Plassering av pumpe

Vi er helt nye på dette, og etter å ha satt opp akvariet i går, bråkte det veldig (sildrelyd). Forsøkte nå å sette pumpa lengre ned i vannet, og jeg skrudde på ventilen til "lufterøret". Lyden er borte! 
Ser den riktig plassert ut nå? (litt redd for at den er for langt ned) og er det ok å ha den ventilen skrudd igjen også når vi får fisk oppi om noen uker? 

[External Image]
Gassutveksling (Oksygen inn i vannet og karbondioksyd ut) får man først og fremst ved å plassere utløpet av pumpe/filter slik at vannoverflaten holdes i bevegelse. Derfor ville jeg senke vannstanden eller heve pumpe/filter littegrann, slik at dette skjer.
Lufterøret med ventilen muliggjør at luft suges inn og blåses ut i vannet, det er helt unødvendig om dere får god bevegelse i vannoverflaten, så da kan du holde denne stengt (og slippe den lyden ).

Like viktig nå er jo å få etablert en god bakteriestamme i filteret (og etter hvert på andre overflater i akvariet). Derfor bør du sette inn planter umiddelbart, det hjelper veldig. Bakterier dere trenger lever ofte symbiotisk i området rundt planters røtter.

Godt å lese at dere har forstått at det er en stund til dere bør ha fisk oppi! Hvis dere bor et sted det er andre akvarister (og kanskje en akvarieklubb), kan ventetiden forkortes betydelig om dere kan få litt "grums" fra et velfungerende og sykdomsfritt filter hos en annen akvarist.
Tusen takk for svar! Jeg flyttet pumpen bittelitt lengre opp nå, og fikk bevegelse i vannoverflaten - så da skal det forhåpentligvis være bra 😊 (og fortsatt uten lyd så lenge luftrøret er stengt 😄) 

Vi har fått planter på plass, så da er det bare å vente til vannet er klart for fiskene ☺️
Plussmedlem
Noe jeg gjør med alle mine pumper er å sette på en liten slangestuss som jeg vinkler litt oppover.
Dermed kan selve pumpen stå lavere i vannet, men vannstrømmen vil fortsatt bryte overflaten.

Åpen llufttilførsel/ventil vil gi mye lyd (som du jo alt har oppdaget)
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian B. Hollund
Reklame for plussmedlemskap