Valg av fisker ut fra vannet i springen

Jeg har lyst å begynne med akvarium. Tenker på et ferskvannsakvannsakvarium på 100-200 liter. 
Er det en fordel å velge fisker fra et område som har tilnærmet lik vannkvalitet som jeg har i springen?

Jeg har lyst til å velge et område slik at jeg kan si at dette er et "xx"-akvarium, og ikke en blanding fra alle verdenshjørner. 

AI gir meg dette svaret om vannet der jeg bor:
Vannet fra IVAR i Rogaland har generelt lav hardhet og er trygt å drikke. Hardheten i vannet er målt til rundt 2,8 °dH (tyske hardhetsgrader), som regnes som bløtt vann³. Når det gjelder surhet, ligger pH-verdien på omtrent 8,3, noe som betyr at vannet et svakt basisk. 

Hvilke områder i verden anbefales det da å bygge opp med fisk fra?

Plussmedlem
Hei, Reidar.

Artig å bruke KI til å finne vannverdier. Den var ny for meg, Jeg stussa likevel litt på at pH var 8,3 da det virker litt høyt mtp at dH er såpass lav. Men det vet jeg ikke.

Uansett vil sannsynligvis pH falle det øyeblikket vannet får kontakt med litt biologi. Tradisjonelt har norsk kranvann vært ypperlig for alle fisker som foretrekker bløtt og surt vann.
Da lander man stort sett på arter fra Sør- Amerika og Sør-Øst Asia. Her møter man gamle klassikere som tetra og betta (kampfisk), videre gjennom diverse ciklider, maller og en hel rekke andre grupper.
Du burde dobbeltsjekket med vannverket at de verdiene faktisk stemmer, Ai'er finner på slike data eller kan ha generalisert, eventuelt brukt gammel data i læringsettet. Uansett så er mange fisker ganske tilpasningsdyktige, og websider som gir min-max grense sier selv motstridene ting.
På dyrebutikken sa de til meg at de hadde alle fiskene i det samme vannet, så jeg tror ikke det er så superfarlig om du holder deg til vanlige selskaps akvariefisker. Jeg tror det har mer å si hva fisken har vokst opp i som klekket yngel eller kanskje hva de har tilpasset seg. Selvsagt researche hver enkelt art du kunne tenke deg, men hvis du kan finne youtube videoer eller andre som har fisken i den verdien du vil ha og de trives, så ser jeg på det som et klarsignal til å ha slike fisk i de verdiene uansett hva en database tilsier.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap