Planter i nyoppsatt kar, virker slappe?

Et par av plantene i karet mitt (satt opp på mandag) virker litt slappe. Det dreier seg om en helt vanlig sverdplante som er delt. Et par blad på hver plante har blitt helt brune, "tynne" og tja, de bare henger. Er dette normalt? Dersom det ikke er det, hva gjør jeg?

I tillegg ser jeg på nøytraliseringsblokken som ligger i karet at det begynner å danne seg et brunt guggelag. Dette har jeg hatt i bollen, men der tok det lang tid før det kom (og da tok jeg det opp under slamsuging). Skal jeg bare la det være der? Er dette alger eller lignende?


MvH kunnskapstørst Lealaus.
Det er ganske vanlig at en del blader visner på nyplantede planter, rett og slett fordi planten ikke har fått orden på røttene sine.
Disse bladene er det bare å knipe av, de vil uansett bare råtne i karet.
Sverdbladplante vil forøvrig bli takknemmelig om du gir den bunnlagsnæring av ett eller annet slag, da disse henter opp det meste av næringa fra grusen.
Laterittkuler er det jeg selv bruker mest av.

Denne nøytraliseringsblokka, hvorfor bruker du den? Er det noe i veien med vannverdiene dine?
Har en ørliten mistanke om at du har fått prakket på deg noe du slett ikke trenger til karet
Det brune laget på denne er alger, dette er helt normalt i oppstarten.
Takk for svar! Alle plantene har en gjødselskule liggende ved siden av seg i bunnlaget. Av den typen som varer et år.

Angående nøytralisering/kalkblokken er ikke den noe som har blitt prakket på meg. Vannet her hvor jeg bor er veldig surt (rundt 5), så jeg bruker den som en kortsiktig løsning på å få pH stabilt på 7 (funker svært godt i bollen, og den har også kommet seg opp på 7 i forsøkslaben (=karet)).

Annen form for pH-heving ble ikke kjøpt inn der og da, grunnet en noe slunken studentlommebok
Natron hever fint ph til ett "akseptabelt" nivå, faktisk kan man løfte ph helt til ca 8,3 med natron (bikarbonat).
Er ikke mange kronene dette koster på rimi Men det er jo klart at dyrebutikkene holder kjeft om dette, det taper dem ganske mye penger på

Prøv deg fram i en bøtte, for å finne ut hvor mye du trenger for å løfte verdien i f.eks 10 liter vann, så vet du hvor mye som skal til ved vannbytter.
Igjen. Det var ikke dyrebutikken som prakket på meg denne blokken. Jeg fikk den anbefalt av en slektning som også driver med akvarier pH-en er jo fin nå. Og for første gang virker vannet helt klart og jeg ser at plantene breier seg litt ut.
Noen av bladene/pantene mine også har fått sånn brunt lag.. De ser ikke friske ut.
Slik brunt belegg på plantene kan være brunalger. De kommer ofte i et nyoppsatt akvarium, men forsvinner av seg selv igjen når ting har stabilisert seg. For lite lys kan også gi brunalger. Du kan lese mer om alger her og her.
Hei
tenkte denne posten passet best her:

jeg har ett 540 liters akvarium som har stått i rundt 5-6 mnd nå.
problemet mitt er brunalger som jeg kan skjønne utifra det som er skrevet allerede.
ett ganske slitsomt problem egentlig, glasset rundt som jeg skraper rent en gang hver 2 uke, blir fort grodd til med ett brunt belegg, men også plantene får ett belegg på ca 1 mm brunt belegg. noe som gjør at karet ser ganske
skittent ut, selvom jeg støtt og stadig steller med det, vannskifte, slamsuging etc..
belegget kan skrapes av plantene med fingeren, men utgjør jo da en rimelig stor jobb ganske ofte.
det jeg mistenker kan være problemet er at siden oppstart i karet har det kun vært rødbukspiraya i karet, de er ikke så veldig store enda og av
henhold til fiskens type er man nødt til å mate fiskene ganske regelmessig
med endel for. bruker tørrfor, rekemix. blir en halv spiseskje ca, ett par ganger om dagen, da det er 12 individer i tanken, all mat blir spist. må da også slamsuge opp ''dritten'' dems ofte så det er ikke problemet, men kan det være dette som er problemet? får jo aldri med meg 100 % ved hver slamsuging.
takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap