Nybegynner sånn delvis

Hei folkens, jeg får prøve meg på denne siden for å kanskje klare å finne ut litt. 

se bort i fra skivefeil og dårlig settninger da jeg er elendig i skriving  

Jeg startet opp hobbyen igjen etter MANGE år pause, sist gang jeg hadde akvarium var i 1995. 

Nå har vi to akvarium på 54liter hver.
men vi skal gå over til 125 liter istede (altså slå sammen de to akvariumene til ett stort istede. 

Jeg ønsker også sand i bunnen istede for grus som vi har i dag. 

Men han på dyrebutikken mente at vi da kom til og slite med nitritt bobbler fra sanden.
Noen som har erfaring med sand vs grus ? 
Sanden jeg har kjøpt er biltema sand som jeg ble tipset om her på forumet. 
Leste også at pansermallene mine liker veldig godt sand, vi har også jegersnegler i akvariumene. 

ett annet spørsmål er burde jeg ha noe mer enn bare sand for at planter skal trives med tanke på røtter? jeg har tabletter med næring som jeg har i grusen. 

kom gjerne med tips og forslag til hvordan vi kan gjøre dette best mulig for fiskene våre  
på profilen kan dere se hvilken fisker vi har i dag  

Vurderte også om det er mulig og lage to delt bunn med "sand" zoner der jeg har mallegrottene og ha grus resten ? 
Plussmedlem
Hei!
Ikkje noko problem med Biltema-sand. Det er tried-and-tested i mange år, og eg har brukt det i mange kar, også i mitt noverande. Det er ikkje noko større nitritt-problem med sand enn med grus. Det går også fint med tanke på planterøtter. 
Eg vil imidlertid tilrå at dere skaffer sandsnegler som lever i sanden og gjer miljøet betre. 
Næringstablettar funkar fint, men det finst også flytande næring til plantane. 

Ang sand/grus-"soner" så er det ikkje så lett å få til i praksis. Det kan vera fint i starten, men over tid vil subtstrara blandast, og den tyngre grusen vil leggja seg på botn, under sanda. Ikkje noko problem i seg sjølv, men det du ynskjer å oppnå vil du neppe kunne få til utan fysisk adskilte soner, og sjølv med fysisk adskilte soner må du nok regne med blanding over tid. 

Lukke til! 

( Husk å støtte Akvaforum med plussmedlemskap eller gave 😊)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap