- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Heisann nybegynner her
Heisann nybegynner her
Postet 14.08.23 kl 19:16
Postet 14.08.23 kl 19:47
heisann takk for svar
ÅÅÅ jeg skrev feil 0.2 var NO2
jeg måler med JBL Aquatest combiset Plus NH4. Har ikke målt springvannet, burde jeg da måle fra slangene som jeg bruker til å fylle akvariumet med ?
Akvariumet har gått siden i våres. det er på 360 liter.Alt har vært greit, jeg vet jeg har for mange fisk så har avtale med en dyrbutikk at de tar noen.
her er noen andre verdier
PH 6
NH4 0.5
KH 8
Dette var i går
Har skiftet 50 % av vannet 2 ganger siden Lørdags natt og nH2 har gått ned betydelig
planter har blitt tatt ur av tanken og stener byttet ut
Jeg har da selfølgelig noen fisker som bare for barn som bare... det som for eksempel ancistrus og molly
i tanken har jeg disse anciserus praktboia molly og neontetra
mvh Tone
ÅÅÅ jeg skrev feil 0.2 var NO2
jeg måler med JBL Aquatest combiset Plus NH4. Har ikke målt springvannet, burde jeg da måle fra slangene som jeg bruker til å fylle akvariumet med ?
Akvariumet har gått siden i våres. det er på 360 liter.Alt har vært greit, jeg vet jeg har for mange fisk så har avtale med en dyrbutikk at de tar noen.
her er noen andre verdier
PH 6
NH4 0.5
KH 8
Dette var i går
Har skiftet 50 % av vannet 2 ganger siden Lørdags natt og nH2 har gått ned betydelig
planter har blitt tatt ur av tanken og stener byttet ut
Jeg har da selfølgelig noen fisker som bare for barn som bare... det som for eksempel ancistrus og molly
i tanken har jeg disse anciserus praktboia molly og neontetra
mvh Tone
Postet 14.08.23 kl 20:25
Endret: 14.08.23 kl 20:18
Hei, Tone!
Velkommen til AF.
Om du sliter med NH4 , så er det bedre å ha plantene i.
De foretrekker NH4 framfor NO3 (nitrat) da det er mindre energikrevende for dem å ta det opp. Og nettopp derfor tåler de også langt høyere konsentrasjoner med NH4 enn det andre levende vesen gjør.
Å bytte ut steiner har ingen effekt heller, om du gjorde dette for NH4'en sin del.
Du kan måle direkte fra kranen din for å sjekke kranvannet. Fortsett å skifte vann til du ikke måler NH4 mer, så fremt kilden til ammoniakken ikke da er kranvannet.
Om det ikke er kranvannet som har skylden, fortsett med vannbyttene og ikke gi fiskene mat på noen dager.
Lykke til videre.
Velkommen til AF.
Om du sliter med NH4 , så er det bedre å ha plantene i.
De foretrekker NH4 framfor NO3 (nitrat) da det er mindre energikrevende for dem å ta det opp. Og nettopp derfor tåler de også langt høyere konsentrasjoner med NH4 enn det andre levende vesen gjør.
Å bytte ut steiner har ingen effekt heller, om du gjorde dette for NH4'en sin del.
Du kan måle direkte fra kranen din for å sjekke kranvannet. Fortsett å skifte vann til du ikke måler NH4 mer, så fremt kilden til ammoniakken ikke da er kranvannet.
Om det ikke er kranvannet som har skylden, fortsett med vannbyttene og ikke gi fiskene mat på noen dager.
Lykke til videre.
Postet 14.08.23 kl 20:46
hei igjen
Takk til alle dere som hjelper oss.
vi har problem med NO2 den er 0,2
Siden jeg bor i Larvik og får vann fra Farris ( så for alle som drikker farris )kranvannet vårt er NO2 0.01 or less :0)
Men skal sjekke NH 4 imorgen igjen
er det noe jeg kan kjøpe har hørt om gode bakterier hva er det ? og hva heter det på flaske
mvh Tone en ordlig nybegynner
Takk til alle dere som hjelper oss.
vi har problem med NO2 den er 0,2
Siden jeg bor i Larvik og får vann fra Farris ( så for alle som drikker farris )kranvannet vårt er NO2 0.01 or less :0)
Men skal sjekke NH 4 imorgen igjen
er det noe jeg kan kjøpe har hørt om gode bakterier hva er det ? og hva heter det på flaske
mvh Tone en ordlig nybegynner
Postet 14.08.23 kl 22:53
Da er det nye prøve svar
Hei igjen
NH4 mindre enn 0,05
NO2 0.2
NO3 15
PH 3 to 10 7.5 to 8
KH 8.9
NH4 mindre enn 0,05
NO2 0.2
NO3 15