Hei, Pink!
Jeg kan ikke se at det er noe galt med fisken. De svarte prikkene er nok bare pigmentflekker da fiskene naturlig har svarte tegninger.
Kan heller ikke se noen unaturlig utvekst på finnen. Jeg går ut i fra at det er den litt bulende finneroten du snakker om. Området der er fullt av muskulatur så det buler litt av naturlige grunner, og med mindre dette begynner å vokse mye mer tror jeg du kan ta dette med ro foreløpig.
Om det skulle bli et problem senere er det dessverre veldig lite å gjøre med. Da er avliving ofte den eneste løsningen, men dette må man fortløpende vurdere ut i fra almenntilstand.
Har selv en corydoras-frøken med en rimelig stor utvekst i buken. Men hun freser rundt, spiser godt, legger livskraftige egg som en maskin og viser ellers ingen tegn til svekkelse eller nedsatt funksjon. Så det trenger ikke være til hinder for dem.
Det jeg dog vil si er at scalaren din ser litt tynn ut, etter min mening. Ikke veldig altså, men den kunne vært en aning mindre kantete i formen. Litt ekstra god mat i et par tre uker kan gjøre dem godt. Vil også gjøre fiskene mer motstandsdyktige om kulen skulle vise seg å være en tumor av noe slag.