Pumpe-spørsmål fra newbie ?????

Hei alle flinke fiskefolk!

Har i et par mnd nå styrt og stelt med akvariet. Vi overtok et Lido 120L og en liten haug av ciklider, men det er en historie for en annen dag.
Long stort short; ciklidene måtte flytte fordi karet var for lite, og vi har heller fått oss litt mer basic fisker (molly og lignende).

Da vi overtok akvariet fikk vi med en pumpe, Aquael Ultramax 1500. Det er sikkert en alletiders pumpe det altså, men "føler" den ikke gjør en så veldig god jobb? Ikke at jeg vet hva det innebærer å ha en god veldfungerene pumpe, har ingenting å måle opp imot, men har på følelsen at pumpeeffekten har svekket seg siden vi fikk den. Vannet er cloudy, og det renner tregt utav utløpet. "Målte" ytelsen og endte opp med ~ 400 L/h, som er under halvparten av reell kapasitet, synes det er kjempemerkelig.
Om det har noe å si, så har jeg følgende i korgene i pumpa (fra nederst til øverst):
2 x Keramiske ringer
Blå svamp (fin?)
Filtervatt

Hadde en liten Seachem Purigen pose oppå en grov svamp, men disse ble tatt ut for noen dager siden og erstattet med keramiske ringer, i håp om å bedre pumpeeffekten. Det hjalp ikke.

Tester vannet med både strips (tar dråpetest hvis noe virker suspekt) ved hvert vannskift (1 gang i uka), alle verdiene er som de skal være.

Etter umenneskelig mange timer med lesing på forum og googling blir jeg fortsatt ikke klok. Så da må jeg spørre så dumt;

Hva kan jeg forvente av en pumpe? 
Og til dere som har lignende pumper; hva har dere i kurvene, og i hvilken rekkefølge?
Er gode vannverdier en indikator på at jeg kan slå meg til ro med at alt er bra?

Håper på svar, tusen takk på forhånd!
Plussmedlem
Kortversjon : Høres ut som om blåmatte og filtervatt er tettet med finpertikler.
Personlig bruker jeg aldri vatt i utvendige filtre og jeg bruker kun grov (ppi 10) blåmatte. Dette for å slippe åpne filteret og rense disse så ofte.
Vatten kan gå tett på bare noen dager med de "rette" fiskene i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap