Få ned ph

Hei! Håper noen kyndige kan veilede meg litt ... Har startet opp et 180 l  -  det er greit innkjørt med filterguffe og en del av et etablert filter i filteret. Er et nytt juwel rio med innebygd filter. I krana har vannet ph 8, gh 2 og 1 i kh. Jeg har nå hevet det og har 8,5 gh (tenker ytterligere ned til 6, men feileregnet dosering og fikk 13). Kh er i dag på 2,5. Men - jeg klarer ikke få ph stabilt ned. Vil ha den ned til 7 el max 7,5 - men etter et døgn er den på 8 igjen. 
Jeg har 4 pansermaller, 2 ancistrus og 10 fantomtetra gående i en 60l som bare venter på å avvikles, da vil jeg sette det gamle lille eheim filteret oppi det store karet i en overgang. Men ph på 8 er vel ikke bra for pansermallene, som jeg har lyst til å ha en stor stim av? Eller er stabil ph viktigere enn nivå?  
Litt frustreret her, så veldig glad for innspill
Eventuelt hvilke fisk kan trives i ph 8? 

Du bør prøve å senke KH, da det er en sammenheng mellom CO2, KH og pH. Med høy KH, øker også pH, det fungerer også som en buffer mot raske pH-endringer i karet, spesielt viktig for de som tilsetter CO2.
Men jeg trodde den lave kh i springvannet var et problem, da man trenger noe kh for å ha denne buffer for å sikre stabil ph ? Mulig jeg gjør dette litt vel komplisert for meg selv ...  
Senke i forhold til verdiene du oppgir at du har i karet nå, var det jeg tenkte. Jeg ville ikke gjort det så vanskelig, verdiene du har i krana er jo ikke så gale, om du senker pH i karet på et vis. Høyere KH enn 1 mener jeg ikke er viktig, om du ikke skal kjøre på med mye CO2-tilsetting. Høy GH er vel ikke noe du ønsker, om du skal ha pansermaller, eller andre fisker fra samme område?
Takk for gode svar. Jeg skal ha gh ned i 6 har jeg tenkt, pansermallene har levd godt med dette i det gamle karet. Har veldig lyst på gullbarber, så de må ha litt gh. Da må jeg bare følge med og ha i ph-senkende middel  hver gang skifter vann. Skal kjøpe eikebladekstrakt. Og så glemmer jeg alt om kh foreløpig. Takk , da skal jeg sove bedre i natt 😀 
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap