Platyyngel og diverse innspill

Hei hei,

første innlegg her. Nybegynner med akvarie på 54l. Hatt siden sommer. Har bilder av det på profilen.

Plutselig en dag så jeg to babyplatyer. Dagen etterpå var det 4. Er det sannsynlig at det kun var disse som
ble født? Vil tro (?) jeg har greit med gjemmesteder. Lan det være at det kun kom 4 stk, eller har noen mest sannsynlig blitt spist?

Tar gjerne imot innspill om det ser ut som at jeg har satt det greit opp, ifht mengde planter og ting. Hvor mange fisk kan man ha av denne type str i et slikt akvarie mon tro?

På forhånd tusen takk.

Hei. Alltid kjekt med nye folk  som tester vannet Det høres i utgangspunktet ut som noen har blitt snacks med såpass få yngel. Noen kan også ha blitt sugd inn i filteret og jeg har vel opplevd at nye mødre får få yngel.. Men over tid vil problemet ditt neppe være at du får for få babyer...

Gøy med levendefødende, men om alle lever opp, trenger du gode venner eller en butikk å gi/selge til, eventuelt en tank til.

For min del synes jeg alltid det er vansklig å gi eksakte svar på hvor mye fisk. Flere fisk = mer avføring = mer "gift" i vannet over tid. God filtrering med gode bakterier i filteret er dermed et must og tettere beplantning vil også hjelpe,  fordi plantene vil ta opp avfallstoffer fra fiskens avføring. Så flere planter og du kan ha mer fisk.  Flere fisk krever også mer mat som igjen betyr mer avfallstoffer. Noe hyppigere delvannsbytter må også til med mye fisk i tanken. 

Satser du i hovedsak på Platy så er de relativt rolige av seg og krever ikke ekstremt mye svømmeplass. Jeg vil mene at du greit kan ha rundt 10-12 voksne av platy størrelse der.. Men hvorfor ikke begynne å "forske på" å gi dem selskap av litt andre fisker også? 

Har du reker? Eller bare rekehus?   Reker er også en bra renholdsgjeng og du får litt liv lengre nede i akvariet også, der platyen ikke er så ofte. Siden du ber om innspill på selve oppsettet; det ser ut som det være "fjære sjø" da bildene ble tatt. Kan godt fylle på mer... 

Test ut hva som funker hos deg, både av mengde og type, test vannet ofte, særlig nå i starten, lær fiskenes behov og gjør endringer med tålmod er vel mine råd oppsummert.
Hei. Tusen takk for svar

Per nå har jeg noen platyer og to guppyer (en døde). Hvilken type fisk tenker du kunne vært kjekt å kombinere de med? Definitivt kjekt med flere typer.

Jeg har ikke reker, men har tenkt på det. .. har jeg rekehus? hehe hæ?

Du skriver at det ser ut til å være "fjære sjø". Mener du at jeg har for lite vann i? Da skal jeg definitivt gjøre det. Har fylt opp ifht pumpen.. Den er på sugepropp og kan jo festes høyere. Men da vil ikke lokket gå skikkelig igjen, så jeg trodde det var sånn det måtte bli.

Hva tenker du om mengde planter? Har jeg litt lite?

Tusen takk igjen
Hei igjen

Vannstand: Jeg skjønner ikke helt: "-fylt opp i forhold til pumpa" Pumpa, altså filteret tåler jo fint å være helt under vann. (ikke det elektriske selvsagt) og sugekoppene fester likevel.. Eller er det noe jeg ikke får med meg? Er det ellers ikke noe min/max merke for vannstand inne i akvariet? Så sant det er mulig ville jeg fylt på såpass at vannlinja ikke ses, altså er skult bak trefronten i topp.

Rekehus: Ja, jeg vil si du enten har rekehus eller mallehuler.. Litt avhengig av størrelsen.. Men de tre rørene du har bak i midten der er vel typisk solgt som gjemmesteder for reker/kreps og bunnfisk.

Hvem går sammen: Platy og guppy har det til felles at de liker litt hardere vann. Det har de også til felles med reker. Så de tre sammen går helt fint. Reker er kjempegøy. Krever egentlig lite, mat litt en gang eller to i uka og det er alltid liv og røre med reker. Dyre i butikken, ofte å få rimelig hos private. Kirsebærreker feks. 
Ellers går Guppy fortsatt for å være en bra nybegynnerfisk.. Jeg er i tvil. Dette er en fisk som er avlet så mye på at de i min erfaring er blitt noe ømtålige, sykdomsrammet og er typisk fisken som "bare dør" selv om alle vanntester er "fine". Av tankvenner er det så mye å velge i at jeg begrenser meg til en jeg har fått sans for i det siste: Honningurami (liker mye planter) er en elegant, rolig og vakker fisk som også fås som rubin og har det best sammen med ikke for livlige fisker..En eplesnegle kan forresten også være kjekt å ha.

Den enkle løsningen: Platy, guppy, reker, en algespisende bunnfisk og en snegle. Da får du mye liv og farge og kanskje spe på med Honningurami senere.. 

Sjekk ellers ut de knallgode fiske og dyrebasene her inne (under Kunnskap) der du får masser av nettopp, kunnskap.  

Planter: Ja til flere planter! Noen saktevoksende lavere i fronten og høyere bakover. Ikke vær redd for at du til slutt ikke vil se fiskene. Med flere planter vil de trives bedre,  du vil gi yngel av alle slag godt med gjemmesteder og vannkjemien har godt av det.

Og en tilføyelse.. husk at flere fisk/dyr setter større krav til filteret og vannbytter for å holde stabilt gode vannverdier. 
Hei, pluselig så jeg at jeg hadde fått svar!

Ang. pumpen/høyde. De i butikken der jeg har kjøpt alt, har sagt at pumpa må stå bittelitt over vannet, for å sikre at vannet øverst ikke blir stillstående. Det skal være et ørlite fall ned på vannet., har jeg fått beskjed om..

De tre rørene visste jeg ikke hva var Har to maller og spesielt den ene liker å gjemme seg litt der ja. Takk for innspill ang. reker. Det høres kjekt ut, tror jeg skal skaffe meg noen slike

Ingen tvil om at etter at jeg fikk inn platyene, så er det mye avføring og jeg må skifte ut litt vann oftere ja! Det er veldig kjekt da Takk også for innspill ang typer fisk og planter - jeg skal få meg litt flere. Jeg hadde noen små foran før, en type som minner om stueplanten husfred. Men syntes de vokste dårlig og hadde mye brune blader, så jeg tok dem ut. Skal få inn noen flere, takk igjen!
Den pumpeinfoen du har fått på butikken forstår jeg ikkeno av.. Absolutt ikkeno.. Sikkert jeg som har tungt for det.

Ellers ser jeg mange som starter med akvarium, enten "for barnas skyld" eller av andre dårlige grunner, og 6 mnd senere er akvariet til salgs på finn.. Så hvis vi som har drevet på en stund kan bidra til at du får en god start, så gjerne!

Hold ut om du går på noen smeller. Du lærer litt vannkjemi, plante og fiskepleie "as you go". Så kan du bli så "nerdete" du vil over tid, eller fortsette å holde det pent, levende og enkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap