Hjelp - skal flytte

Har et 54l akvarie. Om noen uker skal jeg flytte (ca 5 min i bil). Hvordan gjør man.?
Plussmedlem
Når du skal flytte så kort vei med et såpass lite akvarium, ville jeg nok forsøkt å gjøre det på den enkleste måten. 

Jeg pleier å fjerne det av inventaret som veier noe, altså røtter, stein og lignende. Planter får være. Innvendige filtre får henge. Grus eller sand lar jeg ligge - eventuelt fjerner jeg litt om det er et tykt og tungt lag. Så tapper jeg ut så mye vann at fiskene knapt har ryggfinnene dekket. Det er altså et par centimeter med vann over bunnlaget. 

Når du fyller akvariet igjen, husk å fylle vann med omtrent samme temperatur og vannverdier - ellers kan det bli sjokk for fiskene når en så stor vannmengde skiftes ut. 

Du kan jo også ta vare på noe av det «gamle» vannet i bøtter med lokk og fylle akvariet med dette, for å gjøre prosessen mest mulig skånsom for fiskene. Fyll opp og få filteret i gang igjen så fort som mulig, slik at mest mulig av bakteriekulturen i filteret klarer seg. 

På denne måten er akvariet fortsatt fullt mulig å løfte - og hvis du vil være sikker, er det fint å være to. Tipper at denne metoden tross alt medfører mindre stress for fiskene også enn om de skal innom en mellomstasjon i plastboks eller poser  

Edit: Og hvis du føler det er tryggere å ta ut fiskene er plastboks som du fyller med akvarievann alltid mer praktisk, mer skånsomt og ti ganger kjappere enn fiskeposer. 
Magisk! Takk. Sånn skal jeg gjøre det! 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap