- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvorfor dør det fisker så ofte i akvariet mitt
Hvorfor dør det fisker så ofte i akvariet mitt
Har et stort akvarium 540 liter med en fx5 utvendig pumpe og en luftpumpe som går.
I akvariet har jeg tre Gulfisk, en ansistrus og tre siamesiske algespisere.
I akvariet er det Biltema sand og litt planter.
Tester vannet jevnlig og vannverdiene er greie, har vært med en vannprøve til dyrebutikken og fikk de til å teste vannet der og de sa at pH var litt høy men at det ikke var grunnen til at jeg mister fisk.
Skifter ukentlig vann og tilsetter aquasafe etter hvert vannbytte. Er ikke bare gullfisk som har død men også bunnfisk og noen scalarer.
Så lurer på om noen her inne har noen tips eller forslag på ting jeg kan gjøre, evt hva jeg gjør feil som gjør at jeg ofte mister fisk.
I akvariet har jeg tre Gulfisk, en ansistrus og tre siamesiske algespisere.
I akvariet er det Biltema sand og litt planter.
Tester vannet jevnlig og vannverdiene er greie, har vært med en vannprøve til dyrebutikken og fikk de til å teste vannet der og de sa at pH var litt høy men at det ikke var grunnen til at jeg mister fisk.
Skifter ukentlig vann og tilsetter aquasafe etter hvert vannbytte. Er ikke bare gullfisk som har død men også bunnfisk og noen scalarer.
Så lurer på om noen her inne har noen tips eller forslag på ting jeg kan gjøre, evt hva jeg gjør feil som gjør at jeg ofte mister fisk.
Postet 17.06.24 kl 22:44
Hei, Lise.
Det kan være mange faktorer som spiller inn på hvorfor de dør.
Smittsom sykdom, genetikk, vannkjemi, forgiftning og andre miljøfaktorer spiller alle inn. Ofte samtidig.
Er det lenge siden du satte opp akvariet og hvilken oppstartsmetode brukte du?
Så du endringen hos fiskene før de døde, være seg atferdsmessige eller fysiske? Fikk de sår, utvekster, lesjoner eller andre tydelige indikasjoner på sykdom, eller virket de fine en dag for så å være døde dagen etter?
Hvor lenge har du hatt fiskene før de døde? Skjedde det bare dager etter du anskaffet de, eller har du hatt dem lenge?
Kan du tallfeste vannverdiene dine?
Hva mener dyrebutikken når de sier at "pH var litt høy men at det ikke var grunnen til at jeg mister fisk."? Samsvarer butikkens pH-målinger med dine egne, og hvordan ble målingene gjort?
Ut i fra beskrivelsen på hva du har i akvariet ditt, burde erfaringsmessig ikke pH vært spesielt høy. Heller motsatt, egentlig. Har du kalkstein eller andre ting i akvariet som buffrer pH?
Hvilken vannkilde har dere der du bor?
Det kan være mange faktorer som spiller inn på hvorfor de dør.
Smittsom sykdom, genetikk, vannkjemi, forgiftning og andre miljøfaktorer spiller alle inn. Ofte samtidig.
Er det lenge siden du satte opp akvariet og hvilken oppstartsmetode brukte du?
Så du endringen hos fiskene før de døde, være seg atferdsmessige eller fysiske? Fikk de sår, utvekster, lesjoner eller andre tydelige indikasjoner på sykdom, eller virket de fine en dag for så å være døde dagen etter?
Hvor lenge har du hatt fiskene før de døde? Skjedde det bare dager etter du anskaffet de, eller har du hatt dem lenge?
Kan du tallfeste vannverdiene dine?
Hva mener dyrebutikken når de sier at "pH var litt høy men at det ikke var grunnen til at jeg mister fisk."? Samsvarer butikkens pH-målinger med dine egne, og hvordan ble målingene gjort?
Ut i fra beskrivelsen på hva du har i akvariet ditt, burde erfaringsmessig ikke pH vært spesielt høy. Heller motsatt, egentlig. Har du kalkstein eller andre ting i akvariet som buffrer pH?
Hvilken vannkilde har dere der du bor?
Postet 18.06.24 kl 09:56
Endret: 18.06.24 kl 09:55
Det er to år siden jeg satte opp akvariet.
Brukte tetra Bactozym da j jeg startet opp akvariumet.
Like før fiskene har død har de virket sløve på en måte og de beveger seg lite i forhold til tidligere.
Har ikke sett noe på fiskene før de har død nei, hverken sår eller andre ting.
Har som regel hatt fiskene i ca fjorten dager før de har dødd, men har også hatt fisker som har levd lengre.
Fikk ikke noen direkte tall ifra dyrebutikken nei, siden de bare hadde strips å teste vannet mitt med.
Her hjemme har jeg sånn dråpe test sett som jeg bruker når jeg måler vannet.
Har bestandig hatt litt høy pH verdi når jeg har målt selv i akvariet hjemme. Har aldri fått noe utslag på nitritt det har bestandig ligget på null.
Har tidligere hatt røttter i akvariet men de har jeg tatt bort for en stund siden. Ellers har jeg en lavastein og litt planter i akvariet.
Vannet vi har her kommer fra det lokale vannverket i bygda.
I går tok jeg og testet både vannet i springen og vannet i akvariumet.
Da oppdaget jeg at jeg har pH 6,5- 7 i springen mens i akvariet var ph 9.
Har aldri hatt så høy pH i akvarievannet mitt tidligere.
Mens nitritt var 0 i akvarievannet.
Har målt GH og kH også men er usikker på om det er rett da jeg slet litt med å få det til rett når jeg målte.
Brukte tetra Bactozym da j jeg startet opp akvariumet.
Like før fiskene har død har de virket sløve på en måte og de beveger seg lite i forhold til tidligere.
Har ikke sett noe på fiskene før de har død nei, hverken sår eller andre ting.
Har som regel hatt fiskene i ca fjorten dager før de har dødd, men har også hatt fisker som har levd lengre.
Fikk ikke noen direkte tall ifra dyrebutikken nei, siden de bare hadde strips å teste vannet mitt med.
Her hjemme har jeg sånn dråpe test sett som jeg bruker når jeg måler vannet.
Har bestandig hatt litt høy pH verdi når jeg har målt selv i akvariet hjemme. Har aldri fått noe utslag på nitritt det har bestandig ligget på null.
Har tidligere hatt røttter i akvariet men de har jeg tatt bort for en stund siden. Ellers har jeg en lavastein og litt planter i akvariet.
Vannet vi har her kommer fra det lokale vannverket i bygda.
I går tok jeg og testet både vannet i springen og vannet i akvariumet.
Da oppdaget jeg at jeg har pH 6,5- 7 i springen mens i akvariet var ph 9.
Har aldri hatt så høy pH i akvarievannet mitt tidligere.
Mens nitritt var 0 i akvarievannet.
Har målt GH og kH også men er usikker på om det er rett da jeg slet litt med å få det til rett når jeg målte.
Postet 18.06.24 kl 18:03
PH på 9, faktisk! Det er ikke rart om du mister fisk hvis pH stiger så mye som det. Og jeg tror vi kan umiddelbart eliminere alle andre årsaker. (Om du har tilgang til en annen pH-test enn den du bruker til vanlig, gjerne verifiser den høye pH'en før vi går alt for drastisk til verks.)
Du må få senket og stabilisert pH så snart som overhode mulig. Så høy pH vil negativt påvirke fiskenes immunforsvar og senke deres naturlige resistens mot bakterier og infeksjonssykdommer. Det vil også påvirke respirasjonssytemer og andre biologiske prosesser i fiskekroppen, noe som til sist vil resultere i fiskedød.
Ut i fra beskrivelsen din så er det ingenting i karet som skal få pH til å stige til de høydene der, men noe må det være. Biltemasand, lavastein og litt planter skal ikke gi slike utslag.
Er det noe som helst annet i akvariet ditt som du ikke har nevnt nå? Steiner du har glemt er der, annen type sand, dekorasjoner eller annet som kan påvirke pH'en?
Er det lenge siden filteret ditt ble renset? Akkumulasjon av store mengder organisk materiale vil tidvis kunne gi veldig ustabile pH-forhold. Jeg har ikke hørt at det har steget til 9 noen gang under slike forhold, men det er ikke utenkelig. Hvis dette er årsaken så vil pH også kunne plutselig synke dramatisk (for så å stige igjen), noe som også vil påvirke fiskene på samme måte som ved for høy pH.
I tillegg vil selv små konsentrasjoner av ammoniakk i så høy pH være veldig giftig og kan resultere i plutselig fiskedød det også.
Umiddelbart må du skifte vann. I små mengder og ofte. PH må senkes over tid slik at fiskene ikke utsettes for ytterligere belastning. Test vannet i springen og i akvariet hyppig slik at du kan monitorere utviklingen.
Gjerne test GH/KH, selv om du er usikker på om avlesingen er rett.
Du må få senket og stabilisert pH så snart som overhode mulig. Så høy pH vil negativt påvirke fiskenes immunforsvar og senke deres naturlige resistens mot bakterier og infeksjonssykdommer. Det vil også påvirke respirasjonssytemer og andre biologiske prosesser i fiskekroppen, noe som til sist vil resultere i fiskedød.
Ut i fra beskrivelsen din så er det ingenting i karet som skal få pH til å stige til de høydene der, men noe må det være. Biltemasand, lavastein og litt planter skal ikke gi slike utslag.
Er det noe som helst annet i akvariet ditt som du ikke har nevnt nå? Steiner du har glemt er der, annen type sand, dekorasjoner eller annet som kan påvirke pH'en?
Er det lenge siden filteret ditt ble renset? Akkumulasjon av store mengder organisk materiale vil tidvis kunne gi veldig ustabile pH-forhold. Jeg har ikke hørt at det har steget til 9 noen gang under slike forhold, men det er ikke utenkelig. Hvis dette er årsaken så vil pH også kunne plutselig synke dramatisk (for så å stige igjen), noe som også vil påvirke fiskene på samme måte som ved for høy pH.
I tillegg vil selv små konsentrasjoner av ammoniakk i så høy pH være veldig giftig og kan resultere i plutselig fiskedød det også.
Umiddelbart må du skifte vann. I små mengder og ofte. PH må senkes over tid slik at fiskene ikke utsettes for ytterligere belastning. Test vannet i springen og i akvariet hyppig slik at du kan monitorere utviklingen.
Gjerne test GH/KH, selv om du er usikker på om avlesingen er rett.
Postet 19.06.24 kl 11:58
Har målt pH jevnlig og har aldri hatt så høy pH som ni før. Så skjønner ikke helt hva som har skjedd.
Har desverre bare tilgang til en pH test og bor langt unna nærmeste dyrebutikk.
Har en dekorasjon og to plast planter oppi akvariet i i tilleg til det andre jeg sa tidligere.
Er lenge siden filtre mitt har blitt renset ja, fikk beskjed ifra dyrebutikken at jeg ikke måtte gjøre det for da forsvant alle bakteriene i pumpa, og fiskene ville dø.
Hvor ofte skal jeg jeg skifte vann og hvor mye vann skal skiftes hver gang?
Og hvor ofte skal jeg teste akvarie vannnet og det i springen?
Har en dekorasjon og to plast planter oppi akvariet i i tilleg til det andre jeg sa tidligere.
Er lenge siden filtre mitt har blitt renset ja, fikk beskjed ifra dyrebutikken at jeg ikke måtte gjøre det for da forsvant alle bakteriene i pumpa, og fiskene ville dø.
Postet 19.06.24 kl 18:39
Har målt pH jevnlig og har aldri hatt så høy pH som ni før. Så skjønner ikke helt hva som har skjedd.
Nei, det er ikke enkelt å forstå alltid. Jeg skal ikke påstå at jeg heller vet hva som er årsaken til den veldig høye pH'en din.
Om du har hatt dekorasjonen og plastplantene lenge så tror jeg vi kan utelukke dem som årsak også.
Det er ikke helt sant. De er riktignok inne på noe vesentlig, men bommer litt om de har sagt at du aldri skal gjøre det. Det er litt forskjellig praksis alt etter hvor hardt belastet filteret er og hvilken type filter, men i ditt tilfelle ville jeg gjort det delvis regelmesssig. 3-4 ganger i året, om ikke noe annet tilsier oftere.
FX5 er det såpass mye punch i at de kan gå i årevis uten synlig reduksjon av kapasitet, men det betyr ikke at de aldri trenger vedlikehold.
Stopp filteret, lås av slangene og koble disse fra selve pumpa. Ta filteret med deg et sted som tåler søl og åpn filteret. Ta ut filtermedier og skyll dem godt i akvarievann. Går an å skylle i mellomlagret og utluftet kranvann også, men vil ikke anbefale å gjøre det direkte under springen. Klortilsetninger i drikkevannet kan ta knekken på filterbakteriene, derfor bør man være forsiktig med det.
Jeg vil si 15-20%, helst flere ganger om dagen, til du ser pH faller til et mer levelig nivå. Godt under 8. Men dette må avstemmes med hvor enkelt det er for deg å skifte vann, hvor mye tid du har osv.
Springen trenger ikke testes veldig ofte, da kranvannet stort sett er ganske stabilt. Holder med å gjøre det en gang i blant. Også greit å gjøre om det har vært voldsomt mye regn en periode. Da kan avrenning fra landbruk og myr eksempelvis påvirke det. PH'en sørger vannverket for at stort sett er den samme, men for deg ville jeg holdt øye med nitrogennivåene. Disse kan svinge en del innenfor forskriftenes rammer, men det som er ok for oss folk er ikke like bra for fisk.
Akvarievannet bør testes før du skifter vann. Gjerne test oftere enn det om du har nok testmateriale til det.
Lykke til!
Postet 20.06.24 kl 13:08
Postet 20.06.24 kl 16:59
Postet 21.06.24 kl 10:59