Ferie

Jeg har 2 hunnsverdrager 2 babysverdrager (kjønn ukjent) og tre yngel sverdrager. og 2 ancistrius 5cm og mulig en ancistrius yngel. jeg skal på ferie i 4 uker og lurer på det med vann bytte skal jeg bare la vannet bli sånn? Og det med ferie for da hvordan funker det må jeg få noen til og mate ler skal jeg kjøpe feriefor? PS jeg skal dra om juli så fiskene er nok store da
 
Plussmedlem
Hei, Mikaeel.

Du trenger ikke bekymre deg for vannbytte mens du er borte.
I de aller fleste tilfeller går dette helt fint.

Voksne, friske fisk tåler et par uker uten mating. Yngel tåler ikke like lenge. Og selv om de du har nå er store i juli, har de nok fått flere yngel innen sommerferien.

Så du bør nok enten få noen til å mate fiskene innimellom (trenger ikke være hver dag), eller kjøpe en automatisk mater.

Jeg vil IKKE anbefale feriefór av typen man slipper direkte oppi vannet, sånn som Tetra Holiday. Det er en falsk trygghet, og vil potensielt skape flere problemer enn det løser.

Om du går for automatisk mater så anbefaler jeg deg å kjøpe denne i god tid før ferien, slik at du får testet den godt og sjekket at den oppfører slik som du ønsker.
De fleste slike matere opererer med antatt 14 dagers fravær, men de kan mate mye lenger enn det om man justerer dem ned på minimum. Du trenger ikke store mengden mat til det lille antallet fisk du har.

Om du velger å få en person til å passe akvariet for deg, husk å instruere dem i hvor mye mat de skal gi og hvilken sort.

Ha en god ferie når den tid kommer!
Hvilken autoforer anbefaler du
?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap