Hva har jeg i akvariet!?

Hei. Jeg har overtatt ett akvarium MED fisker, og jeg mistenker at både størrelsen på karet, OG sammensetningen av fisk er veldig feil. Jeg lurer derfor på hva dere ville gjort med dette. Jeg er helt nybegynner. 

Karet er 70 liter. 

Så vidt jeg har klart å finne ut av så har jeg 
1 slørhale/gullfisk
1 guppy
1 gurami
4 praktbarber
1 ansistrus (malle)
1 ryggsvømmermalle ?

Ingen planter. 
En hule. (Som ryggsvømmermallen tydeligvis eier)
En stor hodeskalle med litt små huler. 
En liten telefonkiosk som kan brukes som hule. 
Noen klinkekuler.
Ett par steiner. 
En rot. 
Ett par skjell. 
Fin småstein i bunn, som slørhalen flytter på rundt omkring. 

Hvor starter man liksom? Ting ser relativt fredelig ut inni der altså. Eneste er slørhalen og ryggsvømmermallen som driver og dytter litt på hverandre. Vi har egentlig ikke plass til TO akvarier. Men jeg er altså åpen for alle innspill her. Jeg leser jo også at guppy feks helst skal være i stim med 8-10 stykker. Men blir det ikke veldig fullt hvis jeg kjøper 7 nye guppyer nå? HJELP! 
 
Enig med deg i at sammensetningen her ikke er ideell!
Slørhalegullfisken må ha minst 500L mener jeg, å de bør leve sammen med flere av sitt slag.
De er også kaldtvannsfisk.

Ryggsvømmermallen er nok heller ikke i sitt ess.
Litt etter hva slags type det er, men jeg vil si at 70L er for lite for denne over tid.
Jeg hadde forsøkt å gi disse to bort til noen som kan gi dem den plassen og forholdene de fortjener.

Da kan du godt kjøpe noen guppy til, å kanskje en venn/partner til guramien.
Om denne ikke er av de større variantene. Isåfall bør nok den og flytte.

Ja, det var iallfall min mening.
Håper det ordner seg.
Lykke til!
Oi, 500 liter ja. Det var jo veldig stort også. Vi var innstilt på å kanskje måtte øke til 200 ihvertfall. Men alle disse fiskene burde kanskje uansett ikke være i samme kar? 
 
Ser fint ut det om du får gitt bort slørhalegullfisken og ryggsvømmermallen. Ryggsvømmermaller trives best i små grupper og med større plass.
Ja, 500L er min personlige mening etter å ha hatt gullfisk og slørhaler i en årrekke. 
Mine bor i hagedammen og i et utendørs akvarie på over 500L. Har kun yngel til oppfôring inne. 

Leser du her i "fiskebasen" står der 200L minimum. Det er jammen ikke store plassen til en liten gruppe fisk som lett kan bli over 20 cm. 

Gullfisk er også kaldtvannsfisk, å bør uansett ikke gå i rundt de 25'c slik som guramier og barbene gjerne vil. 
Takk for innspill. Typisk at gullfisken og mallen har blitt favorittfiskene våre. 😓
Tenk at folk holder slørhaler/gullfisker i små boller! 
Den lille guppyen, må den ha noen venner, eller kan den trives uten noen fra samme art? 
Plussmedlem
Hei, Marianne!

Helt enig mtp "gullfiskboller".

Guppyen må ikke ha artsfrender rundt seg, men de trives dog best i gruppe.
Likevel, om fisken er aktiv, spiser bra og ellers oppfører seg som guppyer skal så lider den nok ingen nød.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap