Tåkete, grumsete vann!

[External Image]
Siden vi skaffet oss dette akvariet for omtrent 1 år siden har vi alltid slitt med tilsynelatende tåkete men også veldig partikkelfullt vann. Tanken er av typen Juwel Rio 180 og filtrering foregår som produsent anbefaler. Vi byttet derimot medfølgende 600l/t pumpe til en 1000l/t pumpe i et forsåk på å få løst problemet, men akk. Vi har også prøvd prøvde SeaChem sin Pristine til ingen nytte (shocker). Vil nevne at eksempelbilde mitt fremstår som mye verre enn det gjør for det blåtte øye.
Her følger n link for hvordan filtreringen foregår i denne tanken.
https://www.juwel-aquarium.de/website/Anleitungen/Aquarien/Rio_Line/GB_Change_Filter_Media_M_L_XL.pdf

[External Image]
Vedlagte bilde er et litt eldre 54-liters kar men en liten Eheim undervanns svampfilter. Eheim pickup 200 kanskje den het? Her fremstår vannet som kystallklart i forhold. (Og si hei til kampfisken Doom).

Målte vannverdier i begge kar er veldig like. Noe under 7 pH pga injisert c02. Omrent 8 GH, 4 KH. Nitritt og nitrat omtrent 0. Vannskifte skjer til samme tid hver- til annenhver uke og på samme måte.
Fôring skjer ved fryste briketter med bla mygglarver og artemia. 

Jeg er tom for ideer. Og skulle veldig gjerne hatt klart vann i begge akvarium.

Kanskje noen føler for å skyte inn sine tanker her? All hjelp blir satt stor pris på
Plussmedlem
Hei, Kristoffer.

Tåkete vann vil ikke nødvendigvis løses av å øke pumpestyrken, av og til faktisk det motsatte. Den økte kraften kan virvle opp partikler som i mindre strøm ville falt til bunnen. Hvis da den mekaniske filtreringen ikke er god nok, altså at mediene ikke finmasket nok til å fange opp de minste partiklene, vil pumpa bare sirkulere partiklene i en evig runddans. 
Kjøpt deg en pose polyestervatt (putefyll), riv ut en dugelig klump og putt i filteret. Dette er finmasket nok til å ta det meste av de minste partiklene. Når vatten er gjørmete og fæl, bytter du den med en ny klump ren vatt. 

Jeg har også et Juwel-kar, en 240. Og jeg må si - den kassetten Juwel har i hjørnet der, den er den minst imponerende filterløsninga jeg har vært borti. Egentlig ganske elendige greier, faktisk. 
Det er et forferdelig søl å rengjøre, den tar enormt stor plass uten noen åpenbar grunn til det samt at den er heller ikke spesielt god til nettopp det du skisserer her - å filtrere partikler ut av vannet. Som jo er noe de fleste akvarister ønsker at den skal. 
Pumpehodet er i tillegg designet slik at den kan ikke enkelt rives ut og brukes som en vanlig powerhead da innsuget har et diamantforma innsug. 
Jeg ble så frustrert at jeg rev ut filteret til slutt og erstatta det med et annet jeg. Og nederst i den store kassetten lå det 2 cm med gjørme...  

Den Eheim pick-upen har jeg også, i en 100L med bua front. Fungerer som bare juling. Just saying...

Dette ble en liten rant om hvor misfornøyd med Juwelfilteret jeg er. Beklager dette, Kristoffer. Men om du skreller vekk ranten så er det noe brukanes informasjon inni der. 

Lykke til.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap