Molly - seilfinnemolly???? HJELP!!!!

Her er jeg igjen - ufaglært og undrende!

Var innom etter jobb i dag og kjøpte meg 5 neontetra (for å fylle på eksisterende beholdning) og falt totalt for de sølvfargede mollyene de hadde i butikken. ( I følge fiskebasen her inne selfinnemolly) Klarte ikke å dy meg - og kjøpte derfor 4 stk, 1 han, 3 hunner.......kom hjem glad og fornøyd, foret den andre fisken, lot posene flyte, åpnet de og hadde i litt vann etc etc etc - alt etter boken, og så ble de sluppet ned i akvariet.

Her er situasjonen nå: 2 stk døde sølvmolly i pose, klar for retur i morgen (1 han og 1 hun) De to andre svømmer glad og fornøyd rundt og alle neontetraene har steamet seg sammen med de "gamle"

Karet er på 83 liter, og det er allerede 4 sverd-dragere der (1 han, 3 hun) og 4 stk gule molly (2 av hvert kjønn).

Det som skjedde var at de gule han mollyene og sverddrager hunnene kastet seg over de to som nå er døde og hakket og hakket og hakket og hakket!!! De forsøkte i starten å svømme unna, men til slutt bare fløt de rundt......................HVA ER FEIL. Sjekket nitrit nivå i vannet og det var helt perfekt........er det så at de sølvfargede ikke går sammen med det jeg har???????????

Fint om noen har noen tips/råd/erfaringer å dele med seg.
Seilfinne........ikke selfinne
.........oooooooooops en liten tastefeil i første innlegg......kremt.......
Noen ganger svekkes fisken kraftig mens dem klimatiseres, og er dermed ikke i stand til å sette de andre fiskene på plass.
Og svekkede fisk sender gjerne ut en del stress-signaler, som andre fisker plukker opp.

Slike stress-signaler får stimfisk til å trekke stimen tettere sammen, slik at ikke andre fisker har så stor sjangs for å angripe dem.
Fisker som Molly, er jo ikke noen stimfisk, og disse signalene vil derfor gjøre det tvert motsatte: trigge til kamp.
Svekkede fisker er jo ett lett bytte, så mye av grunnen ligger nok i dette.

Har selv kum opplevd sølvmolly som hardføre fisker, så jeg vet ikke helt hvor det gikk galt her Leit, uansett
OKei -
.......men det vil si at jeg helt trygt kan bytte til en ny han og hun i morgen. Likte kontrasten de ga i akvariet, og så ser de veldig flotte ut synes jeg.

Er det noe man kan gjøre for å unnslippe stress? Transporteres hjem må de jo, og de blir vel ikke akkurat kjemperolige av å duppe i en pose på toppen av akvariet heller?????

Bare unnskylde alle dumme spørsmål, men lærer mer og mer hver dag........!
Vel, det er ikke så mye å gjøre for å hindre stress.

Temperaturen er viktig at opprettholdes, så få pakket posen i papir.
Av og til kan det også være greit å slukke lyset i karet mens klimatiseringen pågår, slik at fiskene finner roen.
Mat gjerne fiskene i karet, før du slipper ut nykomlignene. Så er de i alle fall ikke sultne når deres nye venner ankommer
jammen.....
Det var akkurat det jeg gjorde. Kom hjem, lot posen med ny fisk stå, og posene var pakket inn i papir, og så foret jeg fisken i akvariet, så tok jeg av toppen med lyset, så pakket jeg opp de nye posene og la oppi............

Vel - regner med at dette kommer til å skje flere ganger ettersom jeg kjøper fisk i årene fremover. Uansett, de to som lever svømmer nå fredelig rundt og ser ut til å ha det helt okei, og får være i fred for de andre. Så får jeg håpe at det går bra med de to nye som jeg da må hente i morgen.......og satser da på en han og en hun.

Det er ikke det at karet er for lite til å ha flere molly hanner i??? Det er 83 liter, og 80 cm bredt.........
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap