180 liter hvor mange fisk ?

Nybegynner med 180 liter akvarium, hvor mange neon tetra, scalare, praktbotia og anticitrus kan man ha sammen i det ? 

Er klar over at både scalare og praktbotia trenger mye plass etterhvert men kan man ha noen mens de er små og så bare selge de etter 1 år eller så når de er blitt for store ? 

Plussmedlem
Hei, SimbaS.

Dette er et klassikerspørsmål som omtrent alle nybegynnere har stilt. 
Og svaret er dessverre en del mer om-og-men enn spørsmålet.

Aller først - jeg ville unngått praktbotia i sin helhet. Mange har sagt nettopp det du sier - kjøpe mens de er små, selge når de er for store. Problemet er at det er INGEN som vil ha de når de har blitt store. Og da mener jeg ikke maks størrelse heller. Dette er en stimfisk som kan bli opp mot hele 40 cm. De bør også være en 6-7 stykker minimum og de vokser raskt opp til 12-15 cm. Det er tilsammen rundt 1 meter fisk på et akvarium som ofte ikke er lenger enn nettopp en meter. 
Så med mindre du er forberedt på å ha akvarium som er mange hundre liter større enn det du har, så vil ikke jeg anbefale deg å ha noen praktbotia i det hele tatt.
Men det finnes mange andre typer botia man fin kan ha i 180L. De er nok dessverre ikke like fargesprakende som praktbotiaene, men noe må vi ofre for dyrevelferden. 

Ellers så kan du godt gjøre som du sier, å kjøpe fisk for å ale de opp og deretter selge/gi vekk. Scalare er langt mer salgbare enn praktbotia. Så lenge de er små, rundt en 3-4 cm så kan du med hell ha en liten gruppe på en 6-7 stykker. Før de er kjønnsmodne så er scalare relativt enkel å ha med å gjøre. Men det er viktig å følge med. Plutselig en dag så er de rolige forholdene i akvariet over, for noen har blitt et par og hevder revir. Da blir det bråk. 

Neontetra og ancistrus kan man ha fryktelig mange av, om man vet hva man gjør. Start med ei gruppe neon på 15-20. Når du har blitt en mer erfaren akvarist og kunnskapen sitter i fingerspissene, så kan du lett doble dette uten problemer. 
Ancistrus kan det fort hende det holder med to i starten, for om de er av ulike kjønn så har du fort tjue til etter en stund. 

Noen sier neontetra og scalare ikke går overens da scalarene vil spise neontetraene. Jeg har ikke hatt det problemet, selv med fullvoksen scalare. Jeg tror at så lenge de to artene vokser opp sammen, altså at scalarene er så små når de blir satt sammen med tetraene, at de ikke ser på dem som føde. 
Men man skal aldri si aldri. Og med scalare så vil man ofte få seg noen overraskelser. 

Lykke til og et videre godt nyttår!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap