Otto - vanskelig eller lett??

Heisann
Bare ett spørsmål vedrørende Otto, en liten algespiser. Det står at denne kan være vanskelig å få til - er det noen med erfaring med fisken som kan dele litt kunnskap/råd?

Jeg vil jo som kjent helst unngå maller, og har vurdert SAE - men de kan jo bli helt opptil 15cm.....og derav ta en del plass i min lille verden på 83 liter

Takker for tips/råd vedrørende Otto

André
Min erfaring er at om ottoene overlever den første uka i akvariet så er de seige som få. Selv mista jeg 3 stk på ei uke, uten at jeg fant noe annen forklaring enn at de ikke tålte forandring.
hm....
Men - er det noen vannverdier man kan endre på, for å forberede vannet til lille Otto flytter inn? Eller bør man kjøpe inn ca 6 stk i håp om at i allefall 3 overlever????
det bruker å være 7 dagers garanti på fisk selv om det er lei at fisk dør. jeg kjøpte 2 VF otto og begge klarte seg den første uken. Husk på aklimatiseringen så kan det gå bedre
Ottoer er fine de! Det er riktig at de går for å være vanskelige, men som Pompel sier - overlever de den første uka kan man regne med at de klarer seg. Dette fikk jeg også beskjed om da jeg kjøpte mine. Jeg fikk også spørsmål om hvor lenge karet mitt hadde vært innkjørt, de skal visst være følsomme for nitritt. I et godt innkjørt kar er det jo mer sannsynlig at det finnes alger også, og det er bra. De skal helst ha så mye å spise at de får en kledelig liten kulemage...

Om du leser engelsk er denne siden fin: Otocinclus.com. Se spesielt delen om aklimatisering av nyanskaffet otocinclus!
Kjøpte 3 stk for snart et år siden, som fortsatt lever i beste velgående. Kjøpte 2 til for tre uker siden, som også ser ut til å ha det OK. De har svære kulemager, selv om jeg aldri ser de spiser annet enn det de finner av alger på ruter/planter/røtter/steiner. Den ene tror jeg også kan ha lagt egg flere ganger, for magen blir megastor, og så kommer dette eggrøret til syne, før den så avtar litt i omfang igjen. MEN har aldri sett egg i karet.

Karet de går i, er en overbefolket 54 l, ved ca 25 grader. Masse planter, røtter, steiner. Skifter ei bøtte vann stort sett hver dag.
Jeg anbefaler Otto, uten tvil!!
Vil bare støtte opp om dem som har opplevd det samme som meg: Lever malla en ukes tid, lever den leeenge. Har ett par gammelhester, som er godt og vel 5 år.
Har også Otto sammen med malawi, og til og med i de noe spesielle verdiene lever dem fint
her var det.....
....mange gode svar

Men - akvariet er relativt nyinnkjørt, er ca 1,5 måneder nå........og jeg har overlevd et massivt nitrit problem, dvs hver eneste fisk overlevde, og jeg lærte masse..........men - vil det si at jeg egentlig burde vente litt til før jeg innfører Otto - til alt har satt seg, og det er mer "mat i karet"?

Til dere som har Otto - kjøper dere ekstra for til dem? I form av algetabl og lignende?

hm.........merkelig hvor fort man blir hekta på denne hobbyen
Vent ihvertfall til du har stabilt gode vannverdier!

Jeg fôrer tabletter, men har som sagt aldri sett en eneste Otto spise disse. Har heller ikke sett de har spist agurk eller andre grønnsaker, kun det de finner av "groe" i karet. Første tida var jeg veldig bekymra for akkurat det at jeg aldri så at de spiste ordentlig fôr, men har slutta å bekymre meg. Ble ganske runde rundt magen i løpet av noen få uker etter at jeg kjøpte dem, slik at de finner helt sikkert nok mat. Men klart, man bør fôre dem uansett en gang i blant, sånn at de blir tilbudt annen mat/får litt variert kost (kan jo spise litt i smug).

Lykke til!!
Vil bare undertegne alt det munda sier! De jeg har i 70-literen har aldri vist noe særlig interesse for tilleggsfôr, men jeg gir dem algetabletter og av og til agurk ved siden av. De lar det stort sett være, agurken rører di ikke før den er blitt veldig myk, så jeg har begynt å la den ligge lenger, sjøl om det griser masse... Ellers tror jeg at de får i seg nok uansett.

Var forresten på Majorstua Zoo og kjøpte ottoer til et annet kar jeg har i går, der er de så flinke og spør hvor lenge karet har vært innkjørt og hvor stort det er... Og på en hyggelig måte!
takker igjen:)
Ja - jeg har også veldig positivt inntrykk av Majorstua Zoo.....så jeg får tutle ned dit en dag og forhøre meg mer om saken - mulig jeg burde vente litt til før jeg innfører Otto.

takker for alle tips og råd og svar!!!!!
Kjøpte 5 stk otto affensis for en mnd siden, ale lever, de går i malle karret sammen flere L maller, saeer, indiske kloreker, scalarer-utrolig gode algespisere-men vent til du har stabile vannverdier, har du det nå, så kjør gang
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap