Nitritt verdier vil ikke ned, forsøkt alt!

Hei,

Jeg er helt ny på forumet, og har hatt akvarium i ca 2 mnd. Kjøpte et brukt Juwel akvarium på 250/260 liter. Utover det er alt annet nytt. Vasket det grundig før bruk. 

Akvariet fikk kjørt seg inn (?) i en månedstid med soil, fin sand og 10 planet av ulik slag. På dagen en måned etter fikk jeg testet vannet i dyrebutikken, det hadde gode verdier. Dagen etter kjøote jeg:

10 kampfisk hunner
20 cardinal tetra
20 falsk rødmunntetra
3 albino metallpansermaller 
3 corydoras sterbai

4 av Cardinal tetraene døde på vei hjem, ila de neste timene døde 5 til. Butikken tok disse i retur og kunne bekrefte at de mistenker sykdom ettersom det også hadde vært endel som døde hos dem. 

2 uker etterpå kjøpte jeg 
2 perlegurami
2 blå gurami 
2 gule gurami
​20 nye cardinal tetra

Siden har nitritt verdiene stått i taket. Konstant. Alle kampfiskene døde forrige helg. Det samme gjorde alle rødmunn tetraene og cardinal tetraene. I tillegg døde to av albino metallpansermallene. 

Jeg har renset karret hver eneste dag for avfall, byttet alt fra 30-90% av vannet omtrent daglig, planet mer, brukt alle kjemikalier (foruten salt) jeg har fått anbefalt. Likevel står nitrittverdiene i taket!

Dette er ikke gøy, jeg får skikkelig dårlig samvittighet ovenfor fiskene. Jeg gjør noe feil som de lider for. I tillegg synes barna det er kjedelig at de mister fisker.

Kan noen hjelpe meg? Enten her på forumet eller komme innom mot betaling for å fikse problemet?

Tusen takk på forhånd!
Hvordan kjørte du inn akvariet ditt? Usiker på om du faktisk har gjort det siden du ikke skriver hvordan. Er ikke nok å bare fylle med vann må tilsete noe som lager bakterier feks fiskemat. Er flere måter å kjøre inn fliteret på. Du har nok også tilsat for mye fisk på en gang vist filtret har vært innkjørt da belastningen av så mye ny fisk på en gang blir for stor for filteret tar tid å bygge opp bakterier i filteret. Du må nok fortsete å skifte 50%vann daglig til nitrit går ned. 
Vær veldig sparsom med mating av fisken. 
Plussmedlem
Som det skrives over her har du ikke oppgitt noe om HVORDAN du kjørte inn filteret/akvariet. Hvis du bare har fylt det med vann, koblet til filteret og latt det stå, så er det ikke innkjørt.
Og man kan ikke sette inn for mye fisk på en gang, selv med et innkjørt filter, da filteret må bygge seg opp til å takle den belastningen som er i karet. Man må tilsette noen fisk av gangen.

Anbefaler deg å lese om hvordan innkjøring fungerer, her på forumet....
Jeg fikk anbefalt en flaske på 500 ml med noe som het Stability. Det er det eneste jeg brukte. Fikk anbefalt å ikke bruke mat fordi soilen etter en liten tid ville produsere noe amonium (?) og dermed nitrit. Det siste skjedde aldri, fikk aldri nitritt i akvariet ila den første måneden. 

Vil nitritten før eller siden gi seg meg 50% vannskift? Hva er lite mat i dette tilfellet? Bør jeg fortsette å bruke Stability?
Er ikke kjent med verken stability eller soil. Men mat blit uanset til amonium. Mat som ikke blir spist av fisk som ligger å rotner og fiske avføring blir til amonium som så blir til nitrit dette er giftig for fisken. Nitrit blir etter vært til nitrat som ikke er skadelig. Det er det som er i filtere ditt men når du tilseter mye fisk på en gang blir det for lite av nitrat i forhold til amonium og nitrit. Les om nitrogensyklusen. Ja det vil gå ned etter vært men hvor lang tid det tar er vanskelig å si. 
Tusen takk for hjelpen og gode svar. Skal lese meg opp samtidig som jeg fortsetter å skifte vann hver dag 👍🏼
Tilfeldig bekjentskap
© Per Christian Osa
Reklame for plussmedlemskap