Helt fersk,og fiskene dør:(

Jeg har et 60 L juwel,startet i slutten av november.Har siden da mistet en scalare,en kampfisk,en neontetra,en guppy+ en til jeg ikke vet hva heter.Og i dag..*sukk* døde seilfinnemollyen;((
En guppy virker syk.Har en mikke mus-platy som har fått røde prikker i dag og er rødsprengt i gjellene i dag,hva kan nå DET være??
Alle testene av vannet ser ok ut.Har skrudd opp tempen til ca 28,siden jeg frykter sykdom.Noe er jo galt!!
Har ikke byttet vann,men fyller opp daglig,da mye vann fordamper hver dag. Har heller ikke skiftet noen filter,da dem på butikken sier det ikke er nødvendig ennå.

Mollyen viste ingen spes. tegn til sykdom,men dem svømte liksom med halen nedover...det samme gjør den ene guppyen...litt rotete det her,men hva tror dere?

Og så kan jeg nevne at det er kommet masse små snegler.
Hei Nordlænning Jaggu påtide at det dukka opp nån sånner åsså

Trist at du sliter med at en og annen fisk faller fra, men dette er faktisk ganske vanlig i starten.

Vet ikke helt om jeg forsto deg, men har du ikke bytta vann i karet i det hele tatt siden du fikk det?
I så tilfelle er dette ganske sikkert grunnen til at noen faller fra...

Rødsprengte gjeller er ofte ett tegn på forgiftninger, også forgiftning som følge av for høy forurensing.
Har det kommet f.eks såpe i vannet de siste dagene?

Du sier at vannverdiene var fine, det hadde vært flott om du ramsa dem opp. Er noe lettere å sette seg inn i hele situasjonen med mye info
Fortell gjerne litt også om generellt stell av karet, fortype, og hvor lenge du har hatt fiskene som faller fra.
Tilsetter du noe i vannet, er det greit å vite det også

Kjenner godt igjen det du beskriver om disse fiskene, at dem bare plutselig henger med halen, for så å dø.
Noe godt svar på hva det er har jeg desverre ikke, men det er ganske typisk for levendefødere. Har ikke tall på hvor mange som har endt sine dager hos meg på samme måten. Pussig nok gjelder dette bare fisk som er kjøpt i butikk..

Håper at du kan svare på noen av spørsmålene jeg har ramsa opp, selv om det kanskje ikke er så lett
Hei,oj,du va jo ikkje langt unna
Har ikke byttet vann nei,fikk beskjed om å bytte ut 1/3 hver tredje mnd,og bytte/rense filter 6 ganger i året.
Vann verdiene har jeg ikke,for de testet vannet på butikken på Sortland,men de sa det så helt fint ut.
Så da må jeg skifte vann kanskje?
Det har ikke kommet såpe i vannet.
Du spør om stell av karet,jeg fjerner alger med dobbel-magnet,det er rent og pent og vannet er klart.Da jeg starta det opp hadde jeg i aquasafe og salt,etter bruksanvisning.Jeg forer med Tetra Pro hver morgen.
Du spør hvor lenge jeg har hatt fiskene som faller fra;jeg starta jo karet i slutten av november,så de eldste er jo da 2 mnd...

Er helt helt fersk på dette,men syns det er morsomt og spennende,men ikke så like morsomt når barna blir lei seg fordi fiskene dør...


Og,jada,jeg må antakelig ha det inn med teskje
Først av alt, må jeg si at jeg tror jaggu at jeg tar meg en tur innom denne butikken i morgen, for å fortelle dem ett sannhetens ord!

Vannbytte på 1\3 tredje hver måned vil kanskje holde om du har en stim med to neontetra, men ut over dette bør man bytte vann vesentlig oftere Selv bytter jeg vann både to og tre ganger i uka, alt etter hvilket kar det er snakk om.
Jeg vil derfor råde deg til å bytte vann i morgen den dag, 1\3 er passe.
Bytt så vann en gang i uka, eller annen hver uke om dette passer deg bedre

Synn at du ikke har de eksakte verdiene, men jeg har en mistanke om at ikke alt er som det bør være.
Opphopningen av avfallsstoffer vil nok være ganske stor, siden dette blir igjen i karet selv om vann fordamper.
Om du har mye planter, spesielt hurtigvoksende, vil disse ta unna en del av avfallet, men på langt nær alt.

Aquasafe kan du slutte å bruke, med mindre du får vann som er renset med klor i krana. Om det er akvariesalt du har fått, kan du kutte ut dette også, da ferskvannsfisk ikke trenger salt i vannet (annet enn ved sykdom)
Skaff deg gjerne vanntester selv, det er mye lettere enn å kjøre til Sortland for å få testet vannet, om noe underlig skulle oppstå.
Viktige tester er ph, no2 og no3 i ett etablert akvarie. Deretter Gh, kh og ammoniakk.

Siden vi har såpass bløtt vann i regionen, bør du vurdere å tilsette noe for å øke Gh, rimeligste alternativ er helt vanlig hobbygips.
Men før man begynner å endre slikt, er det en enorm fordel å ha tester til slikt, samt å prøve seg litt ut i en bøtte.

Filterrens: Filteret trenger ikke å renses før det er betydelig reduskjon i gjennomstrømmingen av vann. Juwelfiltre leveres ofte med sorte kullfilter, dette må du fjerne så fort som mulig, da det garantert er i ferd med å gå i oppløsning inne i kammeret.
De blå filtersvampene vris lett opp i en bøtte med akvarievann, gjerne en svamp av gangen, neste etter ett par uker.
Dette for å ta best mulig vare på filterkulturen.
Det fine filteret, (hvit vatt), må nok byttes noe oftere, da det oftest er her vannet stopper mest opp.
De blå svampene lever lenge, mange år, så du trenger nok ikke å tenke på å bytte dem ut med det første.

Sitter her å ser igjenom det siste innlegget ditt, og blir faktisk mer og mer overgitt over at de i butikken mener at du skal rense filter oftere enn du skal bytte vann. Helt på trynet!
Rent vann skader skjelden fisk, og jeg ville derfor ha tatt ett snarlig vannbytte, eller to. Dette kan være nok til at fiskene kommer til hektene, men de kan også ha fått varige skader som følge av eventuell forurensing.

Tips: vi har en genial artikkelsamling, med sykt mye bra info. Å lese litt der vil garantert sette en og annen sak i ett annet lys
Lykke til
Tusen tusen takk,i morgen etter jobb blir det fart i sakene!!
Håper dette ordner seg!
Sitter forresten å ser på "tilfeldige bekjentskaper" på siden her,gurimalla,så mye tøffe fisk!!
Men nu e det natt! Å så har det nættopp snya her---kvitt utførre her) God natt Sortland
Vi har veldig mye bra rundt på sidene våre, så det er ofte vel anvendte timer (og minutter) å smufre rundt på forumet

God natt til deg også :p
Til Frank!
Lofoten calling!
Ser at du ikke anbefaler salt i akvariet utenom ved sykdom!? Jeg trodde fiskene trenger litt salt for å opprettholde god helse. Mener jeg leste et sted at fiskene har et visst saltinnhold, og at det måtte være salt i vannet for at fiskene ikke skulle komme i ubalanse (osmose). Har jeg misforstått? Har hatt i salt hele tiden, jeg...
Fiskene trenger ikke salt i vannet for å leve, tvert i mot. Salt i denne forbindelse er NaCl

Det er fra gammelt av at det kommer en del myter om saltbehovet til fiskene. Disse mytene lever mange akvariebutikker herrens glade dager på Jeg kan ikke si at det er du som har misforstått, men den som har prakket på deg saltet, har nok heller lurt deg litt

Det stemmer at også ferskvannsfisk har litt saltinnhold i cellene sine, slik som de fleste organismer med blodgjennomstrømming.
For ferskvannsfisk, ligger saltnivået i cellene på mellom 6 og 7 promille.
Grunnen til at man i en del tilfeller bruker salt som tilleggsbehandling, er at ved å øke saltinnholdet i vannet, frigjøres en del av fiskens energiresursjer, siden den lettere opprettholder en god væskebalanse med litt salt i vannet.
Den energien fisken sparer på denne væskebalansen, kan i stedet brukes for å bekjempe sykdom.
Faktisk er det motsatt for saltvannsfisk, de vil dra nytte av lavere saltinnhold i vannet, når dem blir syke

I akvariet er fiskene dog mere utsatt for sykdommer enn i naturen, men med godt stell kan man ha fisker i mange år uten sykdomsutbrudd, uten å bruke salt.
Jeg var selv tilhenger av salting av ferskvannsfisk, til jeg begynte å lese litt mere om dette.
Nå er det ikke salt i annet enn brakkvannskaret mitt, og ikke en fisk ser syk ut. Og slik har det vært leeenge.

Du kan med stor trygghet slutte å salte fisken, utenom den som skal spises, da
Ja - det er stadig nytt å lære!! Dyrebutikken har mistet en saltkunde nå! FANTASTISK godt å ha et sted å høste kunnskap for en stakkars fersking
Takker
Det verste av alt er at det saltet dem selger for ca 400 kroner kiloet, selges på rimi for en tier for kiloet 99,675% identisk, er mer enn nok for meg.
I dag skifta jeg ut ca 20 L vann,vaska filtrene forsiktig i det gamle vannet,gjorde ren pumpa og kolben,så får vi se om dødsfallene stopper...
GURIMALLLA som det så ut det som var i bøtta!!Æsj og fysj! Det hvite filteret kasta jeg,kan jeg legge vanlig vatt i?
Hvis jeg skal skifte planter,hvordan gjør jeg det?Det blir jo så mye som rotes opp av bunnen,og tar jeg ut fiskene først eller?De liker vel neppe hendene mine oppi der...?

Og guppyen døde i dag...den så skikkelig sprengt ut i magen,hva kan det ha vært?
Liss Nilsen
Da jeg starta det opp hadde jeg i aquasafe og salt,etter bruksanvisning.


Brukte du salt bare da du starta, eller har du også brukt det når du har etterfylt? Dersom du har tilsatt salt i vannet du har etterfylt pga fordampning, vil dette ha ført til at du har økt saltholdigheten i akvarievannet en god del. I tillegg til forgiftninger/bakterieinfeksjoner, kan i så fall det være noe av årsaken til at fiskene dør.

Frank: Vanlig koksalt er jo tilsatt antiklumpemiddel og noen E-stoffer, det er ikke skadelig det da (dersom man en gang imellom trenger det)??? Må innrømme jeg har kjøpt det dyyyyre saltet......ja-ja.....
Må bare hive meg på Franks mening om salt til ferskvannsfisk her
Komplett og totalt unødvendig med salt til ferskvannsfisk, med to unntak:

1) hvis det er en ørret og den skal stekes og spises av deg
2) ved visse sykdommer hos akvariefisk

En del parasitter og sykdommer på akvariefisk misliker salt i vannet (men ikke alle sykdommer!!), og får derfor dårligere levevilkår. Soppinfeksjoner kan med fordel behandles med salt, for eksempel.
Men det brukes kun som "medisin", når det har oppstått noe der det trengs! Mange dyrebutikker argumenterer med "forebyggende" og "dette må du ha"... PØH! Gjett om de tjener kroner på nybegynnere med det der!
De eneste av de typiske vanlige akvariefiskene jeg vet om som kan ha godt av litt salt, er levendefødende (black molly og guppy osv), da de i naturen ofte kan finnes i vann som er tilnærmet brakkvann (blanding av saltvann og ferskvann). Men det er ikke noe MÅ HA for dem heller.

Forebyggende mot sykdom:
Gi alle nye fisker karantene i eget kar før de settes i selskapskaret

Stelle dem godt, fòre dem riktig og næringsrikt nok livet gjennom. Variasjon i kostholdet sikrer alle næringsstoffer, som gir fisken et sunt immunforsvar.

Gi dem rent vann med ukentlige vannbytter på 20-50%
(alt etter hvor mange fisk du har i liten eller stor tank, mye fisk på liten plass krever større vannbytter enn få fisk).

Jeg kan egentlig ikke understreke viktigheten av rent vann via jevnlige vannbytter sterkt nok. Det er noe jeg er veldig opptatt av, og personlig bytter jeg vann to ganger i uken på de fleste av mine kar. Noen ganger oftere også

DET gir god fiskehelse og minimale sykdomsutbrudd
Vanlig salt er tilsatt antiklumpemiddel, stemmer det. Men det er trolig også akvariesaltet, ellers ville det vært en steinhard klump etter få gangers bruk.
Alt salt suger til seg fukt å lange baner, og vil klumpe, om det ikke er preparert med e-stoffer.
E-stoffene er heller ikke skadelig for fiskene, med mindre man bruker uhyre mye salt i vannet. Har en sterk mistanke om at saltet dreper før e-stoffene

Liss: Planting vil alltid resultere i en del oppvirvling av bunnslam. Dette er ikke skadelig for fiskene, men er jo ikke akkurat vakkert.
Imidlertid legger dette slammet seg fort, enten på grusen, eller i pumpa.
Tok sist uke en totalomøbleing i 375L, som ikke har vært slammet på godt over ett år.... Det grumsa temmelig heftig, det! Sikten var redusert til 6-7cm, når jeg var ferdig (planta da av gammel vane, så ikke hva jeg holdt på med).
Dette slammet la seg på under en time, men jeg har noe bedre filtrering enn gjennomsnittet i det karet.
Så du trenger ikke å frykte slammet, det forsvinner ganske fort.
Men du kan godt fjerne en del slam på forhånd med en slamhevert, om du syntes at det blir lettere å jobbe da.

Ta ut fiskene mens du planter? Nei, det ville jeg ikke gjort... Om du er rolig når du jobber, vil ikke fiskene bry seg så mye om at hendene dine er flytta inn i karet. Mine fisker eter som gale på hendene mine når jeg holder på, så dem er nok ikke stressa

Filtervatt: Det enkleste er å bruke de standard-finfiltrene, da disse er rett tykkelse og størrelse.
Vanlig vatt brukes en del, vet at flere av de typene som selges av kid-jysk osv faktisk har bilde av akvarie på pakken, som en del av det akkrat denne filtervatten kan brukes til.
Vatten man bruker bør absolutt være fenolfri.
Lykke til
oppdatering
Nå svømmer fiskene rundt og ser jammen GLADE ut!!
Så skikkelig dårlig vann var nok årsaken til dødsfallene her.TUUSEN TAKK alle sammen for gode råd og tips til en helt fersk en som er helt bitt allerede.

Men mer spørsmål:Er mitt akvarium (60 L--se profilen for lite til at jeg kan ha både hann og hunn guppyer og håpe på småbarn?
Hadde jo vært artig,siden jeg selv ikke skal ha flere selv,hehe
Flott at det går rette veien

60L er nok i massevis for at guppy skal formere seg, dette er en fisk som greier akkurat det under de aller fleste forhold. Stort mere produktiv fisk skal man lete en stund etter
Det er en fordel å ha mye gjemmesteder for yngel, om man håper på en vis overlevelsesprosent. Tett beplanting er ofte det lille ekstra som skal til.
Ellers finnes det både fødekasser og fødenett som fungerer, spesielt om man bare flytter observert yngel til disse, og ikke setter den gravide dama oppi.
Så bra!Men,skal jeg bare blande hunner og hanner og håpe det blir yngel av det?Og hvordan ser jeg om hun er gravid,og hvordan vet jeg når hun er klar til å føde?
Du må gjerne blande kjønnene, men det er lurt å ha bare en hanfisk på 3-4 damer.
Dette på grunn av at de kåte, smådje... vil være etter dama hele tiden. Flere damer gir rom for ihvertfall litt hvile innimellom

Du ser tydelig når hun er på tjukken, dem blir ganske mye rundere rundt magen. Mørkere farge i bukregionen kan på en del guppyer også sees.
En del gravide guppyer får også akkurat som en mørk trekant nær tramåpningen når de begynner å bli klare for fødsel, men dette varierer en del.
De jeg hadde var nesten umulig å si om fødsel var på gang eller ikke
Hehe,ja hannkjønn er seg selv lik
Tusen takk for svar,da blir det iallfall guppykjøp neste gang jeg er på Sortland!Kjipt å måtte kjøre 20 mil for å kjøpe fisker
Har du sett så flink jeg er,(*skryte*),har fått lagt ut bilde av akvariumet på profilenBare så synd det er så lite fisk igjen!
Ser jo forresten at seilfinnemolly krever mye større kar enn jeg har,kanskje den vantrivdes til døde den jeg hadde.Men tror du de opplyser om hvor stort kar fiskene krever??Å neida...
Enig i at å kjøre 20 mil for å handle fisk er i meste laget (som selv flere ganger har kjørt til Tromsø og Bodø), men må man, så må man

Tror ikke at mollyen døde av for lite plass, for det er jo temmelig mye plass i karet ditt til å svømme på. Personlig syntes jeg du skulle spandere på deg og fiskene noen planter til Planter er i min verden ett must.

Når det gjelder dette med plassbehovet til fisker, skulle dem hatt bank på den butikken...
Min mor starta faktisk med akvarie før meg, men det ble en kort karriære.
Kjøpte en 18L, i denne dytta hun:
1 pleco, 4 gurami (blå\gule), 8 kobbertetra +++. Og det skulle gå helt bra... Plecon har jeg overtatt, og den ville ikke passa i dette karet, uten å være filetert i dag
Mitt råd er: Les om fiskene før man kjøper, og unngå å lytte til alle tullete råd på akvabutikker
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap