ferie!
Plussmedlem
Hei!
Følger omtrent samme rutine som milo. 14 dager for velfødde fisk i et godt innkjørt akvarium i ellers fin form burde gå uten særlige problemer. Spesielt når vi her snakker om en liten ancistrus og en liten gruppe neontetra.

Styr unna "feriefor".

Om man planlegger enda lengre turer, vil jeg anbefale å enten alliere seg med noen som kan mate eller bruke en automatisk mater.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap